Grappa Musikkforlag ASGrappa Musikkforlag AS

A tonic for the troops - Ellen Brekken platedebuterer med energibombe

Energisk, melodisk, straight, fritt, swingende, intenst, høyt og lavt: «A tonic for the troops» blander alle disse ingrediensene i én og samme drink og er en vitamininnsprøytning i jazzkvartettform.

Hør albumet "Ambush" her: https://orcd.co/ambush

Bassist Ellen Brekken er en svært allsidig utøver og holder vanligvis fortet i de dype frekvenser i bl.a. Hedvig Mollestad trio, Tord Gustavsen trio, Falkevik og en hel del andre prosjekter innenfor jazz, rock, pop og folkemusikk. I «A tonic for the troops» er hun selv general i front og platedebuterer som komponist. I musikken hører vi gjenklang av bassister/låtskrivere som bl.a. Marc Johnson, Ray Brown, Charlie Mingus og Scott LaFaro, der Brekken leder oss gjennom unisone riff, raske løp, rolige landskap og leken rytmikk i en moderne mainstream-tradisjon.

Brekkens musikalske univers henter inspirasjon fra kjente hendelser i verdenshistorien samt fra steder og personer av personlig relevans. Bandnavnet «A tonic for the troops» har opphav i et gammelt britisk ordtak fra kolonitiden i India, der tonic ble drukket for å holde malariamyggen unna og har dermed i følge Churchill «saved more lives than all british doctors». Oversatt til norsk kan vi si at «A tonic for the troops» betyr «den beste medisin». Hovedingrediensen i denne musikalske kraftmedisinen er ren energi! Kvartettformen legger opp til stor frihet, der man også kan danne musikalske allianser innad i bandet. Musikerne gir hverandre både solid ryggdekning og står stødig på egne bein. Drinken vi får servert inneholder høy energi, tett samspill, sterke melodier, et sprettent komp og forrykende enkeltprestasjoner.

Brekken har samlet sammen en tropp svært aktive utøvere med bakgrunn fra både den amerikanske jazztradisjonen og den mer moderne europeiske jazzen, som angriper musikken med både fart og finesse.

Pianist Espen Berg (Silje Nergaard, Espen Berg trio, Hildegunn Øiseth) har befestet Trondheims status på jazzkartet både med sin egen trio og i flere samarbeid med Trondheim jazzorkester. Berg besitter et overskudd i pianospillet som få andre i Norge har og har ved flere anledninger vunnet priser for sitt solistspill.

Saksofonist Magnus Bakken (Ninjabeat, Magnus Bakken quartet m.m.) har etter endt utdanning på den svært prestisjefylte Berklee College of Music i USA vendt hjem til Norge og etablert seg som en svært sterk og allsidig saksofonist. Bakken høres like ofte i i tett samspill på intime jazzklubber som i blåserekker for store tv-produksjoner og kommersielle artister.

Trommeslager Magnus Sefaniassen Eide (Staffan William-Olsson trio, Ìsa, Frode Kjekstad trio) spiser groover til frokost og er en av de mest hardtarbeidende unge jazzmusikerne i dag. Han behersker både mainstreamjazz og straight pop med den største selvfølge og har både et svært stødig beat og en delikat touch.

Maj Britt Andersen tolker Bigbang på norsk14.1.2022 13:25:08 CET | Pressemelding

Suksessprogrammet «Hver gang vi møtes» er inne i sin tolvte sesong, og dét med nok en spektakulær gjesteliste. I årets utgave er det Maj Britt Andersen, Myra, Anna of the North, Øystein Greni, Jarle Bernhoft, TIX, Arif og Stig Brenner som skal gi oss magiske musikalske øyeblikk og gode historier, denne gangen fra vakre Kjerringøy. I morgen er det Øystein Greni som skal hylles, og Maj Britt Andersen skal tolke låten "To the Mountains", oversatt til "Opp på fjellet". Låten kan du høre her allerede nå! "To the Mountains, som jeg har valgt å synge for Øystein, er en utrolig fin og rocka låt med bandet hans Bigbang. Jeg fikk lyst til å overraske han med en norsk tolkning av låta, så nå heter den "Opp på fjellet". Det er min samarbeidspartner Lars Saabye Christensen som har gjendiktet Øystein sin tekst. Det var gøy å spille denne låta med HGVM-bandet, de har jo en fantastisk gitarist, og det måtte selvfølgelig være minst én gitarsolo når jeg skulle hylle Øystein. Uten å spoile altfor mye, så

