ABB bidrar til grønt skifte med lading av 55 Vy-busser

ABBs ladeløsninger skal fylle ren og fornybar energi på operatørens nye elbusser i Hamar, Haugesund og Slemmestad.

ABB leverer ladeløsninger til 55 Vy-busser (Illustrasjon: Plank Arkitekter).

Norges største busselskap, Vy Buss (tidligere Nettbuss), har bestilt 55 elbusser fra BYD, inklusive 28 «by-til-by-busser» med oppgradert batterikapasitet. Totalt kan de 55 nye elbussene kutte utslipp tilsvarende rundt 2000 personbiler, blant annet 4000 tonn CO2.

- Vår ambisjon er å være ledende når det gjelder moderne og fossilfri teknologi, slik at kundene våre kan nyte grønn og smart transport, sier Ole Engebret Haugen, administrerende direktør i Vy Buss.

Støtter FNs bærekraftsmål

ABB leverer ladere til samtlige 55 elbusser, fordelt på Hamar, Haugesund og Slemmestad i Akershus.

- Dette er nok et viktig bidrag til det grønne skiftet og vi ser frem til et fruktbart samarbeid med Vy Buss, sier Gøran Salomonsen, administrerende direktør hos ABB Electrification Norway AS. – Vy Buss sin satsing på elbusser støtter blant annet FNs bærekraftsmål nr. 13, «Handle umiddelbart for å bekjempe klimaendringene og konsekvensene av dem».

Elbussene er også et godt tiltak for å redusere støy for både omgivelser og passasjerer og kutter driftskostnader. En elektrisk motor er om lag tre ganger så energieffektiv som en fossilmotor. Dermed kan elbussen kjøre tre ganger så langt på samme energimengde som en dieselbuss.

ABB leverer totalt 34 HVC 100 depotladere til Vy Buss. Hver depotlader kan drive inntil 3 ladebokser, som kobles til elbussen. Leveransen inkluderer 55 slike ladebokser, én per elbuss, slik at alle kan tilkobles samtidig. Ladetiden vil avhenge av batteristørrelse og mengden energi i batteriet ved ladestart.

Digital og oppkoplet

Med denne leveransen vil ABB ha installert ladere til nærmere 150 elbusser i Norge, til blant annet Arendal, Bærum, Drammen, Lillehammer, Nedre Romerike og Trondheim.

ABBs ladere inngår i ABB AbilityTM-porteføljen av oppkoblede løsninger, selskapets forente, digitale tilbud på tvers av ulike bransjer med over 210 løsninger hittil. Løsningen inkluderer blant annet betalingsløsninger, god innsikt i bruksmønsteret, bedre styring, maksimal oppetid, økt effektivitet og optimal drift.

Vy Buss er Norges største bussoperatører med en markedsandel på rundt 30 prosent. Operatøren leverer lokaltrafikk, ekspressbusser, turkjøring, shuttletrafikk og flybusser.

ABB leverer ladeløsninger til 55 Vy-busser (Illustrasjon: Plank Arkitekter).

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en teknologileder som driver den digitale endringen av industrier. Med over 130 års innovasjonshistorie har ABB fire kundefokuserte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som støttes av den digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 144 000 ansatte.

ABB publiserer Sustainability Report 201916.3.2020 14:00:00 CETPressemelding

ABB når eller overstiger mer enn halvparten av planlagte mål 57 prosent av inntektene kommer fra miljøeffektivisering ABB mottar 2020 EcoVadis Platinum-medalje for CSR ABB har gitt ut sin bærekraftsrapport 2019. Den beskriver selskapets resultater på sentrale områder: Ledende teknologi, ansvarlig drift og ansvarlige relasjoner. I fjor nådde eller oversteg ABB mer enn halvparten av sine planlagte bærekraftsmål. - ABB har et tydelig samfunnsengasjement. Dette betyr at kundene våre kan bli renere, tryggere, mer motstandsdyktige og mindre ressursintensive. Det betyr også at vi må operere på en ansvarlig måte, sier ABBs styreleder, Peter Voser. - Jeg er oppmuntret over at vi allerede har nådd så mange av målene våre, og at vi er i rute for å nå de fleste av de gjenværende. Jeg vet at konsernsjef Björn Rosengren ser frem til å presentere et nytt sett med ambisiøse mål i andre halvår. Nylig mottok ABB den prestisjetunge EcoVadis 2020 Platinum-medaljen for sitt samfunnsansvar, som setter ABB i