9 utetips til hjemmepåsken

Flertallet tilbringer påsken hjemme i år. Heldigvis er det fullt mulig å få påskestemning uten å reise verken utenlands eller til fjells, mener Norsk Friluftsliv.
HENG MED VENNER: I ei hengekøye kan du møte en venn på god avstand, eller nyte en krimbok i påsken. Foto: Eivind Haugstad Kleiven

I år planlegger sju av ti nordmenn å tilbringe påskeferien hjemme hos seg selv, viser en Ipsos-undersøkelse gjort for Gjensidige. Enten du er vant med hjemmepåske eller er koronafast, er det mye du kan gjøre for å få en fin høytid hjemme.

– Hva med å legge bort mobiler og andre oppmerksomhetstyver, og gjøre noe hyggelig sammen ute, foreslår Bente Lier, generalsekretær i paraplyorganisasjonen Norsk Friluftsliv.

Friluftshøytiden

For mange er påsken synonymt med hytteturer, ski og Kvikk Lunsj. Selv om det også er en stor andel nordmenn som ikke drar til fjells, er de aller fleste ute i naturen i løpet av påsken.

– Påsken er på mange måter en friluftshøytid her i Norge. Heldigvis kan turglede, frisk luft og nyskrelte appelsiner også nytes i nærnaturen din, sier Lier.

Hun understreker at allemannsretten gir muligheter for store opplevelser også for de som ferierer hjemme. En ekstra bonus er at hjemmeferien er snill mot både lommeboken og miljøet.

Prøv nye aktiviteter

Friluftsentusiastens beste råd for en god hjemmepåske er å bryte med hverdagstralten, og gjøre noe nytt ute i naturen.

– Fridagene gir tid til å prøve nye aktiviteter, og utforske både nye og gamle tradisjoner. Har du ikke turutstyr, kan du låne dette på utlånssentraler, BUA eller av venner og kjente, oppfordrer Lier.

Til deg som er usikker på hvor du skal starte, har Norsk Friluftsliv samlet forslag til hyggelige aktiviteter å finne på i nærmiljøet i påsken. De fleste tipsene passer fint for både voksne og barn.

9 tips til hjemmepåsken:

1. Besøk en gapahuk: Finn ut hvor deres nærmeste gapahuk ligger, og legg turen dit. Gapahuker er ofte plassert på steder som er enkle å nå, ofte er de også tilknyttet bålplasser.

2. Tenn bål og lag appelsin-brownie: Et bål gir både stemning og muligheter for matlaging. Med brownierøre på termos som fylles i uthulede appelsiner, lager dere raskt en deilig påskedessert på bål.

3. Ligg i hengekøya og les påskekrim: Heng opp en hengekøye i nærnaturen, ta med en spennende påskekrim, og la roen senke seg. Husk varme klær og noe godt å bite i.

4. Spill påskekubb: Kubb er like morsomt nå i påsken som ellers. Hva med å utfordre nærkontaktene dine til en påsketurnering?

5. Lag eggeretter ute: For mange er egg selvskrevent til frokost eller lunsj i påsken. Hva med å flytte matlagingen ut? Eggerøre, omelett eller tur-quiche er enkelt å lage på primus eller bål.

6. Påskeleker: Påskeskirenn er morsomt for både barn og voksne. Er det ikke snø der dere bor, hva med å arrangere eggeløp, sekkeløp eller en morsom hinderløype ute?

7. Ta en natt ute: Det er noe spesielt med å legge seg til å sove ute i naturen. Visste du at i fjor påske overnattet nær 400 000 nordmenn ute?

8. Finn påskepynt i naturen: Gåsunger, kongler og annet fra naturen kan bli til fin bordpynt. Hva med å lage påskepynt med elementer fra naturen sammen med barna?

9. Ta årets første bad: Isbading har vært i vinden som aldri før denne vinteren. Isen har smeltet mange steder i landet, men det er fortsatt kaldt nok til at du kan skryte til venner og kjente hvis du hopper i sjøen i påsken.

TRADISJON: Hva med å flytte påsketradisjonene ut i år, foreslår Norsk Friluftsliv. Foto: Gard Eirik Arneberg