ABB bidrar til grønt skifte med lading av 55 Vy-busser

ABBs ladeløsninger skal fylle ren og fornybar energi på operatørens nye elbusser i Hamar, Haugesund og Slemmestad.

ABB leverer ladeløsninger til 55 Vy-busser (Illustrasjon: Plank Arkitekter).

Norges største busselskap, Vy Buss (tidligere Nettbuss), har bestilt 55 elbusser fra BYD, inklusive 28 «by-til-by-busser» med oppgradert batterikapasitet. Totalt kan de 55 nye elbussene kutte utslipp tilsvarende rundt 2000 personbiler, blant annet 4000 tonn CO2.

- Vår ambisjon er å være ledende når det gjelder moderne og fossilfri teknologi, slik at kundene våre kan nyte grønn og smart transport, sier Ole Engebret Haugen, administrerende direktør i Vy Buss.

Støtter FNs bærekraftsmål

ABB leverer ladere til samtlige 55 elbusser, fordelt på Hamar, Haugesund og Slemmestad i Akershus.

- Dette er nok et viktig bidrag til det grønne skiftet og vi ser frem til et fruktbart samarbeid med Vy Buss, sier Gøran Salomonsen, administrerende direktør hos ABB Electrification Norway AS. – Vy Buss sin satsing på elbusser støtter blant annet FNs bærekraftsmål nr. 13, «Handle umiddelbart for å bekjempe klimaendringene og konsekvensene av dem».

Elbussene er også et godt tiltak for å redusere støy for både omgivelser og passasjerer og kutter driftskostnader. En elektrisk motor er om lag tre ganger så energieffektiv som en fossilmotor. Dermed kan elbussen kjøre tre ganger så langt på samme energimengde som en dieselbuss.

ABB leverer totalt 34 HVC 100 depotladere til Vy Buss. Hver depotlader kan drive inntil 3 ladebokser, som kobles til elbussen. Leveransen inkluderer 55 slike ladebokser, én per elbuss, slik at alle kan tilkobles samtidig. Ladetiden vil avhenge av batteristørrelse og mengden energi i batteriet ved ladestart.

Digital og oppkoplet

Med denne leveransen vil ABB ha installert ladere til nærmere 150 elbusser i Norge, til blant annet Arendal, Bærum, Drammen, Lillehammer, Nedre Romerike og Trondheim.

ABBs ladere inngår i ABB AbilityTM-porteføljen av oppkoblede løsninger, selskapets forente, digitale tilbud på tvers av ulike bransjer med over 210 løsninger hittil. Løsningen inkluderer blant annet betalingsløsninger, god innsikt i bruksmønsteret, bedre styring, maksimal oppetid, økt effektivitet og optimal drift.

Vy Buss er Norges største bussoperatører med en markedsandel på rundt 30 prosent. Operatøren leverer lokaltrafikk, ekspressbusser, turkjøring, shuttletrafikk og flybusser.

ABB leverer ladeløsninger til 55 Vy-busser (Illustrasjon: Plank Arkitekter).

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en teknologileder som driver den digitale endringen av industrier. Med over 130 års innovasjonshistorie har ABB fire kundefokuserte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som støttes av den digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 144 000 ansatte.

ABB fullfører salget av Power Grids til Hitachi2.7.2020 09:00:00 CESTPressemelding

– Hitachi ABB Power Grids joint venture-selskap starter driften – ABBs portefølje fokuserer på industrikunder – Nettolikviditeten tilbakeføres til aksjonærene som planlagt ABB har nådd en betydelig milepæl i selskapets omstilling mot et desentralisert, globalt teknologiselskap, med salget av 80,1 prosent av Power Grids-virksomheten til Hitachi, som planlagt. Salget gjør at ABB kan fokusere på viktige markedstrender og kundebehov som elektrifisering av transport og industri, automatisert produksjon, digitale løsninger og økt, bærekraftig produktivitet. - Dagens kunngjøring markerer et viktig vendepunkt i ABBs historie. Siden kunngjøringen av vår intensjon om å selge Power Grids til Hitachi, har ABB gjort betydelige fremskritt med å bli en mer kundefokusert og forenklet organisasjon. Vi tror Hitachi er den beste eieren av Power Grids og dets neste utviklingsstadium, som bygger på et solid fundament som er oppnådd under ABBs tidligere eierskap, sier Peter Voser, styreleder i ABB. - ABB fo