• Lanseringen av ABB AbilityTM Genix Asset Performance Management (APM) Suite gir neste generasjons AI-basert prediktivt vedlikehold, driftssikkerhet og innsikt i anleggsintegritet for prosessindustri, kraftbransjen og vann og avløp (VA) • Genix APM er en konsernapplikasjon for å overvåke anlegg, foreskrive vedlikeholdshandlinger, forbedre utstyrsutnyttelsen og støtte livssyklusanalyse og kapitalplanlegging • Løsningen gir aksjonerbar innsikt i alle aspekter av anleggets ytelse slik at kundene kan redusere maskiners nedetid med opptil 50 prosent
ABB bringer kunstig intelligens (AI) til anleggsforvaltning for forbedret effektivitet og økt oppetid på tvers av bransjer.

ABB har styrket sine eksisterende digitale tilbud med lanseringen av ABB Ability Genix Asset Performance Management (APM) Suite for tilstandsovervåking, forebyggende vedlikehold og 360-graders innsikt i anleggsytelse for prosessindustri, kraftbransjen og vann og avløp (VA).

Genix APM Suite gjør det enkelt å legge til tilstandsovervåking til eksisterende styringssystemer (operativ teknologi, OT). Det muliggjør prioritering av vedlikeholdsaktiviteter basert på AI-informerte forventninger og gir en omfattende oversikt over anleggsytelse.

Genix APM Suite gir også betydelige forbedringer i operasjonell bærekraft. Ved å vurdere gjenværende brukstid for industrielt utstyr, genererer Genix APM en plan for forebyggende vedlikehold. Den kan forlenge utstyrets oppetid med så mye som 50 prosent og øke anleggets levetid med opptil 40 prosent1.

Med pålitelig datainnsikt har beslutningstakere mulighet for å identifisere hull og forbedringsområder for energieffektivitet og bedre kontroll over driften, øke tilgjengeligheten til anlegget og forbedre inntjeningspotensialet.

- Dårlig anleggstilgjengelighet og -pålitelighet er et stort problem som resulterer i uplanlagt nedetid og uventede vedlikeholdskostnader, og som også hindrer strategisk planlegging og innkjøp, ser Rajesh Ramachandran, Chief Digital Officer hos ABB Process Automation. - Det er ikke det at industrikunder mangler data; Det er at mange mangler effektive måter å bruke dataene sine på for å forbedre drifts- og forretningsytelsen.

Genix APM er bygget på ABB Ability™ Genix Industrial Analytics og AI Suite. ABB Ability Genix er en modulær, IIoT- (industrielt tingenes Internett) og analysesuite, som integrerer IT, styringssystemer (OT) og andre bedriftsdata på en kontekstualisert måte, og bruker avanserte, industrielle AI-funksjoner som støtter ny innsikt for å optimalisere driften.

ABBs Process Automation-virksomhet er ledende innen automatisering, elektrifisering og digitalisering for prosess- og hybridindustrier. Vi tilbyr våre kunder en bred portefølje av produkter, systemer og komplette løsninger, inkludert vårt ledende, distribuerte styringssystem, programvare og livsyklustjenester, bransjespesifikke produkter samt måle- og analyseutstyr, maritime løsninger og turbolading. Som nest største aktør globalt, bygger vi på vår bransjeekspertise, erfaring og globale tilstedeværelse, og er dedikerte til å hjelpe våre kunder til økt konkurransekraft, økt avkastning og sikker, smart og bærekraftig drift.

Fotnote

[1] https://www.mckinsey.com/business-functions/operations/our-insights/manufacturing-analytics-unleashes-productivity-and-profitability