8 av 10 har mistet kontrollen på vinterføre

84 prosent av mannlige bilister har opplevd å miste kontrollen på vinterføre. Samtidig er det nettopp menn som er minst bekymret for å kjøre på vinterføre.

Kjetting. Foto: Fremtind

Det viser en ny undersøkelse gjennomført av Respons analyse på oppdrag fra Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

- Nå er det meldt snø flere steder i landet og mange bør bytte om til vinterdekk allerede nå. Særlig om familien har tenkt seg på fjellet i høstferien, sier Therese Nilsen, skadeforebygger i Fremtind.

Fremtind har siden 2017 registrert over 3100 utforkjøringer grunnet føreforhold blant forsikringskundene i SpareBank 1. Samlet skadekostnad er på over 188 millioner kroner.

Mannlig overmotpå vinterføre

Fire av ti oppgir at de har mistet kontrollen selv om de har kjørt forsiktig. Nesten like mange - over 1 av 3 - oppgir at de har kjørt for fort i forhold til føret.

- Hele 44 prosent av mennene oppgir at de har mistet kontrollen fordi de har kjørt for fort for føret. Det stemmer overens med statistikken fra smart bilforsikring, hvor vi ser at menn i alle aldre er hardere på gassen enn kvinnelige bilister, sier Nielsen.

Blant menn i aldersgruppen 25 til 34 år sier halvparten (51%) at fart var årsak til at de mistet kontrollen. Samtidig oppgir kun fem prosent av menn at de er bekymret for å kjøre på norsk vinterføre, i motsetning til kvinner hvor 22 prosent oppgir at de er bekymret.

- Et eksempel på at noen menn kanskje overvurderer sine ferdigheter bak rattet, sier Nielsen.

Ubekymrede nordlendinger

Nordlendingene er, ikke overraskende, minst bekymret for å kjøre på vinterføre, sammen med folk på Sør-Østlandet. Hele 77 prosent av de spurte i begge regioner er i svært liten eller liten grad bekymret for å kjøre på vinterføre. Til sammenligning er det sjåførene på Vestlandet og i Hedmark og Oppland som oppgir at de er mest bekymret for å kjøre på vinterføre.

- Det er tradisjonelt røffere lengre vintre i nord. Her er det også mer vanlig å bruke piggdekk, og nesten 4 av 10 nordlendinger oppgir at piggdekk er blant de viktigste tiltakene for å unngå ulykker på vinterføre, sier Nielsen.

At det kan være krevende kjøreforhold lengst nord bekreftes av at hele 9 av 10 i Nord-Norge oppgir at de har mistet kontrollen på vinterføre.

Kjetting. Foto: Fremtind
Vinterdekk. Foto: Fremtind