Å innføre full elbilmoms og bøte med subsidier er en ubegripelig dårlig idé!
Elbilforeningen er svært kritisk til at regjeringen i dagens forslag til revidert nasjonalbudsjett i stedet for toppmoms plutselig foreslår å innføre full moms på elbiler kombinert med en tungvint og utrygg subsidieordning.
– I går var vi på god vei mot å nå Stortingets mål om kun elbiler i nybilsalget i 2025. I dag foreslår regjeringen å ta en stor omvei. Det har vi ikke tid til i klimapolitikken, sier Christina Bu og legger til at det er uforståelig at Jonas Gahr Støre snubler på målstreken. - Han kunne løpt i mål i 2025 og gjort Norge til verdens første land som elektrifiserer hele nybilsalget. Nå er plutselig alt i spill.
Fra fravær av inntekt til stor utgiftspost
Momsfritak har vært forståelig og forutsigbart, og bidratt til at nybilkjøperne har valgt elbil framfor en forurensende bil. Elbilforeningen har vært klar på at man fra 2023 gradvis og forsiktig kan starte innfasing av moms. Regjeringen skroter i stedet oppskriften på den norske elbilsuksessen for å innføre en komplisert subsidieordning.
Til nå har momsfritaket for elbiler betydd midlertidig fravær av inntekt på statsbudsjettet. En subsidieordning vil gjøre elbilen til en ren utgiftspost. - Dette er et farlig systemskifte fordi den gjør elbilpolitikken vanskeligere å forstå for forbrukerne samtidig som den vil være svært utsatt for uforutsigbare kutt under budsjettforhandlinger i sene nattetimer på Stortinget, sier Christina Bu.
Elbilforeningen peker på at regjeringen allerede har gitt det første eksempelet på uforutsigbarhet ved å både bryte løftet om en avgiftsbasert ordning og dessuten øke kostnadene også under 600.000 kroner, i strid med løftet i regjeringsplattformen.
– Vi er bekymret for at den pågående utskiftingen av en forurensende bilpark, vil bremses kraftig ned. Elbilpolitikken har fått vanlige folk med på det grønne skiftet, men nå risikerer regjeringen å miste dem på veien. Det er dårlig nytt for norsk klimapolitikk, sier Christina Bu.
Subsidieordning har feilet i andre land
Flere andre land har forsøkt å få til en elbilsuksess a la Norge. De aller fleste har forsøkt subsidier som strategi, slik den norsk regjering nå også planlegger å innføre. Felles for forsøkene er at ingen har lykkes med elektrifiseringen i den skala som Norge har gjort.
– Norge har i flere tiår fulgt en strategi der avgiftssystemet har gjort elbilene stadig mer konkurransedyktige, og det har virket. Denne strategien må man holde fast ved selv i en tid der det gjøres endringer fordi elbilen konkurrerer bedre, sier Bu.
En forsiktig innfasing av moms ville være det fornuftige
I store deler av 2022 har elbilandelen i nybilsalget vært på over 80 prosent. Elbilforeningen mener det gjør det forsvarlig å begynne en forsiktig og gradvis innfasing av moms på elbiler.
– Men her serverer regjeringen noe helt annet, som forbrukerne ikke var forberedt på, og som Elbilforeningen vil kjempe mot, sier Bu, og avslutter:
– Vi vil jobbe for at Stortinget setter en stopper for forslaget.
Nøkkelord
Kontakter
Inger Elisabeth SagedalKommunikasjonsrådgiver
Kontaktperson for nasjonale media
Thomas HaugKommunikasjonsrådgiver
Kontaktperson for lokal- og regionalmedia
Bilder
Lenker
Om Norsk elbilforening
Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø.
Vi har 14 lokalforeninger og over 110.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.
Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening
TIME: Christina Bu er en av verdens 100 klimaledere12.11.2024 13:08:36 CET | Pressemelding
Det amerikanske magasinet TIME har satt generalsekretær Christina Bu på den eksklusive lista over de hundre mest innflytelsesrike klimaledere i verden i 2024.
Disse 86 kommunene har 100 prosent elbilandel11.11.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
I 86 av landets kommuner er alle nye biler så langt i år, elektriske. Og det er distriktene som dominerer. – Det er fortsatt noen som mener at elbil ikke funker på bygda, men de tar rett og slett feil, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.
Høy elbilandel i oktober, men fortsatt en jobb å gjøre1.11.2024 10:33:56 CET | Pressemelding
Elbilandelen i nybilsalget i oktober endte på 94 prosent. For hele året er andelen på 88,8 prosent. – Det er veldig motiverende å se så høye salgstall. Det viser at det er mulig å nå målet om 100 prosent utslippsfritt nybilsalg i 2025, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen.
9000 hurtigladere og målet er nådd!22.10.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Myndighetene mente det var behov for 9000 hurtigladere i 2025. Nå er vi der allerede.
Ny undersøkelse: Lastebilsjåfører liker å kjøre elektrisk17.10.2024 15:01:03 CEST | Pressemelding
88 prosent av bedriftene som har gått over til elektriske lastebiler i Oslo-området rapporterer om fornøyde sjåfører.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom