Grappa Musikkforlag ASGrappa Musikkforlag AS

A tonic for the troops - Ellen Brekken platedebuterer med energibombe

Energisk, melodisk, straight, fritt, swingende, intenst, høyt og lavt: «A tonic for the troops» blander alle disse ingrediensene i én og samme drink og er en vitamininnsprøytning i jazzkvartettform.

Hør albumet "Ambush" her: https://orcd.co/ambush

Bassist Ellen Brekken er en svært allsidig utøver og holder vanligvis fortet i de dype frekvenser i bl.a. Hedvig Mollestad trio, Tord Gustavsen trio, Falkevik og en hel del andre prosjekter innenfor jazz, rock, pop og folkemusikk. I «A tonic for the troops» er hun selv general i front og platedebuterer som komponist. I musikken hører vi gjenklang av bassister/låtskrivere som bl.a. Marc Johnson, Ray Brown, Charlie Mingus og Scott LaFaro, der Brekken leder oss gjennom unisone riff, raske løp, rolige landskap og leken rytmikk i en moderne mainstream-tradisjon.

Brekkens musikalske univers henter inspirasjon fra kjente hendelser i verdenshistorien samt fra steder og personer av personlig relevans. Bandnavnet «A tonic for the troops» har opphav i et gammelt britisk ordtak fra kolonitiden i India, der tonic ble drukket for å holde malariamyggen unna og har dermed i følge Churchill «saved more lives than all british doctors». Oversatt til norsk kan vi si at «A tonic for the troops» betyr «den beste medisin». Hovedingrediensen i denne musikalske kraftmedisinen er ren energi! Kvartettformen legger opp til stor frihet, der man også kan danne musikalske allianser innad i bandet. Musikerne gir hverandre både solid ryggdekning og står stødig på egne bein. Drinken vi får servert inneholder høy energi, tett samspill, sterke melodier, et sprettent komp og forrykende enkeltprestasjoner.

Brekken har samlet sammen en tropp svært aktive utøvere med bakgrunn fra både den amerikanske jazztradisjonen og den mer moderne europeiske jazzen, som angriper musikken med både fart og finesse.

Pianist Espen Berg (Silje Nergaard, Espen Berg trio, Hildegunn Øiseth) har befestet Trondheims status på jazzkartet både med sin egen trio og i flere samarbeid med Trondheim jazzorkester. Berg besitter et overskudd i pianospillet som få andre i Norge har og har ved flere anledninger vunnet priser for sitt solistspill.

Saksofonist Magnus Bakken (Ninjabeat, Magnus Bakken quartet m.m.) har etter endt utdanning på den svært prestisjefylte Berklee College of Music i USA vendt hjem til Norge og etablert seg som en svært sterk og allsidig saksofonist. Bakken høres like ofte i i tett samspill på intime jazzklubber som i blåserekker for store tv-produksjoner og kommersielle artister.

Trommeslager Magnus Sefaniassen Eide (Staffan William-Olsson trio, Ìsa, Frode Kjekstad trio) spiser groover til frokost og er en av de mest hardtarbeidende unge jazzmusikerne i dag. Han behersker både mainstreamjazz og straight pop med den største selvfølge og har både et svært stødig beat og en delikat touch.

Andre singel fra Kim Myhrs kommende album!13.7.2022 09:48:56 CEST | Pressemelding

«Gifting Senselessly In Endless Lavishness» er andre singel ut fra Kim Myhrs kommende album “Sympathetic Magic”. Hør den her: https://orcd.co/giftingsenselesslyinendlesslavishness «Gifting Senselessly In Endless Lavishness er en tittel hentet fra en bok av Bojana Kunst. Musikken er veldig sjenerøs, nesten overdådig. Det første jeg skrev på stykket var orgelintroen, jeg ønsket noe ekstatisk og umiddelbart, og resten av sangen fløt naturlig inn i forskjellige partier. Å jobbe med et RnB-trommebeat var første gang for meg. Det er en jorda kvalitet som gir en fin kontrast til bølgene av 12-strengs gitar.» - Kim Myhr «Sympathetic Magic», som kommer den 19. august, er et delirisk og rørende musikkverk. Verket troner på toppen av Kim Myhrs jevnt voksende og betydelige produksjon som gitarist og komponist. Albumet er oppfølgeren til Kim Myhrs album You | me (2017), som ble hyllet vidt og mottok en «honorary mention» på Nordic Music Prize 2018. Den oppslukende varmen fra You | me er fortsatt ti

Ny låt fra Tre Små Kinesere24.6.2022 12:40:11 CEST | Pressemelding

Det har gått to år siden Tre Små Kineseres forrige album «Drømmeanker» som ble svært godt mottatt da det kom, både av kritikere og fans. Nå er de tilbake med en helt ny sang ; «Når Sola Snur». Singelen er den første smakebiten fra deres neste album, som kommer i januar 2023. Det ryktes at dette blir det beste fra kineserne siden 90-tallet, så det er bare å glede seg. Lytt til «Når Sola Snur» her! «Når Sola Snur» er godt timet, og teksten bruker dette naturfenomenet som utgangspunkt for å fortelle en noe betuttet venn at det finnes en der ute som "syns at lille du e et stort funn og vil værra sammen med dæ hvert sekund" Musikken er gjenkjennelig Tre Små Kinesere; lett og sommerlig og som alltid godt håndverk, og du får med et lite toneartskifte på kjøpet.