8 kalde timer i salen ga NM-gull til Ellen Annette

I minusgrader og sterk vind tilbakela Ellen Annette Mogensen Eidsvåg og araberhesten Kashmir lørdag hele 12 mil. De brukte åtte timer på å fullføre distanserittet «Marerittet» på Gyland – og innsatsen holdt hele veien til NM-gull for rytteren fra Skjoldastraumen.
Ellen Annette Mogensen Eidsvåg med araberhesten Kashmir ble i helgen norgesmester i distanseriding - etter et ritt på hele 12 mil. (Foto: Alf Magne Sjøveian)

NM-klassen for seniorer innen distanseridning gikk i forbindelse med det internasjonale distanserittet Gyland Endurance Festival på Gyland i helgen. Et ritt i mars måned har vært en tradisjon der i mange år – og som følge av at vær og vind kan gi litt spesielle utfordringer på denne årstiden har arrangøren gitt dette rittet navnet «Marerittet».

Solen skinte over årets utgave, men sterk vind kombinert med en temperatur på minussiden gjorde det til en kald fornøyelse for deltagerne.

-Det var virkelig uhyre kaldt, fastslår den ferske norgesmesteren som representerer Indre Haugaland Ryttersportsklubb. -Første etappe på fire mil gikk greit. Andre etappe, som også var på fire mil, var litt tøffere. Etter første etappe var jeg jo nesten litt svett etter ridningen, men i pausen ble jeg kald – og da var det vanskelig å få opp varmen igjen og lårene stivnet fullstendig. Da jeg bikket seks mil, ga det motivasjon å tenke at nå var jeg halvveis – og for hver av de to siste etappene på to mil følte jeg mer og mer at jeg så lyset i enden av tunnellen. Distanseritt innebærer noen berg- og dalbaner, det må jeg si – man må kanskje være litt gal for å gjøre dette, sier mesteren.

I siste etappe på to mil lå ekvipasjen som nummer to, men med en hest med krefter i behold gjorde Ellen Annette et rykk i en oppoverbakke mot slutten av etappen som sikret henne beste tid og seier både i NM og i den internasjonale klassen som det nasjonale mesterskapet var en del av.

-Hovedmålet mitt var å fullføre, dette rittet var en del av mitt større mål om å kvalifisere til EM og VM – klarer vi kvalifiseringene, kan det bli internasjonale mesterskap i 2024, sier Ellen Annette.

Sølvmedaljen gikk til Rikke Sophie Kiær Thygesen/Zigan fra Lund Kjøre- og Rideklubb mens bronsevinner ble Lene Hammeren/ Atlas fra Hadeland Ride og Kjøreklubb.

Resultater