Greni tolker "Alt blir hva du gjør det til"7.1.2022 14:02:00 CET | Pressemelding

Suksessprogrammet «Hver gang vi møtes» er inne i sin tolvte sesong, og dét med nok en spektakulær gjesteliste. I årets utgave er det Maj Britt Andersen, Myra, Anna of the North, Øystein Greni, Jarle Bernhoft, TIX, Arif og Stig Brenner som gir oss magiske musikalske øyeblikk og gode historier, denne gangen fra vakre Kjerringøy. Etter en magisk sesongstart med TV 2s «Hver gang vi møtes» og en kveld dedikert til TIX og hans virke, blir denne helgens episode dedikert til Maj Britt Andersen. Øystein Greni har valgt låten "Alt blir hva du gjør det til". Lytt her Maj Britt Andersen (64) fra Østre Toten er en norsk sanger, skuespiller og artist. Hun er mest kjent for sine mange plater for barn og har gitt ut tre album med materiale av Alf Prøysen. Som ung var Maj Britt vokalist i dansebandene «Bruno» og «Howards» og var med å gi ut to plater med Howards i 1974. I 1975 ga hun ut sin første soloplate «Et lite under», og tre år senere oppfølgeren «Det svinger i meg». Fra midten av 1980-tallet beg

Nytt album fra Iren Reppen6.1.2022 14:25:36 CET | Pressemelding

Det er mye som er virkelig, mye som har skjedd i virkeligheten av det som formidles på denne CD-utgivelsen. Men i dette eventyret, som det jo faktisk er, møter vi ei jente fra nord som har store drømmer, store ambisjoner, og som oppnår stor makt. Hva gjør makt med et menneske. Lytt og døm selv. Lytt her Dette er et litt uvanlig album. Det er ti låter, og ti mellomtekster som er basert på konsertforestillingen «Det e hardt å være bitch.». Men det er likevel et helt vanlig album med låter som andre album. De har bare en historie som forsøker og binde alt sammen. (Mellomtekstene er kun utgitt på den fysiske cd-utgivelsen) Albumet er spilt inn i studio med ønske om å gi lytteren en så «live» opplevelse som mulig. Prøvetiden ved Det Norske Teatret har gitt bandet gode muligheter og tid til å utvikle ideer og sound for hver enkelt av Svein Gundersens låter, samt eventyrstemningen og rollespill i samarbeid med regissør Nils Petter Mørland. Iren Reppen har en sammensatt karriere som skuespille

Øystein Greni tolker TIX i sesongpremieren av Hver gang vi møtes1.1.2022 13:12:45 CET | Pressemelding

Suksessprogrammet «Hver gang vi møtes» har i dag premiere på sin tolvte sesong, og dét med nok en spektakulær gjesteliste. I årets utgave er det Maj Britt Andersen, Myra, Anna of the North, Øystein Greni, Jarle Bernhoft, TIX, Arif og Stig Brenner som skal gi oss magiske musikalske øyeblikk og gode historier, denne gangen fra vakre Kjerringøy. I sesongens første program er det artisten TIX sin dag, og Øystein Greni har valgt låten "Kaller på deg". – Jeg føler at tidspunktet til å si ja til «Hver gang vi møtes» var helt riktig. Jeg har en lang karriere bak meg og jeg føler jeg har en historie å fortelle. I denne koronatiden er «Hver gang vi møtes» fantastisk å være med på. Det er en helt herlig gjeng artister som er samlet, og jeg er allerede blitt så glad i alle sammen. Jeg kjente ingen av dem veldig godt utenom Jarle, men alle er nydelige folk og de har gitt meg en tillit og kjærlighet som gjør det lett å snakke om ting som jeg ikke har turt å snakke om før. Jeg gleder meg til å tolke

Maj Britt Andersen tolker TIX1.1.2022 13:11:46 CET | Pressemelding

Suksessprogrammet «Hver gang vi møtes» har i dag premiere på sin tolvte sesong, og dét med nok en spektakulær gjesteliste. I årets utgave er det Maj Britt Andersen, Myra, Anna of the North, Øystein Greni, Jarle Bernhoft, TIX, Arif og Stig Brenner som skal gi oss magiske musikalske øyeblikk og gode historier, denne gangen fra vakre Kjerringøy. I sesongens første program er det artisten TIX sin dag. Maj Britt Andersen har valgt låten "Engel, ikke dra". "Jeg valgte å tolke «Engel, ikke dra» fordi jeg hørte at den sangen betydde mye for Andreas og når vi skal gi en hyllest til hverandre, så var det ekstra fint å høre at det var en av de låtene han ønsket seg til sin dag" - Maj Britt Andersen. Hør "Engel, ikke dra" her.

Håvard Rem aktuell med sin første lydbok1.1.2022 12:50:24 CET | Pressemelding

I 2022 er det 45 år siden Håvard Rem bokdebuterte, og nå kommer hans første lydbok; Almanakk. Almanakk er en bok med ett dikt for hver dag i året, fra 1. januar til 31. desember. Boken ble utgitt i 2020 og er allerede trykket i tre opplag. Mange av dem er minnedikt om mennesker som har gått bort de siste årene, kjente og ukjente, fra Rolv Wesenlund til forfatterens mor. Årets mange merkedager er markert med dikt, fra påske og jul til kvinnedagen og podagradagen. Almanakk vil slippes som 12 utgivelser, én for hver måned, og senere i år som en samlet lydbok på nesten åtte timer. Første del av lydboken, "Almanakk - Januar", slippes i dag 1.januar 2022, og kan lyttes til her.