ABB digitaliserer Norske Skogs papirfabrikk på Skogn

ABB Ability™ Manufacturing Execution System med sitt prosessdatastyringslag vil være den digitale aktivatoren for å øke smart drift og produksjonseffektivitet hos Norske Skog Skogn, Norges største papirfabrikk.
ABB digitaliserer Norsk Skogs papirfabrikk på Skogn (Foto: Norsk Skog).

ABB er valgt av Norske Skog til å levere en omfattende, ny digital plattform for selskapets papirfabrikk på Skogn. ABB Ability™ Manufacturing Execution System (MES) for papir og masse vil være i drift innen april 2021. ABB bidrar med fem års support for fabrikkens reise mot digitalisering og smart drift.

Digitalt fra A til Å

Med tre papirmaskiner og en årlig kapasitet på 520 000 tonn er Norske Skog Skogn en av Europas største avispapirprodusenter. Når produksjonskapasiteten for avispapir synker over hele Europa, med flere nedleggelser av papirmaskiner, satser Norske Skog Skogn på å betjene trykkeribransjen ved å bruke digitalisering for å optimalisere produksjonen, øke kvaliteten og gi bedre kundeservice.

Leveransen inkluderer prosessdatastyring (Process Data Management), en del av ABB Ability™ anleggs- og virksomhetsapplikasjoner for papir og masse, med MES og sømløs integrasjon i kundens automatiserings- og forretningssystem. Dette vil gi komplett ende-til-ende datahåndtering fra A til Å. Det muliggjør bruk av andre digitale applikasjoner og bidrar til å skape en toppmoderne fabrikk. Hele leveringsomfanget består av moduler for produksjonsplanlegging, kvalitetsstyring, produksjonsstyring, lagerstyring, beslutningsstøtte, dagbok og total utstyrseffektivitet (OEE - Overall Equipment Effectiveness).

Den digitale plattformen vil gi bedre synlighet og forbedret planlegging og styring av kvalitet og produksjon. Plattformens evne til å være katalysator for kontinuerlige forbedringer er av særlig betydning for Norske Skog Skogn. ABBs dagbok-modul gir kraftfull datainnsamling, strukturering og analyseverktøy som hjelper produsenter med å administrere arbeidsflyt og dele informasjon på tvers av skift. Når modulen kobles til OEE-modulen, for å identifisere måter å øke produktiviteten på, kan fabrikker benytte detaljert informasjon for å identifisere forbedringer og prioritere handlinger basert på analyse av forbedringspotensialet.

Bryter ned «siloer»

Alle produktmoduler betjenes via et brukervennlig, webbasert brukergrensesnitt som er tilgjengelig fra hvor som helst og muliggjør informasjonsdeling på tvers av tradisjonelle, operative siloer, og til slutt fjerner dem.

- Vi valgte ABB på grunn av deres ekspertise og profesjonalitet gjennom hele anbudsprosessen, sammen med den brukervennlige, konfigurerbare naturen til deres Manufacturing Execution System. Disse faktorene var avgjørende for å minimere den kommersielle og operasjonelle risikoen og redusere tiden som trengs for opplæringen, sier Peder Lutdal, prosjektleder i Norske Skog Skogn. - Vi konkluderte med at ABB tilbød den beste løsningen over hele linjen for å sikre høy kvalitet og effektivitet i produksjonsprosessen. Spesielt måten systemet samhandler med operatørene og OEE- og dagbokmodulenes evne til å levere en solid kunnskapsbase for optimalisering og kontinuerlig forbedring. Vår nye digitale plattform vil gi oss de nødvendige verktøyene for å forbedre produktkvaliteten ytterligere - både under produksjonen og når vi mottar tilbakemeldinger fra våre egne kunder.

