Verdens største reisekonsern satser tungt på bærekraftig turisme
«Better Holidays, Better World» skal påvirke, drive utvikling og investere i bærekraftig turisme. Innen 2020 skal alle deler av TUI konsernets virksomhet redusere karbondioksidutslippene med 10 %. Konsernet skal gjennom TUI Care Foundation investere 10 millioner euro per år i positiv turisme, samt skape 10 millioner «grønne og rettferdige» reiser i året.
Arbeidet har allerede startet
TUI har i løpet av de siste 6 årene redusert karbondioksidutslippene per passasjer km med 10 %, TUIs egne flyselskaper er i dag de mest bransjeeffektive flyselskapene i Europa med annerkjennelse fra blant annet CDP (tidligere Carbon Disclosure Project), Dow Jones Sustainability Index og FTSE4Good.
– Som en del av verdens største reisekonsern er vi bevisst vårt miljømessige ansvar. Better Holidays, Better World et viktig steg på veien mot mer bærekraftig turisme og ikke minst et viktig signal i bransjen, sier Eivor Andersson, CEO TUI Nordic.
3 Fokusområder
- Trå varsomt - Redusere Klimapåvirkning
TUI har som mål å ha Europas mest karboneffektive flyselskaper og redusere virksomhetens karbonintensitet med 10 % innen 2020.
Eksempler på dette er tiltakene som allerede er iverksatt de siste 6 årene, ecoDemonstrator-samarbeidet med Boeing der man testet innovative teknologiske løsninger innen luftfart, samt cruise skip som allerede har implementert det siste innen miljøvennlige løsninger.
- Bidra til endring - Grønn og Rettferdig
10 millioner “grønne og rettferdige” reiser innen 2020 skal bidra til at lokalt næringsliv nyter godt av og får ta del i de positive sidene av turisme.
Bærekraftighet er en viktig del av våre kunders ferieopplevelse, og vi ønsker å legge til rette for at også lokalt næringsliv og lokalsamfunn nyter godt av bærekraftig turisme. «Grønne og rettferdige» reiser innebærer blant annet hoteller med GSTC-anerkjente miljøsertifiseringer og våre egne «Collection»-utflukter som ivaretar både lokalbefolkning og miljø.
- Positiv Turisme - Vise vei
Konsernet skal gjennom TUI Care Foundation investere 10 millioner euro per år i positiv turisme.
TUI ønsker å bidra til innovasjon, fokusere på utdanning, bygge bransjekunnskap, og samarbeide med destinasjonene for å lede arbeidet innen bærekraftig turisme over hele verden. Et eksempel på dette er et nylig gjennomført samarbeid med PwC og The Travel Foundation om utredning av turismens økonomiske, skattemessige, miljø- og samfunnsmessige konsekvenser.
Presentasjon av TUIGruppens «Better Holidays, Better World»:
Video:
Nøkkelord
Kontakter
Nora AspengrenKommunikasjons- ansvarlig i Star Tour
Tel:+47 90 63 60 63Nora.aspengren@startour.noBilder

Om TUI Norge
Følg pressemeldinger fra TUI Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TUI Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra TUI Norge
Lanserer to ferier i én til nordmenns favoritt6.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
TUI lanserer kombinasjonsreiser til Gran Canaria og Tenerife vinteren 2025. Nå kan reisende oppleve to ulike områder og hoteller på samme øy, uten å måtte tenke på logistikken
Ukas tall fra TUI: 1 500 0004.6.2025 11:55:42 CEST | Aktuelt
Hver uke presenterer vi et tall som beskriver verdens største reiseoperatør TUI på en aller annen måte. Tallet denne uka er 1 500 000.
Ny måling: 6 av 10 oppgir at de skal på ferie til utlandet4.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
59% av nordmenn svarer at de skal på ferie til utlandet de neste 12 månedene. Det er en økning på 2 prosentpoeng sammenlignet med i fjor.
Flere trøndere velger Bulgaria i sommer30.5.2025 11:42:02 CEST | Pressemelding
Det er mange trøndere som velger Bulgaria framfor Hellas og Spania i år. – Vi ser en økning på 33 % i bestillinger sammenlignet med i fjor sommer, sier kommunikasjonsjef i TUI Norge, Anne Mørk-Løwengreen.
Flere rogalendinger velger en billigere ferie30.5.2025 11:15:51 CEST | Pressemelding
Det er mange rogalendinger som bytter ut Hellas og Spania med Bulgaria i år. – Vi ser en økning på 30 % sammenlignet med i fjor sommer, sier kommunikasjonsjef i TUI Norge, Anne Mørk-Løwengreen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom