ABB åpner produksjonsanlegg for energilagringssystemer

ABBs samarbeidsrobot YuMi klipper snoren og åpner den nye batterifabrikken for elektriske kjøretøy.
  • ABB produserer energilagringssystemer for jernbane, el- og trolleybusser og el-lastebiler ved et nytt produksjonsanlegg i Baden, Sveits
  • Energilagringssystemene bidrar til å redusere utslipp og øke energieffektiviteten. Fremtidig bruk inkluderer applikasjoner i trolleybusser i flere sveitsiske byer

ABB åpnet nylig sin nye fabrikk for energilagringssystemer for mobilitet i Baden i Sveits. Åpningen ble markert med en seremoni hvor kunder, politikere og medierepresentanter var tilstede. Energilagringssystemene vil bli brukt i jernbaner, el- og trolleybusser og el-lastebiler. Anlegget representerer en viktig investering i Sveits som produksjonsland samt at det gir merverdi for applikasjoner i inn- og utland.

Utslippsfri transport

ABB har allerede mottatt ordre på energilagringssystemer fra flere bilprodusenter i forskjellige land. I andre applikasjoner vil løsningene blant annet bli brukt i nye trolleybusser i de sveitsiske byene Zürich, Lausanne og Fribourg.

Energilagringssystemer er en nøkkelteknologi for fremtidens bærekraftige mobilitet og spiller en viktig rolle innen elektrifisering av og utslippsfri vei- og jernbanetransport. Effektive energilagre er avgjørende for drift av elbusser og el-lastebiler. Slik lagring tillater for eksempel at bremseenergien som genereres ved oppbremsing kan lagres til fremdrift. Dessuten øker energilagringssystemene fleksibiliteten til trolleybusser da de kan kjøre lange avstander uten kobling til kjøreledningene.I motsetning til i Sveits, har mange andre europeiske land fortsatt utallige ikke-elektrifiserte jernbanelinjer. Integrering av energilagringssystemer gjør det mulig å konvertere dieseltog til diesel-hybrid-tog, noe som dermed reduserer CO2-utslipp med 30 prosent. Energilagringssystemer gir mulighet for å oppnå betydelige energibesparelser gjennom energihøsting, også i togapplikasjoner. Energilagringssystemer tilbyr transportoperatører mange alternativer for å oppgradere flåtene sine for mer bærekraftig mobilitet.

Nyeste batteriteknologi

- Vårt produksjonsanlegg for energilagringssystemer her i Baden forsterker vår teknologi- og markedsledelse innen bærekraftig transport. Vi har gjort fremskritt med løsningene våre i over 100 år. Dette gjør det mulig for oss å levere hele fremdriftssystemet inkludert energilagringsløsninger for jernbane-, el- og trolleybusser og el-lastebiler fra én kilde, sier Robert Itschner, administrerende direktør i ABB i Sveits og lokal leder for Motion-virksomheten.

Battericeller samles i standardiserte batterimoduler under produksjonen. Disse kombineres til energilagringssystemer og konfigureres i henhold til den spesifikke applikasjonen. Produktene bruker den nyeste litium-ion-teknologien og karakteriseres av høy energi- og effekttetthet, så vel som lang levetid, selv under høye belastninger. De er designet for å være trygge og svært energieffektive.

To ABB-roboter brukes i produksjonsprosessen for å sikre at de høye kravene til sikkerhet og kvalitet blir ivaretatt. Den ene roboten plasserer battericellene i modulhuset og den andre sveiser dem sammen med en meget presis lasersveis. Alle data i produksjonsprosessen blir logget kontinuerlig.

ABB har mange års erfaring innen energilagringssystemer for en rekke bruksområder, for eksempel i kraftnett og solcellesystem. Baden ble valgt som produksjonssted av forskjellige grunner, inkludert nærhet til ABB Center of Excellence for Traction Converters i Turgi og til ABB Corporate Research Center i Dättwil.

Bergerveien 12
1396 Billingstad

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en teknologileder som driver den digitale endringen av industrier. Med over 130 års innovasjonshistorie har ABB fire kundefokuserte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som støttes av den digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 147 000 ansatte.

ABB kobler verdens største havvindpark til Storbritannias kraftnett30.10.2019 15:30:00 CETPressemelding

Første gangs bruk av høyspent likestrøms-teknologi (HVDC) med lavere miljøavtrykk for tilkobling av havvindparker i Storbritannia Doggerbank havvindpark vil gi energi til 4,5 millioner hjem Prosjektet vil øke britisk havvindkraftkapasitet med 3,6 GW, tilsvarende fem prosent av landets totale kraftproduksjon ABB er valgt av Equinor og britiske SSE Renewables for å levere høyspent likestrøm-omformerstasjoner (HVDC Light®) for å koble verdens største havvindpark, Doggerbank i Nordsjøen, til Storbritannias kraftnett. Dette er første gang HVDC-teknologien brukes for havvind i Storbritannia. ABB skal levere teknologi med et av de minste miljøavtrykkene gjennom det mest kompakte omformerstasjonsdesignet kombinert med det laveste energitapet i kraftindustrien. ABB vil levere HVDC Light®-omformersystemer, mens Aibel vil levere to HVDC-omformerplattformer. I 2016 inngikk ABB og Aibel et samarbeid om design, prosjektering og optimalisering av havvindkobling. Equinor sentral - Å vinne kontraktene