ABB bringer brenselcelleteknologi et skritt nærmere drift av store skip

ABB signerer et omforent memorandum (MoU) med Hydrogène de France for felles produksjon av brenselcellesystemer i megawatt-klassen som er i stand til å drive havgående fartøy.

ABB og Hydrogène de France vil samarbeide om produksjon av brenselcellesystemer i megawatt-klassen for maritime anvendelser (Ill. ABB).

Memorandumet mellom ABB og hydrogenteknologispesialist Hydrogène de France (HDF) legger opp til et tett samarbeid om montering og produksjon av brenselcelleanlegg for marine anvendelser.

Optimalisere produksjonen

Intensjonen til ABB og HDF er å optimalisere produksjonen av brenselcelleanlegg for fartøy i megawatt-klassen. Initiativet bygger på et eksisterende samarbeid kunngjort 27. juni 2018 med Ballard Power Systems, som er den ledende, globale leverandøren av brenselcelleløsninger basert på protonutvekslingsmembran (PEM). Det nye systemet vil være basert på megawatt-anlegget som i fellesskap er utviklet av ABB og Ballard, og vil bli produsert på HDFs nye anlegg i Bordeaux, Frankrike.

Brenselceller konverterer den kjemiske energien fra hydrogen til elektrisitet gjennom en elektrokjemisk reaksjon. Med bruk av fornybar energi for å produsere hydrogenet, kan hele energikjeden være ren.

- HDF er glade for å samarbeide med ABB for å sette sammen og produsere - brenselcellesystemer i megawattklassen for det marine markedet, basert på Ballard-teknologi, sier Damien Havard, konsernsjef i HDF.

- Med den stadig økende etterspørselen etter løsninger for bærekraftig og ansvarlig shipping, er vi sikre på at brenselceller vil spille en viktig rolle for den marine industrien med å oppfylle målene for CO2-kutt, sier Juha Koskela, leder for ABBs marinevirksomhet. - Å signere memorandumet med HDF bringer oss et skritt nærmere å gjøre denne teknologien tilgjengelig for å drive havgående fartøy.

Halvere CO2-utslipp til 2050

Med shipping ansvarlig for omtrent 2,5 prosent av verdens totale klimagassutslipp, er det et økt press på den maritime næringen til å gå over til mer bærekraftige energikilder. Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO), et FN-byrå ansvarlig for regulering av skipsfart, har satt et globalt mål om å kutte årlige utslipp med minst 50 prosent innen 2050 fra 2008-nivå.

Blant alternative, utslippsfrie teknologier er ABB allerede langt fremme i samarbeid om utvikling av brenselcellesystemer for skip. Brenselceller blir ansett for å være en av de mest lovende løsningene for å redusere skadelige miljøgifter. Allerede i dag er denne nullutslippsteknologien i stand til å drive skip som seiler korte avstander, samt støtte ekstra energibehov fra større fartøy.

ABBs miljøeffektivitetsportefølje, som gjør det mulig for bærekraftige, smarte byer, industrier og transportsystemer å redusere klimaendringene og bevare ikke-fornybare ressurser, utgjorde 57 prosent av de totale inntektene i 2019. Selskapet er i rute for å nå 60 prosent av inntektene i 2020.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en teknologileder som driver den digitale endringen av industrier. Med over 130 års innovasjonshistorie har ABB fire kundefokuserte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som støttes av den digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 144 000 ansatte.

ABB fullfører salget av Power Grids til Hitachi2.7.2020 09:00:00 CESTPressemelding

– Hitachi ABB Power Grids joint venture-selskap starter driften – ABBs portefølje fokuserer på industrikunder – Nettolikviditeten tilbakeføres til aksjonærene som planlagt ABB har nådd en betydelig milepæl i selskapets omstilling mot et desentralisert, globalt teknologiselskap, med salget av 80,1 prosent av Power Grids-virksomheten til Hitachi, som planlagt. Salget gjør at ABB kan fokusere på viktige markedstrender og kundebehov som elektrifisering av transport og industri, automatisert produksjon, digitale løsninger og økt, bærekraftig produktivitet. - Dagens kunngjøring markerer et viktig vendepunkt i ABBs historie. Siden kunngjøringen av vår intensjon om å selge Power Grids til Hitachi, har ABB gjort betydelige fremskritt med å bli en mer kundefokusert og forenklet organisasjon. Vi tror Hitachi er den beste eieren av Power Grids og dets neste utviklingsstadium, som bygger på et solid fundament som er oppnådd under ABBs tidligere eierskap, sier Peter Voser, styreleder i ABB. - ABB fo