ABB blir EICT-leverandør til verdens første «laksesmultring»

ABB og ØPD signerte i dag en intensjonsavtale som sikrer ABB leveranser av EICT-utstyr til ØPDs Marine Donut.

Lars Wasa Andersen fra ABB og Nils-Johan Tufte fra ØPD undertegnet under Aqua Nor en intensjonsavtale for EICT-leveranser til Marine Donut

(Aqua Nor/Trondheim) Marine Donut er en helt ny type merde der atlantisk laks skal kunne oppdrettes i et lukket system med kontinuerlige strømninger inni et asymmetrisk smultringformet rør. Røret måler 54,5 meter i diameter, og hovedkonstruksjonen er fremstilt av plater og avstivningsspant i HDPE (High Density Poly Ethylene). Anlegget har flyterør i toppen og avstivningsrør i bunn, samt forankringsinnfestninger i avstivningsrør.

Anlegget leveres med system for håndtering av dødfisk, og delt avløp for konsentrasjon av partikkelholdig avløpsstrøm. Dette gir også muligheter for fremtidig innplassering av for avvanning av slam.

Sensorer, pumper og overvåkningsutstyr fra ABB skal bidra til at anlegget ligger stabilt i sjøen, og at fisken får optimale oppvekstvilkår. Vannet skal tilføres via seks pumper, og strømhastigheten i vannet reguleres ved fire strømsettere. Både pumper og strømsettere leveres frekvensstyrte for å sikrestabil og kostnadseffektiv drift.

Bygges for Mowi

ØPD lanserte planene for et slikt anlegg allerede i 2016, men det er først nå at Mowi har fått bekreftet utviklingstillatelsene som gjør det mulig for ØPD å realisere prosjektet. Mowi søkte opprinnelig om 8 tillatelser, men fiskeridirektoratet mente det fikk holde med to på til sammen 1 100 tonn MTB. Dermed er det bare én ring som bygges i første omgang.

Avtalen som ABB og ØPD signerte i dag går i korte trekk ut på at ØPD velger ABB som leverandør av kraftforsyning, automasjon, instrumentering og telekommunikasjonsutstyr. ABB vil med dette levere alt utstyr som skal overvåke miljøet som fisken oppholder seg i, og sørge for at pumper og annet utstyr regulerer dette miljøet optimalt i henhold til de parameterne som røkteren vil ha i anlegget.

Benytter smartteknologi fra ABB

- Siden dette er et utviklingsprosjekt er også behov for å dele driftserfaringer med ulike kunnskapsmiljøer hos Mowi og ØPD. ABB vil derfor levere et sett med dashboard som kan vises online med alle målinger, sier Lars Wasa Andersen i ABB. Denne løsningen er hentet fra ABB AbilityTM-porteføljen av oppkoblede løsninger, selskapets forente, digitale tilbud på tvers av ulike bransjer med over 210 løsninger hittil.

Nils-Johan Tufte
Daglig leder, ØPD
nils@opd.no

Bergerveien 12