Nordmenn krever forenkling viser ny undersøkelse fra MasterCard

”Den digitale og fysiske verden flyter mer og mer sammen. Det fører til at forbrukeratferden forandrer seg og at nye shoppingmønstere skapes. For å møte forbrukernes behov for smarte betalingsløsninger i en stadig mer oppkoblet verden, er vi nødt til å følge denne utviklingen tett” sier Mats Taraldsson, sjef for forretningsutvikling i MasterCard Norden og Baltikum.
Tall fra Norges Bank viser en ekstrem økning i netthandelen de siste årene. Fra 2007 til 2014 økte antall transaksjoner med 395%.[1] Bare fra 2013 til 2014 økte bruken av norske kort på nett med hele 21 prosent. MasterCards undersøkelse viser at kortbetaling er den mest populære betalingsmetoden: 53 prosent angir at de har betalt med kort på nettet det siste året. Undersøkelsen viser også at handel med mobil skyter fart: En av tre nordmenn betaler nå med mobiltelefonen sin på nett. For de under 30 år er andelen hele 50 prosent.
Det finnes også forskjeller mellom aldersgruppene når det kommer til hva som oppleves problematisk med nettbetalinger. De under 30 år opplevde i større utstrekning problem med å betale på nett (69%) sammenliknet med de over 50 år (53%). Videre synes nesten tre ganger så mange av de yngre, sammenlignet med de eldre, at det er slitsomt å skrive inn all kort- og leveringsinformasjon når de handler på nett.
Undersøkelsen viser at norske forbrukere anser lang tidsbruk ved å skrive inn kort- og leveringsdetaljer som en av de største hindringene for å betale på nett. Nesten halvparten av respondentene (47%) oppgir at de selv har avbrutt kjøp på nettet det siste året. Hver tredje nordmann (33%) ville handlet mer over nett dersom det var enklere.
En tredjedel (31%) av respondentene trekker frem tekniske hindringer, som problemer med bankbrikke og passord, som hovedårsak til at kjøp over nett avbrytes.
”Vi ser en stadig økning av kjøp på internett i Norge. I dagens digitale samfunn er forbrukerne mobile. De ønsker tjenester som gjør at de kan shoppe smidig, trygt og enkelt. Det er et høyt tempo i markedet og forbrukerne stiller stadig høyere krav til effektive løsninger, uavhengig av hvor og når betalingen finner sted”, forklarer Taraldsson i MasterCard.
Nøkkelord
Kontakter
For mer informasjon, kontakt:
Anders Fagernæs, Geelmuyden Kiese
anders.fagernes@gknordic.com
+47 91 60 64 22
Bilder

Lenker
Om Mastercard
Følg pressemeldinger fra Mastercard
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mastercard på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mastercard
Fra papir til digitalt: 30 år med AvtaleGiro11.6.2025 13:57:43 CEST | Pressemelding
Tre tiår med tillit: AvtaleGiro har blitt en av Norges mest pålitelige måter å betale regninger på. Selv om digitale betalingsvaner endres, fortsetter konsistens, bekvemmelighet og tillit å definere tjenesten.
Norske selskaper vinner prestisjepriser fra Mastercard23.5.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Bislab er kåret til årets norske selskap i vårutgaven av Mastercard Lighthouse FINTIV, mens det litauiske selskapet Axiology ble den overordnede vinneren. I tillegg vant norske Justify People’s Choice Award og Empower.Eco bærekraftsprisen Impact Potential. Prisene ble tildelt under teknologikonferansen Latitude 59 i Tallin.
Mastercard inngår samarbeid med Morrow Bank for å gi forbrukere tilgang til ID-tyveribeskyttelse3.10.2024 09:00:00 CEST | Pressemelding
Morrow Bank er den første banken som tilbyr Mastercard ID Theft Protection i Norge og Finland. Tjenesten gir forbrukere proaktiv overvåking og håndtering av trusler om identitetstyveri, noe som sparer tid, bekymring og kostnader for kundene.
Receipts vinner prestisjepris fra Mastercard24.5.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Receipts er kåret til beste norske selskap i vårutgaven av Mastercard Lighthouse FINITIV. Danske Avallone er den overordnede vinneren.
Mastercard inngår samarbeid med Live Nation for å tilby eksklusive fordeler og live musikkopplevelser for kortinnehavere over hele verden6.11.2023 09:20:09 CET | Pressemelding
Gjennom priceless.com vil millioner av kortinnehavere i 19 markeder i Europa og Asia få eksklusiv tilgang til forhåndssalg av billetter, premiumplasser og VIP-opplevelser. Partnerskapet vil også støtte Priceless Planet Coalition.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom