Posten Norge

Landet i Lofoten

Del
Etter et helt liv i bilen fant den verdensvante vogntogsjåføren Evert ro – og hus – i Svolvær.

SVOLVÆR: Vi møter nederlandske Everardus van Houten (64) utenfor Svolvær distribusjon, som er
samlokalisert med Bring. Arbeidsplassen er omgitt av øyrikets mektige kystlandskap med de spisse fjellene som stiger opp av havet. Evert har rygget den grønne Bringlastebilen med rød Posten-vekselbeholder inntil rampa og senket lemmen.

Alt er klart for neste skift. Han startet på jobb klokken 4.30. Nå er den 12.00, og han er ferdig for dagen. Turen til Leknes, Lofotens andre sted med bystatus, gikk problemfritt. Volvoen går to ganger daglig til byen i Vestvågøy kommune. Den erfarne sjåføren har levert gods og post, og vært innom Leknes lufthavn og terminalen til underleverandør Rasmussen Transport AS, som har fraktansvaret
videre ytterst til Å. Evert har også hatt obligatorisk stopp ved Post i Butikk og medisinlevering til Nordlandssykehuset i Gravdal. Transportoppdragene styres fra Bring i Harstad. Bring henter all overflatepost fra Leknes, mens A-posten går med fly fra stedets kortbaneflyplass.

Verdensvant sjåfør
– Da jeg begynte i Posten for tre år siden, var det første gang jeg slapp å sove i bilen, sier Evert.

Han har kjørt vogntog i 45 år, i Europa, Afrika og Asia, og har sittet bak rattet både i Iran og Syria. Mannen, som snakker hele ni språk, har hatt mange turer til og fra Norge gjennom årene, blant annet med fisk og grønnsaker. Han forelsket seg i det nordnorske landskapet og endte i Svolvær.

– Da jeg begynte i Posten for tre år siden, var det første gang jeg slapp å sove i bilen. Jeg har bodd i lastebiler hele livet. Nå bor jeg i et lite hus alene, landlig og rolig fem mil utenfor Svolvær. For meg har det ikke vært aktuelt å kombinere jobben med et familieliv. Posten er en god arbeidsplass med ryddige forhold. Jeg liker derimot ikke tendensen hos andre selskaper med stadig mer bruk av utenlandske sjåfører. Sosial dumping og en annen kjørekultur ødelegger bransjen. Du ser jo knapt et eneste norsk vogntog passere over Svinesund i dag. Økt press på mange sjåfører er også et problem.
Det er vi som sitter med ansvaret.

Kjøkkenfrakt
Mens Evert avslutter arbeidsdagen med en sigarett og en kopp kaffe på rampen, har to kolleger lastet sin store ekspressbil med Epoq-kjøkken fra Elkjøp og kjøkken fra Ikea. Bring har eget lagerområde inne på terminalen for de to butikkjedene. Distribusjonsleder Stig-Arne Rasmussen i Svolvær forteller at det selges svært mye Ikea-og Epoq-kjøkken i Lofoten.

– Disse kjøkkenene er populære og finnes nesten i hver krik og krok i Lofoten. Mange pusser opp hus og rorbuanlegg og skal ha nytt kjøkken. Rimelige priser og billigere frakt gjennom oss betyr nok mye, sier Rasmussen og peker bort på pallene med kjøkken.

Ifølge regionsjef Karl Henrik Karlsen har Bring Ekspress en vekst i året på 25-30 prosent, mye på grunn av kjøkkenfrakt.

Mellom bobiler
Det er nesten tomt for folk i distribusjonslokalene i Svolvær. Budene er ute og leverer post til 9500 mottakere i Vågan og omegn. Sommerstid er det mye post til feriefolk og ut til øyene. Befolkingen i Lofoten mangedobles. Sommervikar Tommy Gimming (50) manøvrerer postbilen til sammen 23 mil hver dag mellom bobiler og andre bilturister med god tid.

– Jeg legger inn litt ekstra tid i denne perioden, men det går stort sett greit. Da er det verre når jeg skal kjøre de 25 kilometerne hjem til Henningsvær etter jobb med strømmen av bilturister, sier Gimming, som er innom Norlense på Fiskebøl med dagens post.

Kunden verner
Norlense er en stor oljevernbedrift, som leverer lenseutstyr til Kystverket og beredskapstelt til Forsvaret, Sivilforsvaret og Røde Kors. De karakteristiske ringnotlensene har vært benyttet
under alle aksjoner langs norskekysten de siste 30 årene og ved store utslipp flere steder i utlandet.

– Foruten mottak av post og pakker bruker vi blant andre Brings semitrailere til frakt av store ting til oljevernutstyr, som kjetting, duk og ståldeler, forteller Hugo Svendsen, leder for bedriftens produktutvikling.

Leknes distribusjon
På Leknes i Vestvågøy kommune ligger Lofotens andre distribusjonsenhet. Bygget, som ligger rett ved flyplassen, er bare fem år gammelt. Leknes ligger nesten 70 kilometer vest for Svolvær.
Distribusjonsleder Erling Andresen forteller at Bring ankommer med post og gods fra Fauske klokken 06.00 om morgenen. Det er en strekning på 37 mil som inkluderer til sammen tre forskjellige sjåfører.

– Distribusjonen har tretten ruter og 27 medarbeidere. Det går i mye over-natten-pakker og gods til bilfirmaer og skipsverft. Også her ute ser vi mer og mer konkurrentenes biler. Vi må forholde oss til økt konkurranse og ikke bare til volum, poengterer Andresen.

Det nærmer seg slutten på arbeidsdagen. Distribusjonslederen hilser på Thor Arne Tuv og Thom Larsen i Bring-bilen på rampa. Duoen har levert tv-apparater og kjøkken i distriktet. Nå skal de ta med
pakkepost og B-post i retur til Fauske, men først er det sjåførbytte i Svolvær og utveksling av biler ved Bognes ferjekai før lasten er fremme.

Og Evert? Han er for lengst hjemme i huset sitt, for å lade opp til en ny dag på seks hjul.

8300 SVOLVÆR
Verdens vakreste øygruppe og verdens nest fineste paradisiske øy, ifølge den britiske storavisen The Observer

Består av de seks kommunene Vågan, Vestvågøy, Flakstad, Moskenes, Værøy og Røst, med rundt 24 000 innbyggere

To tettsteder med bystatus, Svolvær (postnummer 8300) og Leknes (postnummer 8370), øyrikets to distribusjonsenheter

Begge steder har småflyplasser, der A-posten kommer og går mellom Bodø lufthavn

Gods og overflatepost går med bil til og fra Fauske

TEKST OG FOTO: BIRGER MORKEN

Første gang publisert i konsernavisen Vi i Posten og Bring 5. sep. 2014

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Om Posten Norge

Posten Norge
Posten Norge
Biskop Gunnerusgate 14
0185 Oslo

22 03 00 00http://www.postennorge.no

Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye