Egmont Publishing solgte nær 32 millioner magasiner i 2015

Egmont Publishing har en forutsigbar stabilitet i opplagsutviklingen som er få forunt. Årsaken til dette er todelt:
- Med over 650 000 aktive abonnenter har vi varige relasjoner med kundene våre. Det gir oss en unik mulighet til å tilpasse og spisse merkevarene og innholdet i takt med at målgruppene og markedet utvikler seg. I tillegg ser vi at markedet for abonnement er langt mer stabilt enn løssalg der vi opplever tilbakegang, sier Morten Danielsen, markedsdirektør i Egmont Publishing.
Det er en megatrend at folk flest er abonnenter. De vil ha enkel tilgang til innhold og tjenester i riktig kanal, kontekst og pris.
- Netflix, Spotify, Storytel, HBO og Readly er noen av innovasjonene som påvirker mediekonsumet. Felles for de fleste er at de er basert på en abonnementsmodell. At stadig flere velger å abonnere på sitt digitale favorittinnhold, gir også en positiv effekt for våre printprodukter. Egmont har derfor de siste årene hatt en frisk abonnementssatsning, som nå gir økt opplagsstabilitet, forteller Danielsen. Ser vi på totalkonsumet, har Egmont Publishings seks største titler nådd ut med nærmere 25,8 millioner blader i 2015.(Se tabell). I 2015 selger vi flere blader enn i 2014. Totalt øker vi 4,2 %, fra 30,6 millioner solgte blader i 2014 til 31,9 millioner solgte blader i 2015.
- Årets vinnere er magasiner som treffer godt på trender som er viktige for målgruppene akkurat nå.
- Selv om snittopplagene går noe tilbake, ser vi at antall lesertilfeller går frem. Fra 3,4 ganger lest i 2013, via 3,6 ganger lest i 2014 til 3,7 ganger lest i 2015. Andel lest er stabilt. Printmagasinene forsvarer altså sin posisjon på norske stuebord, og vi leser som aldri før, sier Danielsen.
- Boligsegmentet holder seg godt, og her er våre merkevarer sterke. Dette skyldes forhold som bredden i porteføljen, merkevarer som utvikler seg i takt med målgruppene, magasiner som gir en annen inspirasjonsopplevelse enn de digitale alternativene samt at det er en stor og stabil målgruppe, sier Danielsen.
Egmont Publishings seks største titler rangert etter totalkonsum 2015
Merkevare |
Lesertall AIR/GEP |
Opplagstall (frekvens) |
Totalkonsum (millioner) |
Hjemmet |
469 000/1 427 000 |
145 183 (69) |
10 017 558 |
Vi Menn |
280 000/765 000 |
53 248 ((77) |
4 100 096 |
Norsk Ukeblad |
245 000/637 000 |
69 435 (53) |
3 680 055 |
Her og Nå |
242 000/569 000 |
68 259 (53) |
3 617 727 |
Familien |
286 000/878 000 |
93 249 (26) |
2 424 474 |
Donald |
326 000/1 000 000 |
36 280(53) |
1 922 840 |
SUM |
25 762 750 |
Kontakt:
Morten Danielsen, Markedsdirektør i Egmont Publishing, T: 9386 2953
Christina Dorthellinger, Kommunikasjonssjef i Egmont Publishing, T: 4748 9175
Nøkkelord
Kontakter
Christina DorthellingerKommunikasjonssjef
Tel:+47 474 89 175christina.dorthellinger@egmont.comTonje TornesRedaktør/pressekontakt
Tel:+47 928 69 374tonje.tornes@egmont.noBilder



Om Story House Egmont
Story House Egmont er Norges største utgiver av blader, magasiner, tegneserier og digitale tjenester til voksne, barn og unge. Selskapet har også investeringer i e-handel og digitalbyråer, og utgir over hundre kjente merkevarer. Story House er en del av Egmont - et av Nordens største mediekonsern med 6600 ansatte og aktivitet i 30 land. Vårt motte We bring stories to life har sterke publisistiske verdier. Egmont står bak mer enn 700 magasiner, tegneserier, Klikk.no, TV 2, Nordisk Film, kinodrift, samt flere deleide selskaper. Egmont er en stiftelse som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.
Følg pressemeldinger fra Story House Egmont
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Story House Egmont på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Story House Egmont
Amalie Snøløs debuterer med gripende farsroman: - Den handler om å forsone seg med sin egen historie26.5.2025 15:21:12 CEST | Pressemelding
«Faren min døde i dag. Eller egentlig i går. Men det var først i dag jeg fikk vite det. Slik som treet som falt i skogen, var han levende helt til jeg fant ut at han var død.» Slik begynner prologen på den nye romanen til Amalie Snøløs. Boken har hun skrevet i samarbeid med Ida Løkås, og den har fått tittelen «Vi er ikke blod».
Vinner av den store juleheftekonkurransen kåret!26.5.2025 12:34:23 CEST | Pressemelding
– Vi fikk tilsendt overveldende mange gode bidrag til denne konkurransen, men juryen var likevel helt samstemte når det gjaldt hvilke tre bidrag som skulle opp på pallen! sier juryleder og redaktør for det nye juleheftet, redaksjonssjef Iselin Røsjø Evensen.
Han ble kjent som hele Norges jomfru – men er han fortsatt jomfru?25.4.2025 15:59:58 CEST | Pressemelding
Det får vi nå vite, når nettserien om Fabian endelig lanseres på NULL47. En serie om unge gutter, psykisk helse, press, skam og sex i 2025.
Hva er det Messi, Yamal og Ødegaard har til felles?11.4.2025 14:14:35 CEST | Pressemelding
Nå vil en av Norges største fotballprofil lære barn og ungdom de råeste triksene til proffene, med sin bokutgivelse «Fotballskills – lær deg proffenes beste triks og finter».
Ny innholdsansvarlig for magasinet Jakt11.4.2025 10:49:02 CEST | Pressemelding
Stian Valderhaug er ansatt som innholdsansvarlig for magasinet Jakt i Story House Egmont. Valderhaug har lang erfaring som magasinmaker, og kommer fra stillingen som digital redigerer i Klikk.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom