2/3 av millennials ønsker å bytte jobb innen 2020.

– Arbeidsgivere må tenke nytt på hvordan vi vinner lojaliteten og engasjementet til millenniumgenerasjonen. Det er et tankekors at halvparten av generasjonen er på vei ut av døren for å finne en annen jobb, sier Aamdal Lundgaard.
Deloittes globale undersøkelse av millennials viser blant annet at:
• To tredeler av millenniumsgenerasjonen vil forlate sin arbeidsgiver innen fem år. (de som er født etter 1982 defineres som millennials)
• Denne gruppens lojalitet til arbeidsgiver er koblet sammen med egne verdier, utviklingsmuligheter, fleksibilitet på arbeidsplassen, og at bedriften har et overordnet mål utover kun egen fortjeneste.
• Personlige verdier er svært viktig for millenniumgenerasjonens karrierevalg; 56 prosent vil ikke vurdere arbeidsgivere som bryter med deres eget verdigrunnlag og 49 prosent har avvist oppgaver som strider mot egne verdier eller etikk.
Av 7700 spurte millennials ønsker 44 prosent å forlate sine nåværende arbeidsgivere de neste to årene. Tallet øker til 66 prosent når perioden forlenges til 2020.
Manglende utvikling av egne lederegenskaper og følelsen av å bli oversett er noe av årsaken til at så mange ønsker å bytte jobb. Et større problem er opplevelsen av manglende balanse mellom arbeid og fritid og et ønske om større fleksibilitet. Når det er store forskjeller mellom bedriftens verdier og egne verdier blir denne generasjonen ikke lenge hos sin arbeidsgiver. Millennials ser ut til å bli ledet av sterke verdier på alle stadier av sin karriere. Det er tydelig i hvilke arbeidsgivere de velger å jobbe for, hvilke oppgaver de er villige til å påta seg og det gjennomsyrer også beslutningene de tar.
– Med millenniumgenerasjonen i lederstolen vil vi få ledere som er langt mer verdiorienterte enn sine forgjengere. Millennialsene er mer selvstendige og vil sette personlige verdier foran organisatoriske mål. Det betyr at vi kan få en dramatisk endring på hvordan bedriftene ledes i fremtiden. Jeg er sikker på at det vil bli en positiv endring, sier Aase Aamdal Lundgaard.
De uttrykker et positivt syn på bedrifters rolle i samfunnet og de har myknet i sine negative oppfatninger av bedrifters etikk i forhold til tidligere undersøkelser. Millenniumgenerasjonen ønsker fortsatt at bedrifter skal fokusere mer på mennesker (ansatte, kunder og samfunn), og mindre på egen fortjeneste.
– De som er født etter 1982 legger stor vekt på formålet bedriften har utover å oppnå økonomisk suksess. Og de er tro mot egne verdier og muligheter for faglig utvikling. Ledere må vise at de setter pris på disse prioriteringene, for ikke å miste en stor andel av sine ansatte, sier Aamdal Lundgaard.
Disse unge søker arbeidsgivere som har sammenfallende verdier som sine egne. Syv av 10 opplever at deres personlige verdier er sammenfallende med arbeidsgiverens. I motsetning til manges oppfatning, fant undersøkelsen at millennials ikke er særlig påvirket av "buzz" rundt bestemte bedrifter eller arbeidsgivere.
Om undersøkelsen: Studien er utført av Deloitte Global med nesten 7700 millennials fra 29 land. Les hele undersøkelsen her: http://www2.deloitte.com/no/no/pages/about-deloitte/articles/millennial-rapporten-2016.html
Nøkkelord
Kontakter
Elisabeth EvjenDirector
Tel:+47 412 70 000eevjen@deloitte.noBilder



Om Deloitte
Deloitte er et markedsledende selskap som leverer revisjon, advokattjenester, finansiell rådgivning, risikoanalyser og konsulenttjenester. Vi etterstreber å hjelpe våre kunder realisere sine ambisjoner, skape en positiv forskjell i samfunnet, og utnytte potensialet i våre medarbeidere.
Vi arbeider for en rekke internasjonale selskaper og norske virksomheter innen alle deler av næringslivet, ideelle organisasjoner, idrett og kommunal- og statlig sektor. Hver klient har tilgang til et tverrfaglig team som kan trekke på erfarne medarbeidere og internasjonal kompetanse på tvers av industrier, sektorer og fagdisipliner. Gjennom dette er vi i stand til å bidra med dyp innsikt og kvalifiserte meninger om problemstillinger i daglig drift, så vel som innspill og vurderinger om fremtidige scenarier. Med 1500 ansatte ved 23 kontorer i Norge har vi kapasitet og kompetanse til å gjennomføre alle typer prosjekter. Vi bidrar til å skape resultater for våre klienter gjennom en strategisk tilnærming til utfordringer, med høy grad av praktisk gjennomføringsevne.
Følg pressemeldinger fra Deloitte
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Deloitte på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Deloitte
Norsk klubbfotball i vekst – på og utenfor banen24.6.2025 09:01:00 CEST | Pressemelding
Norsk klubbfotball står sterkere enn på mange år. Tall fra 2024-sesongen viser økt økonomisk kraft for flere klubber, økende kommersiell interesse og internasjonal anerkjennelse – en utvikling som går på tvers av Eliteserien, OBOS-ligaen og Toppserien.
Deloitte tar opp 13 nye partnere2.6.2025 12:24:40 CEST | Pressemelding
Deloitte tar opp 13 nye partnere fra egen organisasjon fra og med 1. juni 2025. De nye partnerne jobber både innen revisjon, rådgivning og i Deloitte Advokatfirma.
Sterk økning av digitale trusler: Deloitte har fått godkjenning av NSM til å håndtere dataangrep24.4.2025 13:30:47 CEST | Pressemelding
Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) har opprettet en kvalitetsordning for leverandører som tilbyr tjenester for håndtering av dataangrep. Deloitte er nå godkjent av NSM og en del av ordningen.
AI-gapet øker blant toppledere i Norden2.4.2025 09:28:37 CEST | Pressemelding
Interessen for generativ AI faller ytterligere hos toppledelsen og i styrene til nordiske virksomheter, mens bedriftene som faktisk satser og skalerer opp prosjekter innen kunstig intelligens oppnår gode resultater.
Cecilia Flatum ny CEO i Deloitte Norge27.3.2025 12:00:00 CET | Pressemelding
Revisjons- og rådgivningsfirmaet Deloitte får ny toppleder. Partnerne i Deloitte har valgt Cecilia Flatum som ny CEO. Hun overtar jobben etter Sjur Gaaseide, som har innehatt rollen siden 2019.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom