Abai, Smirnov og helleristningene Tamgaly. Det ble arrangert en kasakhstansk kulturkveld i Oslo

På Roseslottet ble det arrangert en kasakhstansk kulturkveld som var dedikert til 30-årsjubileet for opprettelsen av de diplomatiske forbindelsene mellom Kasakhstan og Norge. Kulturkvelden ble arrangert av Kasakhstans ambassade, Roseslottet og Norsk-kasakhisk kultursenter.
Almagul Kalelova fra Norsk-kasakhisk kultursenter

Kasakhstans ambassadør til Norge Yerkin Akhinzhanov, Norges tidligere ambassadør til Kasakhstan Dag Halvorsen og OL-mester Vladimir Smirnov holdt taler.

Takk for bidraget til bevaring av helleristningene i Tamgaly

De norske ekspertene Anne-Sophie Hygen fra Riksantikvaren og Knut Helskog fra Universitetet i Tromsø ble tildelt medaljene "30 år uavhengig Kasakhstan" for deres bidrag til bevaringen av Kasakhstans kulturarv.

I perioden 2000-2006 jobbet en gruppe norske spesialister med et prosjekt om forvaltning, bevaring og presentasjon av helleristningene i Tamgaly i regionen Almaty. Prosjektet ble gjennomført med støtte fra UNESCO og Norges utenriksdepartement. Dette resulterte i at bergkunstkomplekset Tamgaly ble oppført på UNESCOs verdensarvliste.

Ambassadør Yerkin Akhinzhanov delte ut prisene til nordmennene på vegne av Kasakstans president Kassym-Jomart Tokayev.

"Jeg takker Kasakhstan for den flotte muligheten til å arbeide på et slikt sted som Tamgaly. Jeg anbefaler alle på det sterkesteå besøke dette stedet og gå inn i den utrolige kulturelle atmosfæren. Det er et helleristnings felt, for det meste fra bronsealderen og middelalderen, og det er også moderne tamgategn, samt gamle graver og et vakkert landskap. Det er virkelig verdt et besøk!" sa Anne-Sophie Hygen etter prisutdelingen.

Hun understreket den betydelige rollen til de kasakhstanske ekspertene som jobbet med oppføringen av Tamgaly på verdensarvlisten – Alexei Rogozhinsky, Elena Khorosh, Bolat Aubekerov og Lubov Charlina.

Ritualet Tusau kesu med OL-mesteren

OL-mester og VM-vinner Vladimir Smirnov var også tilstede under kulturkvelden. Den kjente kasakhstanske skiløperen (som nordmenn kaller for Smirre) snakket om idrettens rolle i å bygge vennlige bånd mellom landene og gratulerte publikum med jubileet for opprettelsen av de diplomatiske forbindelsene.

Publikum fikk se det eldgamle kasakhiske ritualet Tusau kesu – en symbolsk kutting lenkene til et barn som tar sine første skritt. Den voksne som velges ut til ritualet skal være energisk og snill og ha positive egenskaper og fremragende prestasjoner.

Vladimir Smirnov kuttet de symbolske lenkene for den lille Aria Astrid, og eldste Kakaisha Shakarbay (Haki Sakrak) sa velsignelsesord. Solist ved Nasjonalballetten i Oslo Erik Murzagaliyev og hans kone ballettdanser Freya Thomas var med på ritualet.

Abais sang på norsk

Medlemmer av Norsk-kasakhisk kultursenter ledet av Almagul Kalelova presenterte en rekke musikalske numre, blant annet dansene Kozbaskan og Akkuymsyn, samt en uigurisk dans fremført av Kurbanzhan og Firyuza Yusupov.

Medlem av den norsk-kasakhiske foreningen NorKaz i Stavanger Bagitzhan Kaliyev sang folkesangen "Dedim-ai au" og spilte instrumentet dombra.

Anette Sletmoen, leder for den norske fanklubben til Dimash Kudaibergen, fremførte sangen til den store kasakhiske poeten Abay "Zhelsiz tunde zharyk ai" (Den lyse månen i en vindstille natt) på norsk og kasakhisk.

"Vi håper virkelig at Dimash vil høre sangen vår og vil ha konsert i Oslo", sa Anette.

Almagul Kalelova fra Norsk-kasakhisk kultursenter
Vladimir Smirnov i kasakhisk nasjonaldrakt "shapan"
Kurbanzhan og Firyuza Yusupov med uigurisk dans
Medlem av den norsk-kasakhiske foreningen NorKaz i Stavanger Bagytzhan Kaliev sang folkesangen "Dedim-ai au" og spilte instrumentet dombra
Tusau kesu: Vladimir Smirnov kuttet de symbolske lenkene for den lille Aria Astrid
Anetta Sletmoen, leder for den norske fanklubben til Dimash Kudaibergen, fremførte sangen til den store kasakhiske poeten Abay "Zhelsiz tunde zharyk ai" (Den lyse månen i en vindstille natt) på norsk og kasakhisk
De norske ekspertene Anne-Sophie Hygen fra Riksantikvaren og Kasakhstans Ambassadør Yerkin Akhinzhanov

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kasakhstans Ambassade i Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Smirres hjemsted Burabay åpner vintersesongen29.12.2023 11:35:47 CET | Pressemelding

Burabay nasjonalpark startet vintersesongen med en festlig konsert på opplevelsesparken Kasakhstans Lappland 17. Desember 2023. Burabay er kjent for sin fantastiske natur som er preget av tette skoger og uberørte innsjøer, noe som tiltrekker tusenvis av turister hvert år. Vintersesongen forsterker regionens sjarm og forvandler den til et eventyrland. Det er ikke overraskende at det er her 1994 Lillehammer OL-mester Vladimir "Smirre" Smirnov er født og oppvokst.