- Viktig strategisk skritt

- Den nye digitale plattformen som tilbys av ABB representerer et viktig strategisk skritt for vår virksomhet på Skogn, ikke minst når vi vurderer fleksibiliteten det nye systemet representerer for vår fremtidige, strategiske tilnærming for fabrikken, sier Bjørn Einar Ugedal, farbikksjef ved Norske Skog Skogn. - Vi er sikre på at ABB vil levere i henhold til våre forventninger og vi har foreløpig bare positive erfaringer fra å jobbe med dem i den pågående gjennomføringsfasen.

- Å ta det første skrittet i digitalisering krever dyp bransjekompetanse og omfattende støtte fra en praktisk, digital aktivator, sier Mikko Jalava, salgsdirektør for Digital Solutions hos ABB. - Vi ser frem til å samarbeide med Norske Skog Skogn på deres digitale reise som starter med en robust plattform hvor selskapet over tid kan ta i bruk flere digitale tjenester, inklusive de som er tilgjengelige fra ABB Ability™ Genix-porteføljen.

ABB Ability™ Genix er en kunstig intelligens- og industriell analysedrevet plattform som samler data fra forskjellige kilder over hele virksomheten og oversetter disse dataene ved hjelp av vår dype domenekompetanse til handlingsbar innsikt. Brukere på alle nivåer i hele virksomheten kan engasjere seg i plattformen ved hjelp av en serie forhåndsbygde applikasjoner, med tilleggsfunksjonen til selvbetjeningsanalyse.

For mer informasjon om ABBs portefølje med samhandlingsløsninger, besøk: https://new.abb.com/pulp-paper/abb-in-pulp-and-paper/systems/collaborative-production-management-products

Norske Skog er en verdensledende produsent av publikasjonspapir med sterke markedsposisjoner og kunderelasjoner i Europa og Australasia. Norske Skog konsernet opererer fire papirfabrikker i Europa, hvorav to vil produsere resirkulert bølgepapp etter planlagte ombyggingsprosjekter. I tillegg driver konsernet to publikasjonspapirfabrikker og et pelletsanlegg i Australasia. Norske Skog tar sikte på å diversifisere virksomheten ytterligere og fortsette omstillingen til en voksende og høymarginvirksomhet gjennom en rekke spennende fiberprosjekter. Konsernet har cirka 2300 ansatte i fem land, med hovedkontor i Norge og er notert på Oslo Børs under tickeren NSKOG.

ABB er en pålitelig partner og ledende leverandør til papir- og masseindustrien og tilbyr dyp kompetanse og en omfattende portefølje av integrerte, digitale løsninger, automatiserings- og elektrifiseringssystemer, bransjespesifikk produkter og omfattende tjenester for å hjelpe kundene våre med å optimalisere alle faser av produksjonsprosessen. Vi er forpliktet til å betjene produsenter av emballasje, papir, toalett- og tørkeruller, servietter og masse for å bidra til forbedring av tilgjengelighet, ytelse, pris og kvalitet. ABB er aktiv over hele verden og har over 1000 spesialister innen papirmasse og papir som betjener kunder i over 50 land. www.abb.com/pulpandpaper

ABB digitaliserer Norsk Skogs papirfabrikk på Skogn (Foto: Norsk Skog).

Snarøyveien 30, bygning M

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er et ledende globalt teknologiselskap som driver omstillingen av samfunnet og industrien for å oppnå en mer produktiv og bærekraftig fremtid. Gjennom banebrytende ingeniørkunst, der programvare koples sammen med produkter innen elektrifisering, robotisering, automatisering, motorer og omformere, skaper ABB løsninger som løfter teknologiens muligheter til nye høyder. ABBs fremgang bygger på mer enn 130 års teknologisk lederskap og drives fremover av rundt 110 000 talentfulle medarbeidere i over 100 land.

www.abb.com

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra ABB på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

ABB først i verden med vannkjølt IE5 SynRM motor som setter en ny standard for energieffektivisering og høy effekt8.2.2024 10:54:20 CET | Pressemelding