ABB bidrar til nullutslipp på Norges største bilfrie passasjersamband

Tre av Nesoddfergene i hovedstaden bygges om til batteridrift med kraftløsninger fra ABB.

Nå går de utslippsfritt på batterier: Nesoddbåtene er Norges største bilfrie passasjersamband.

Kongen og Dronningen seiler allerede utslippsfritt. Prinsen følger i deres kjølvann før påske. Ifølge Ruter vil elektrifiseringen av de tre fergene kutte utslipp av 20 tonn NOx og 6000 tonn CO2 årlig, noe som tilsvarer å fjerne rundt 3000 fossildrevne biler fra veiene.

Fremtiden er elektrisk

Westcon Power & Automation er systemleverandør og integrator for de batteridrevne fergene. Selskapet benytter kraftutstyr fra ABB, såkalte skillebrytere og kontaktorer. Selve ombyggingen utføres av Horten Skipsreparasjoner og Bentzen Elektro i Horten.

- Dette er nok et eksempel på hvordan ABB bidrar til elektrifisering av samfunnet og det grønne skiftet, sier Gøran Salomonsen, leder for ABB Electrification Norway. - Elektrifiseringen av fergene støtter hovedstadens mål om å bli utslippsfri i 2030 og FNs bærekraftsmål nr. 13; Stoppe klimaendringene.

ABBs utstyr utgjør en vital del av det nye kraftsystemet og sørger blant annet for pålitelig og sikker drift.

De nye batteripakkene i fergene har en kapasitet på drøyt to megawattimer (MWh). Det nye ladeanlegget på åtte MW ved Aker Brygge lader båtene i ca. åtte minutter mellom hver avgang.

2024: Utslippsfri fergedrift

Nesoddbåtene er Norges største bilfrie båtsamband. Hver ferge har plass til 600 personer. Operatøren Norled frakter årlig over fire millioner mennesker mellom Aker Brygge i Oslo sentrum og Nesodden.

Hovedstadens mål om å bli karbonnøytral i 2030 støttes av Ruters ambisjon om utslippsfri kollektivtrafikk i Oslo og Akershus i 2028, med delmål om at fergene skal ha nullutslipp i 2024.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en teknologileder som driver den digitale endringen av industrier. Med over 130 års innovasjonshistorie har ABB fire kundefokuserte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som støttes av den digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 144 000 ansatte.

ABB og ASKO samarbeider om elektrifisering av lastebilflåte11.5.2020 09:09:57 CESTPressemelding

ABB og ASKO-eier NorgesGruppen har inngått en konsernavtale om leveranser av ladeinfrastruktur for sin økende flåte med batterielektriske lastebiler. ASKO har daglig 600 lastebiler på veien og har mål om nullutslippsdistribusjon av dagligvarer i 2026. Avtalen innebærer at ABB skal bistå ASKO med effektiv og pålitelig ladeinfrastruktur for batterielektriske lastebiler ved distribusjonssentre over hele landet. De første ABB HVC 150C (150 kW) lynladere er allerede i drift hos ASKO på Kalbakken i Oslo. Til og begynne med lader de to batterielektriske Scania lastebiler, og flere er på gang. - Norges mest ambisiøse - ASKO har en ambisjon om å bli bærekraftig og klimanøytral. Det betyr at vi skal ha fokus på energieffektiviserende tiltak og ikke minst fornybare ressurser, sier Svein Sollie, direktør Transport hos ASKO. - Vår ambisjon krever store investeringer, spesielt innenfor energi og transport. ASKO skal være i førersetet innenfor disse områdene og vi skal våge å satse – og vi skal være