A-Media AS vant auksjonen om å drive senderanlegg for digitalradio i Riksblokk II
A-Media AS vant pengeauksjonen om å få opprette og drive senderanlegg for digitalradio på frekvensressursen Riksblokk II. Auksjonen ble avholdt 8. desember. Det var to aktører som deltok. A-Media AS vant budgivningen, og må betale det nest høyeste budet som var på 2 870 000 kroner.
Frist på 12 måneder for å ta i bruk frekvensressursen
Tillatelsene gjelder fra 1. januar 2021 til 31. desember 2031.
– Myndighetene er opptatt av å sikre at frekvensressursen tas i bruk, derfor er det satt en frist for anleggskonsesjonæren på tolv måneder for å ta i bruk anlegget, sier Sekkelsten.
Forutsetninger for tildeling av Riksblokk II
Riksblokk II består av frekvensblokkene 216,160-217,696 MHz (kanal 11A) og 223,168-224,704 MHz (kanal 12A). Frekvensblokkene er fordelt på to geografiske områder, som til sammen dekker hele fastlands-Norge. Det er ikke satt krav om befolkningsdekning eller forutsetninger om at anlegget må brukes til riksdekkende eller lokale sendinger.
Senderanleggskonsesjon og frekvenstillatelse tildeles av Medietilsynet og Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).
Regjeringen ga i mai Medietilsynet og Nkom oppdrag om å lyse ut frekvensressursen Riksblokk II til bruk for digital radiokringkasting. Ressursen skulle tildeles gjennom en pengeauksjon dersom det var konkurrerende etterspørsel etter den.
For til NKOMs sider for mer informasjon om denne auksjonen og auksjonsreglene.
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Norsk tapar terreng i mediekvardagen til barn og unge22.11.2024 08:52:22 CET | Pressemelding
Engelsk er det språket flest barn og unge bruker mest når dei er på sosiale medium, eller når dei ser på film og seriar. Det viser nye tal frå Medietilsynet.
Amedia-aviser fikk ikke medhold i klagesaker15.11.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Medieklagenemnda opprettholder Medietilsynets vedtak om produksjonstilskudd til fem Amedia-aviser. De fem avisene klaget på beregningen av brukerinntekter og hvordan en overgangsregel i ordningen skulle brukes ved fordeling av tilskudd.
Medietilsynet endrer aldergrense på kinofilm14.11.2024 11:03:22 CET | Pressemelding
Aldersgrensen på kinofilmen Red One er endret fra 9 til 12 år etter at Medietilsynet har ført tilsyn med filmen. Filmen, som hadde premiere 8. november, har fra i dag aldergrense 12 år.
Ibelinprisen skal fremme inkludering i dataspill12.11.2024 10:06:20 CET | Pressemelding
Medietilsynet etablerer en pris for å løfte fram unge rollemodeller som bidrar til en trygg, inkluderende og tilgjengelig dataspillkultur. Prisen får navn etter Mats “Ibelin” Steen.
Store kjønnsforskjeller i ungdommers dataspill-vaner12.11.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
En større andel gutter enn jenter spiller dataspill daglig, og flere gutter enn jenter opplever spillingen som sosial. Det viser Medietilsynets undersøkelse “Barn og medier 2024”.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom