ABB demonstrerer verdens første undervannskraftsystem, signaliserer en ny epoke offshore

ABBs banebrytende undervanns kraftdistribusjonssystem og omformerteknologi er kommersielt levedyktig viser en 3000-timers gruntvannstest. Det gir unikt potensial for renere, tryggere og mer bærekraftig olje- og gassproduksjon.
Omfattende testing viser at undervannskraftsystemet er klart til bruk.

For første gang vil energiselskaper kunne få tilgang til en pålitelig kraftforsyning på opptil 100 megawatt (MW) over avstander inntil 600 kilometer og ned til 3000 meters dybde. Dette kan gjøres med en enkelt kabel med lite eller intet vedlikehold i opptil 30 år. Det gjør olje- og gassproduksjon mulig langt fra land eller eksisterende infrastruktur og på store dyp.

Betydelige energibesparelser

Fellesprosjektet (Joint Industry Project) på 100 millioner dollar til forskning, design og utvikling mellom ABB og Equinor, med sine partnere Total og Chevron, startet i 2013. Valideringen av gruntvannstesten i en havn i Vasa, Finland, betyr at majoriteten av verdens offshore hydrokarbonressurser nå kan elektrifiseres.

- Denne milepælen markerer en enestående prestasjon og er kulminasjonen for en inspirerende teknologiutvikling oppnådd gjennom enormt engasjement, kompetanse og utholdenhet. Det er resultatet av et intensivt samarbeid fra over 200 forskere og ingeniører fra ABB, Equinor, Total og Chevron i en flerårig, felles innsats, sier Dr. Peter Terwiesch, leder for ABBs Industrial Automation.

Ved å drive pumper og kompressorer på havbunnen, nærmere reservoaret, kan ABBs undervannskraftdistribusjons- og omformerteknologi redusere kraftforbruket betydelig. Det er potensiale for betydelige energibesparelser, med reduserte karbonutslipp med kraft fra land. ABBs undervannskraftteknologi kan kobles til hvilken som helst kraftkilde, noe som muliggjør fremtidig integrasjon med fornybar energi, for eksempel vind- og vannkraft.

Nye muligheter i havrommet

I en gitt feltutvikling kan den nye teknologien gi investeringsreduksjon på mer enn 500 millioner dollar, hvis åtte kraftforbrukere, for eksempel pumper eller kompressorer, er koblet gjennom en enkelt kabel over en avstand på 200 km fra annen infrastruktur.

Å ha færre personer offshore vil også redusere risikoen og forbedre den generelle sikkerheten. Med økende digitalisering og autonomi i offshore-operasjoner forventes også nye muligheter i havrommet.

- Havbunnsfabrikken er ikke lenger en drøm. Fjernstyrte, stadig mer autonome, undervannsanlegg drevet av lavkarbonenergi, blir en realitet når vi går over til en ny energiframtid, sier Dr. Terwiesch.

Tidligere var det bare kraftkabelen og transformatoren (for spenningsreduksjon) som fungerte under vann. I dag inkluderer ABBs komplette undervannskraftdistribusjons- og omformersystem transformator, mellomspennings frekvensomformere og bryteranlegg, styrings- og lavspent kraftdistribusjon, kraftelektronikk og styringssystemer. ABBs distribuerte kontrollsystem, ABB Ability ™ System 800xA, styrte og overvåket 3000 timers testen.

Lær mer om hvordan ABBs undervannsteknologi kan hjelpe operatører #dreamtheextreme for en mer bærekraftig verden på https://forms.abb.com/form-29720/subsea-whitepaper.

ABB Industrial Automation ABBs Industrial Automation tilbyr et bredt spekter av produkter, systemer og løsninger for kunder i prosess- og hybridindustrien. Disse inkluderer bransjespesifikk, integrert automatisering, elektrifisering og digitale løsninger, kontrollteknologier, programvare og livssyklustjenester, i tillegg til måle- og analyseteknologi, maritime løsninger og turboladere. ABBs industrielle automatiseringsvirksomhet er nummer to i markedet globalt. Med dyp bransjekunnskap, erfaring og ekspertise, hjelper ABB Industrial Automation kundene med å øke konkurransekraften, forbedre avkastningen på investeringene og drive sikre, smarte og bærekraftige operasjoner.

Omfattende testing viser at undervannskraftsystemet er klart til bruk.
Elektriske undervannskraftsystem åpner nye muligheter i havrommet og kan kutte energiforbruk og utslipp.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en teknologileder som driver den digitale endringen av industrier. Med over 130 års innovasjonshistorie har ABB fire kundefokuserte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som støttes av den digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 147 000 ansatte.

DNV-studie bekrefter energieffektivitetsgevinster for LNG-skip med ABB og MANs DFE+ fremdriftsløsning6.2.2024 10:46:10 CET | Pressemelding

Nytt Dual Fuel, Electric+ (DFE+) konsept fra ABB og MAN Energy Solutions anerkjennes av DNV som et mer energieffektivt alternativ til dagens konvensjonelle design for flytende naturgass (LNG) skip DFE+-løsningen kan hjelpe LNG-skip med å øke energieffektiviteten med opptil 7,5 prosent, noe som muliggjør reduksjon av utslipp ​ Den modulære og fleksible løsningen øker lastekapasiteten med 5 prosent​