900.000 seere så Norge ryke ut av VM på TV 2

På det meste fulgte 900.000 seere Norges exit fra Fotball-VM på TV 2, og i snitt fulgte 750.000 seere kampen på TV 2 og TV 2 Sumo. Sesong-premieren av "Allsang på Grensen" ble sett av 305.000 seere.

Isabell Lehn Herlovsen, Ingrid Hjelmseth, Maren Mjelde og Ingrid Syrstad Engen ser England juble etter 0-3-målet under kvarfinalen mellom Norge og England på Stade Océane under fotball-VM 2019 i Frankrike. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

VM-kvartfinalen mellom Norge og England ble sett av hele 718.000 seere på TV 2 (fra 20.49 - 22.53), mens 31.000 kunder fulgte kampen på TV 2 Sumo. Dette ga kampen en andel på 65,2 prosent i den kommersielle målgruppen 20-49 år og 64,5 prosent blant alle TV-seerne (P10-79).

- Det norske laget vinner ikke VM, men de har vunnet det norske folk. Det å avslutte VM for Norges del med rekordtall er et godt bilde på den begeistringen jentene har skapt gjennom mesterskapet, sier sportsredaktør Vegard Jansen Hagen i TV 2.

På det meste fulgte 868.000 seere kampen på TV 2 kl. 21.39, og i tillegg kommer de 31.000 kundene som fulgte kampen på TV 2 Sumo.

- Nå handler det om å fullføre VM med stil for TV 2 og NRK. I tillegg til den VM-feberen de norske jentene har skapt er det mest gledelige med mesterskapet at den generelle interessen for internasjonal kvinnefotball har økt betraktelig. Det er her vi snakker om et tydelig tidsskille, kommenterer Vegard Jansen Hagen.

I går kveld var det også sesongpremiere for "Allsang på Grensen" som på grunn av VM-kampen ble sendt tidligere en vanlig kl. 19.30. 229.000 seere så i snitt på sendingen før VM-kampen som ga en andel på 37,4 prosent blant alle TV-seerne (P10-79). Inkludert reprisen som ble sendt senere på kvelden var det tilsammen 305.000 seere som så "Allsang på Grensen" på TV 2 i går kveld (Total screen Rating).

Jan-Petter DahlPR- og mediesjef

Kontaktperson for spørsmål om seertall fra media rundt programmene som sendes på TV 2-kanalene. Pressekontakt for Skavlan, Gullruten, Nyhets- og sportsprofiler, sportseventer og Allsang på Grensen.

928 60 363jan-petter.dahl@tv2.no

TV 2 er Norges største kommersielle tv-kanal, og er en del av mediehuset TV 2 som står bak en rekke etablerte merkevarer som TV 2 Nyhetskanalen, TV 2 Zebra, TV 2 Livsstil, TV 2 Sport 1 og 2, TV 2 Humor, TV 2 Sumo, TV2.no og TV 2 Skole.