Vil ha mer norske epler i butikk

NorgesGruppen har møtt kritikk fra blant annet Bondelaget om at butikkene tilbyr for lite norsk frukt, og særlig norske epler.
– NorgesGruppen selger alt vi får tak i av norsk frukt, og våre kunder og våre butikker ønsker mer norsk frukt. Sannheten er at det ikke produseres nok norsk frukt til å dekke etterspørselen fra forbrukerne. Vi oppfordrer til økt produksjon, sier Pål Westby, kategorisjef i NorgesGruppen.
600 tonn for lite norske epler
Både i 2013 og i 2014 fikk NorgesGruppen 600 tonn mindre epler enn det selskapet ønsket.
I løpet av den norske eplesesongen, som varer fra 1. september til 1. desember, selger NorgesGruppen mer norske epler enn ellers, mens det totale volumet av solgte epler er det samme som ellers i året. Importepler er med på å dekke etterspørselen etter epler, som de norske eplene ikke klarer alene.
Det jobbes godt
Det foregår nå flere interessante prosjekter for å styrke norsk epleproduksjon, både i Telemark og på Vestlandet. Gartnerhallen har ambisjoner om å øke norsk epleproduksjon med 50 prosent innen 2020.
Regjeringen ønsker også å legge til rette for økt norsk fruktproduksjon, og har åpnet for at fruktprodusentene her i landet kan importere eple- og pæretrær.
Epler er ikke som andre varer. Og det tar mange år å endre produksjonsvolum og få på plass nye sorter. Likevel ser NorgesGruppen nå en utvikling der kvaliteten på norsk frukt blir stadig bedre.
NorgesGruppen støtter opp om arbeidet som gjøres og er klare for tilrettelegge for å selge mer norske epler.
Tiltak i butikk
NorgesGruppens butikker (Meny, Kiwi, Spar og Joker) har kampanjer rettet mot forbrukere for å promotere norsk frukt. NorgesGruppen ønsker enda sterkere forbrukerpreferanse på sortsnavn ved at det bygges opp noen sterke norske sorter. Det ville styrket kampanjene.
Mange av NorgesGruppens butikker har utvidet frukt- og grøntavdelingene ved inngangen, og økt salget. Både kundene og butikkene ønsker mer norske varer i disse hyllene.
NorgesGruppen sørger også for at ulike kvaliteter av epler når frem til forbrukeren. Epler som ikke tilfredsstiller ordinære kvalitetskrav, selges som First Price. Butikkene selger også store mengder eplemost fra lokale norske leverandører.
For mer informasjon:
Pål Westby, kategorisjef NorgesGruppen: 901 48 777
Daniel Sellevoll, kommunikasjonsrådgiver NorgesGruppen: 959 715 97
Kontakter
Daniel SellevollKommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 959 71 597daniel.sellevoll@norgesgruppen.noBilder
Om NorgesGruppen
Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
Lavere kostnader vil gi lavere pris for forbrukeren23.5.2025 14:27:25 CEST | Pressemelding
Konsernsjef Runar Hollevik i NorgesGruppen har i dag hatt et møte med statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Cecilie Myrseth om konkurransesituasjonen i dagligvarebransjen. I møtet forklarte NorgesGruppen hvordan de økte kostnadene i hele verdikjeden har bidratt til de økte prisene og hvordan selskapet jobber for å holde prisene nede.
NorgesGruppen gir prisgaranti ved redusert matmoms19.5.2025 10:17:38 CEST | Pressemelding
15. mai la regjeringen frem sitt forslag til alternativt statsbudsjett for 2025. Nå skal dette behandles i Stortinget. I denne debatten er det nå kommet forslag om å redusere matmomsen. Nå kommer NorgesGruppen med prisgaranti.
KIWI kutter prisene på alt alkoholfritt øl – igjen22.4.2025 15:59:06 CEST | Pressemelding
Sist KIWI kuttet prisene på alkoholfritt øl, økte salget med 135 prosent. Nå gjentas suksessen, og kjeden kutter prisene med minst 30 prosent på alt alkoholfritt øl. Priskuttet varer ut festmåneden mai.
Priskrig på frukt og grønt gir salgsboom10.4.2025 14:48:23 CEST | Pressemelding
Etter tre uker med dobbel bonus og kraftige priskutt hos KIWI, har kundene kjøpt 20 prosent mer frukt og grønt. – En seier for folkehelsa, sier KIWI-sjef Vegard Kjuus.
Prisdryss til NorgesGruppens leverandører10.4.2025 11:16:13 CEST | Pressemelding
På et stort arrangement for NorgesGruppens leverandører på Vippa i Oslo i går kveld ble prisen for årets leverandør, årets nyhet, årets KAM og årets entreprenør delt ut. Her er vinnerne:
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom