AB Traction: Kommuniké från AB Tractions årsstämma och konstituerande styrelsemöte

Kommuniké från AB Tractions årsstämma och konstituerande styrelsemöte den 5 maj 2022

Vid årsstämman i AB Traction och efterföljande konstituerande styrelsemöte beslutades följande:

Resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen för 2021 fastställdes. Styrelseledamöterna samt verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för förvaltningen under verksamhetsåret 2021.

Utdelning till aktieägarna beslutades att lämnas med 4,85 kronor per aktie (totalt 71,7 Mkr) i enlighet med styrelsens förslag. Avstämningsdag för rätt att erhålla utdelning fastställdes till måndagen den 9 maj 2022 och utdelning till aktieägarna beräknas ske torsdagen den 12 maj 2022.

Arvode till styrelsen fastställdes till 240 000 kronor, att fördelas med 120 000 kronor var till de två av årsstämman valda styrelseledamöterna som inte är anställda i bolaget. Inget arvode utgår till styrelsens ordförande.

Till styrelseledamöter omvaldes Henrik Lange, Jonas Olavi, Bengt Stillström och Petter Stillström. Årsstämman omvalde Bengt Stillström till styrelsens ordförande.

Mazars AB valdes till revisor intill slutet av nästa årsstämma, med Martin Kraft som huvudansvarig revisor.

Styrelsens ersättningsrapport godkändes.

Styrelsen bemyndigades att intill tiden fram till nästa årsstämma besluta om återköp av egna aktier, motsvarande maximalt 10 % av totalt antal utestående aktier. Återköpen får ske över NASDAQ Stockholm. Styrelsens mandat innefattar även en möjlighet att överlåta återköpta aktier, inom de ramar som lagstiftningen föreskriver, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt och där betalning skall kunna ske kontant, genom apport eller genom kvittning av fordran mot bolaget. Återköp och överlåtelser enligt ovan skall ske till marknadspris.

På det konstituerande styrelsesammanträdet i anslutning till årsstämman beslöt styrelsen om att bemyndiga VD att vid lämpligt tillfälle hantera återköp av egna aktier i enlighet med stämmans återköpsbeslut.

För ytterligare information, vänligen kontakta VD Petter Stillström 08-506 289 00

Informationen är sådan som AB Traction (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 5 maj kl. 19:00.

Bombardier Publishes Challenger 3500 Business Jet Environmental Product Declaration22.5.2022 09:45:00 CEST | Press release

Challenger 3500 aircraft Environmental Product Declaration (EPD) provides detailed information about the aircraft’s life cycle environmental footprintIndustry leading super mid-sized business joins flagship Global 7500 asEPDqualifiedChallenger 3500 was designed through a sustainable lens in line with Bombardier’s environmental objectivesThe Challenger 3500 aircraft is already setting the standard as the industry’s leading super mid-size business jet GENEVA, Switzerland, May 22, 2022 (GLOBE NEWSWIRE) -- Bombardier announced today that it has published an Environmental Product Declaration (EPD) for the industry’s leading super mid-size business jet, the Challenger 3500 aircraft. Following Bombardier’s recent groundwork on making the Global 7500 aircraft the first business jet ever to receive an EPD, the Challenger 3500 aircraft is the first business jet in the super mid-size segment to have an EPD published. The validation, verification, and confirmation of the EPD for the Challenger 350

Media Advisory: Bombardier to Host Special Celebration at the European Business Aviation Conference and Exhibition in Geneva20.5.2022 23:30:00 CEST | Press release

GENEVA, May 20, 2022 (GLOBE NEWSWIRE) -- Bombardier will host a special live and virtual event at the European Business Aviation Convention and Exhibition (EBACE) in Geneva on Monday, May 23, 2022. The event, led by Éric Martel, President and CEO, Bombardier, will highlight the continued ingenuity, innovation and leadership that is an integral part of Bombardier’s DNA. Date:Monday, May 23, 2022Time:11:00 a.m. – 11:45 a.m. (Central European Time) 5:00 a.m. – 5:45 a.m. (Eastern Time; North America)Venue:Geneva Palexpo Route François-Peyrot 30, 1218 Le Grand-Saconnex, Switzerland Bombardier Booth Z117 For those unable to attend in person, the event will also be available live on LinkedIn and Facebook at the following links: LinkedIn Event: https://www.linkedin.com/events/anewerabegins-unenouvelle-recom6931966844190781440/ Facebook Event:https://fb.me/e/1TJdkC7rS YouTube Event:https://www.youtube.com/watch?v=DdotViyJROc About Bombardier Bombardier is a global leader in aviation, focused on