En sikrere og mer effektiv innseiling til Oslo

Oslo har Norges største gods- og passasjerhavn. I dag må de største laste- og cruiseskipene over i motsatt led for å styre unna grunner. Dette kan skape farlige situasjoner.
24 små grunner, fra Drøbak til indre Oslofjord, skal fjernes for å øke dybden i hovedfartsåra fra 11 til 14 meter og gjøre sjøferdselen tryggere. Borrearbeidene har startet i dag i Bærum kommune sør for Snarøya. Deretter står Frogn kommune på Nesodden for tur, og så arbeider prosjektet seg oppover til Indre Oslofjord.
– De planlagte tiltakene vil, sammen med et system for å skille sørgående og nordgående trafikk, redusere risikoen for grunnstøtinger. En mer effektiv led og mindre manøvrering gir også en reduksjon i utslippene fra store skip. Tiltakene vil også forbedre sjøsikkerheten for de lokale fergene betydelig. Alt i alt vil prosjektet bidra til en betydelig reduksjon av risikoen for uønskede hendelser som kan sette helse og miljø i fare, forteller Kystverkets prosjektleder Magnus Rørvik.
Viktige miljøhensyn
Han understreker at "Innseiling Oslo"-prosjektet skal ta klare hensyn til klima og miljø.
– For å ivareta naturressurser og friluftsliv er det i mudringstillatelsen fra Fylkesmannen i Oslo og Akershus stilt en rekke vilkår som skal innfris. Det omfatter krav til overvåkning og målinger, bestemmelser om hvilke områder som kan mudres i hvilke perioder og krav knyttet til deponeringen av massene. Dette er krav vi har full forståelse for. Vi ønsker ikke å ødelegge naturopplevelsene for noen, sier Rørvik.
Det er planlagt å fjerne 88 000 kubikkmeter fast masse, altså fjell. Disse steinmassene deponeres til underfylling av en planlagt molo i Spro havn på Nesodden, slik at man får en gjenbrukseffekt. I dette deponiet skal partikkeltettheten i vannet måles og deponiområdet skal tildekkes med minimum 20 cm finere masse før man begynner å deponere for fullt.
– Det er altså rene steinmasser som skal sprenges og fjernes. Dersom man får opp løsmasser i områder der det er påvist forurensning skal det tas prøver av massene. Eventuell forurenset masse tas på land i godkjent deponi dersom den er i tilstandsklasse 3 eller høyere. Dette er imidlertid ikke en problemstilling for de første grunnene som skal fjernes, så foreløpig har vi ikke bestemt hvilket landdeponi som tar i mot slike masser, forklarer prosjektlederen.
Utdypingsprosjektet skal være fullført i midten av september neste år.
Wasa Dredging er entreprenør for prosjektet, mens HR Prosjekt har byggeledelsen.
Mer informasjon om prosjektet finner man på www.kystverket.no/innseilingoslo og www.facebook.com/innseilingoslo
Kontakter
Havne- og farvannssjef Harald Andreassen, tlf. 900 77 605
Prosjektleder Magnus Rørvik, tlf. 907 30 674
Bilder


Om Kystverket
Kystverket er ein nasjonal etat for kystforvalting, sjøsikkerheit og beredskap mot akutt forureining. Kystverket arbeider aktivt for ein effektiv og sikker sjøtransport gjennom å ivareta transportnæringas behov for framkome og effektive hamner. Kystverket driv førebyggande arbeid og reduserer skadeeffektane ved akutt forureining, og medverkar til ein bærekraftig utvikling av kystsona. Kystverket ligg under Nærings- og fiskeridepartementet.
Følg pressemeldinger fra Kystverket
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kystverket på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kystverket
Styrkar kysten – 85 millionar til kommunale fiskerihamnetiltak13.6.2025 11:05:00 CEST | Pressemelding
Kystverket gir no tilsagn om til saman 85,2 millionar kroner til 11 prosjekt i kommunale fiskerihamner. Midlane skal bidra til betre infrastruktur og meir robuste rammevilkår for fiskerinæringa.
Losene advarer: – Vi ser dere ikke før det er for sent26.5.2025 10:51:05 CEST | Pressemelding
Hver båtsesong opplever Kystverkets loser at fritidsbåter kommer altfor nær store fartøy. Dette skaper farlige situasjoner – og kan i verste fall koste liv.
Nedtelling til tilbudslevering på verdens første skipstunnel19.5.2025 13:14:02 CEST | Pressemelding
Tre sterke entreprenørgrupperinger kjemper om å få bygge Stad skipstunnel. Den 10. juni går fristen ut for å levere første tilbud, og da får Kystverket en pekepinn på hva verdens første skipstunnel faktisk vil koste.
Mo i Rana styrker sjøtransporten – nå starter neste fase i dypvannskaiprosjektet13.5.2025 09:42:25 CEST | Pressemelding
Utbyggingen av ny dypvannskai i Mo i Rana går inn i en ny fase. Etter en intensiv vår med grunnarbeid og utfylling av deponiområdet, starter fundamenteringsarbeidet 15. mai.
Staten overtar kystradiotjenesten29.4.2025 13:03:13 CEST | Pressemelding
Det er nå klart at staten overtar kystradiotjenesten fra Telenor med virkning fra 1. januar 2026. Regjeringen har bestemt at Kystverket overtar den tekniske infrastrukturen, Sjøfartsdirektoratet overtar forvaltning av skipsradioregisteret og lisensordningen, mens Hovedredningssentralen overtar radiooperatørtjenesten.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom