A Bygg Entreprenør

A Bygg lykkes med kvinner

Et langvarig fokus på likestilling har begynt å gi resultater for A Bygg Entreprenør. Eirin Hallingby er den hittil siste i rekken av kvinner som søker seg til selskapet.

27 år gamle Hallingby er ansatt som ny prosjektingeniør. Hun har en master i Advanced Structural Engineering fra Edinburgh Napier University, og kommer fra stillingen som prosjektleder i Lindal Smith Elementer. Det var særlig utviklingsmulighetene i A Bygg som tiltrakk, forteller hun.

- I et lite selskap blir man lettere sett, man forsvinner ikke bare inn i et stort maskineri. I A Bygg er avstandene korte, strukturen flat og dørene åpne. Samtidig er prosjektene store. Man kastes ut på dypt vann, får ansvar og føler at man bidrar. Som relativt ung får jeg muligheten til å utvide erfaringen min, utvikle meg over tid. Og det var viktig for meg.

- Mennesker som tenker ulikt jobber bedre sammen

Hallingby er den hittil siste i rekken av kvinner som søker seg til A Bygg. Likestilling har lenge vært et uttalt mål for selskapet, forteller administrerende direktør Morten Raugstad.

- For oss er ikke likestilling bare et ord vi pynter oss med. Dette er noe vi jobber aktivt med. Ikke bare når det gjelder kjønn - likestilling handler like mye om religion, legning, etnisitet og funksjonsnivå. I A Bygg tror vi at ulike mennesker tenker ulikt, og at mennesker som tenker ulikt jobber bedre sammen. Vi har derfor lenge jobbet målrettet for å tiltrekke oss kvinner, og ser årets tre ansettelser som tydelige bevis på at vi er på rett vei.

Men kjønn vil aldri trumfe kompetanse, forteller Raugstad.

- Eirin er ansatt fordi hun er den best kvalifiserte til stillingen. Vi gleder oss til å dra nytte av hennes kompetanse og ser frem til å utvikle oss sammen med henne, avslutter han.

Om A Bygg Entreprenør

A Bygg Entreprenør
Ulvenveien 82E

A Bygg Entreprenør AS planlegger, prosjekterer og gjennomfører byggeprosjekter i det sentrale Østlandsområdet. Selskapet har de siste årene opparbeidet seg en sterk posisjon innenfor logistikk- og næringsbygg. A Bygg har 30 ansatte og en omsetning på 600 millioner kroner.