Naturvernforbundet

Å gjenåpne Dovrebanen må få høy prioritet

Del

Hovedforbindelsen med jernbane mellom nord og sør i landet er brutt som følge av den ødelagte jernbanebrua ved Ringebu.

Pernille Bonnevie Hansen, nestleder i Naturvernforbundet.
Pernille Bonnevie Hansen, nestleder i Naturvernforbundet. Foto: Fartein Rudjord

– Regjeringen må sikre rask framdrift i arbeidet med å gjenåpne strekningen, påpeker Pernille Bonnevie Hansen, nestleder i Naturvernforbundet.

På Dovrebanen går det mange godstog daglig med varer som skal raskt fram, fra Østlandet til Møre og Romsdal, Trøndelag og Nord-Norge og motsatt. Samtidig er det en viktig bane for persontransport mellom landsdelene. Stengt bane gjør at noe av trafikken kan gå via Rørosbanen, men denne banen har lav kapasitet og er ikke elektrifisert, noe som skaper utfordringer, økte kostnader og økte utslipp. Det mye brukte nattoget, som forbinder Østlandet med Trøndelag og Nord-Norge, er innstilt på ubestemt tid. Det er høyst usikkert om det blir mulig å etablere noe attraktivt alternativ via Rørosbanen.

– Vi trenger tiltak som flytter godstransport fra vei til bane for å oppnå utslippskutt og bedre trafikksikkerhet, og vi må få flere velge tog framfor fly for å kutte klimagassutslipp raskt. Den ødelagte brua er en svært uheldig snublestein i dette arbeidet, påpeker Hansen.
– Det motsatte vil fort bli resultatet, med flere trailere på veiene og flere flypassasjerer, understreker hun.

Naturvernforbundet er opptatt av at det må komme gode, midlertidige løsninger, at brua må gjenreises snarest, og at Dovrebanen og jernbanenettet mellom landsdelene generelt må rustes opp.

– Det tar lang tid å bygge ny bru. Derfor må det være fullt trøkk på å finne gode, midlertidige løsninger som gjør at togtrafikken kan gå mer eller mindre som normalt. Brukollapsen minner oss også om hvor sårbare vi er, og at det trengs mye mer penger og ressurser til å vedlikeholde og utbedre jernbanenettet. Og vi forventer at regjeringen følger opp med gode planer og bevilgninger for jernbanene mellom landsdelene, som øker kapasiteten og punktligheten og gjør toget mer attraktivt. Dette må prioriteres framfor store, kostbare og naturødeleggende motorveiutbygginger, avslutter Pernille Bonnevie Hansen i Naturvernforbundet.

Nøkkelord

Kontakter

Om oss

Naturvernforbundet ble grunnlagt i 1914 og er Norges eldste natur- og miljøvernorganisasjon. Vi er en demokratisk medlemsorganisasjon med over 37 000 medlemmer og rundt 100 fylkeslag og lokallag i hele landet.

Naturvernforbundet jobber med et bredt spekter av saker innen miljø- og naturvern, men spesielt med områdene naturvern, klima, energi og samferdsel. 

Følg pressemeldinger fra Naturvernforbundet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Naturvernforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Naturvernforbundet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye