Norsk nordlys over Paris

Vintersesongen er i gang, og det spektakulære norske nordlyset skal nå franskmenn i en storstilt 100 % digital reklamekampanje. Innovasjon Norge/Visit Norway har gått sammen med partnerne som Hurtigruten, Thon Hotels, Avinor, Fjord Tours, Widerøe og NordNorsk Reiseliv om kampanjen, som vil nå et stort antall seere via kanaler som Paris-metroen, Internett og sosiale medier. Nedslagsfeltet er hele Frankrike, men hovedvekten er på lysenes by – Paris.
Digitale plakater på metroen i Paris
Fra 4. til 10. november vil nordlysfilmer rulle over 260 digitale skjermer på alle de større stasjonene i Paris-metroen. I tillegg vises filmene på en gigantisk 24m2 skjerm i forretningskvartalet La Défense.
Dette betyr at i løpet av en kort uke vil Paris oppleve nærmere 1 million visninger av nordlysfilmene. Filmene blir også vist i en rekke 30 sekunders videosnutter formidlet via Dailymotion.
- Takket være et dynamisk, moderne og veldig visuelt uttrykk er vi sikre på at vi både vekker interesse for å oppleve det norske nordlyset og samtidig at vi posisjonerer Norge som «the place to be» for de som søker ekstraordinære vinteropplevelser, sier Tove Eliassen, avdelingsleder og markedssjef reiseliv ved Innovasjon Norges kontor i Paris.
Følger nordlyset på Facebook og Instagram
Reisende på Paris-metroen kan oppleve jakten nordlyset «live» ved å følge den store bloggeroperasjonen #NorwayLights på Facebook, Instagram og Twitter. Syv høyt anerkjente franske bloggere er i Norge i november for å jakte på nordlyset og unike, delbare norske vinteropplevelser.
Bloggerne reiser i tre etapper mellom 2. og 23. november. Programmet er skreddersydd den enkelte bloggeren og deres profil, og er utarbeidet i tett samarbeid med de norske kampanjepartnerne. Det har vært viktig å få frem bredden av aktiviteter og opplevelser i Nord-Norge, og å vise hvor lett tilgjengelig disse faktisk er.
- Dette er en spennende og ny måte for oss som næring å jobbe på. Dette er digitale superjournalister som får oppleve hele landsdelen fra Svalbard til Lofoten, fra Tromsø til Kirkenes og fra Lyngen til Vesterålen. Via sine sosiale plattformer skal de dele ekte og upolerte bilder, blogginnlegg og filmer fra sine opplevelser, sier Lena Nøstdahl, i NordNorsk Reiseliv AS.
Første team ut er paret Elisa Detrez og Maxime Coquard, som har gjort det til sitt levebrød å reise verden rundt og dele opplevelsene sine, og fotografen Johan Lolos, kjent som lebackpacker på Instagram. Teamet befinner seg for øyeblikket i Lofoten, og skal ta Hurtigruta videre til Tromsø og Kirkenes. På veien skal de blant annet på hvalsafari, se Lofoten fra hesteryggen, overnatting i en tradisjonell rorbu, havørnsafari og, ikke minst, nordlysjakt.
Hvem er bloggerteamene?
Team 1: 2.–9. november
Elisa Detrez og Maxime Coquard var et av vinnerparene i den internasjonale «The Best Job In The World» i 2013. I ettertid har de bestemt seg for å beholde verdens beste jobb og har gjort reiseopplevelsene sine til et levebrød. Sammen har de i dag mer enn 100 000 følgere i sosiale medier.
Johan Lolos er en instagrammer og fotograf som har mer enn 160 000 følgere. Han har tidligere fotografert "sydlyset", det sydlige aurora polaris i New-Zealand. Johan har også mange fans på Facebook.
Team 2: 9.–16. november
Gérard og Clémentine kommer fra Paris og har sammen mer enn 200 000 følgere bare på Instagram. Gérard er en ekte globetrotter som med speilrefleksen klar stadig er på farten verden rundt på leting etter det perfekte motivet.
Team 3: 16.–23. november
Videospesialistene Alex Vizeo og Little Gypsy har mer enn 10 000 følgere på Youtube og mer enn 21 000 lojale fans på Facebook. Med tematikken «hvordan ha det gøy på reise» tiltrekker de seg stadig nye fans.
Følg nordlysjakten direkte på Facebook, Twitter og Instagram. #norwaylights #northernbuzz
Se videoer fra kampanjen her:
https://www.youtube.com/watch?v=Atle0ZnZDpE
https://www.youtube.com/watch?v=484h3ex-1nc
For mer informasjon, kontakt:
Tove Eliassen
Avdelingsleder / markedssjef reiseliv
Innovasjon Norge Paris
M. + 33 6 08 25 07 38
T. +33 1 53 23 00 56
tove.eliassen@innovationnorway.no
Maya Liu Bøckman Vinje
Kommunikasjonsrådgiver
Innovasjon Norge Oslo
M. + 47 977 47 537
maya.liu.bockman.vinje@innovasjonnorge.no
Lena Nøstdahl
Reiselivssjef avd. Tromsø
NordNorsk Reiseliv AS
D. +47 952 13 581
H. +47 901 77 500
lena@nordnorge.com
Bilder

Om Innovasjon Norge
Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Vi profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål.
Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge
– Vi bør ha 10.000 høyvekstbedrifter i Norge12.5.2025 14:28:59 CEST | Pressemelding
Norge har over 5000 høyvekstbedrifter, viser en rapport som Innovasjon Norge lanserer i dag. Dette tallet bør dobles, mener Innovasjon Norge-sjef Håkon Haugli.
Presseinvitasjon Norges Dag på Expo Osaka 20258.5.2025 16:32:55 CEST | Presseinvitasjon
Vi inviterer presse til å delta på Norges Dag 2. juni på verdensutstillingen Expo Osaka 2025 i Japan.
Presseinvitasjon: Innovasjonstalen 20257.5.2025 10:57:00 CEST | Presseinvitasjon
Det har aldri vært viktigere å bygge et robust og omstillingsdyktig næringsliv enn i dagens urolige tider. Så hvordan får vi mange flere norske selskaper til å vokse fort? Vi tar diskusjonen under årets innovasjonstale.
Rekordmange milliardar til innovasjon i 202414.4.2025 14:00:00 CEST | Pressemelding
Innovasjon Noreg sitt bidrag til næringslivet auka med 40 prosent i 2024. Samstundes auka dei private investeringane som matcha bidraget frå Innovasjon Noreg.
Vianode får lån på 400 millioner fra Innovasjon Norge14.4.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Innovasjon Norge har gitt tilsagn om lån på 400 millioner kroner til Vianode. Pengene vil bli investert i Norge, for å styrke selskapets forsknings- og utviklingskapasitet og plattform for etablering av regionale verdikjeder for batterier med høy ytelse og lave utslipp. Vianode utvikler og produserer grafitt til anoder og har kontrakt med en av verdens største bilprodusenter.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom