Posten Norge

Sølvguttene og Putti Plutti Pott på årets julefrimerker

Del
Utgivelse av julefrimerker har vært en tradisjon i Posten siden 1971. Årets motiver representerer også en juletradisjon for mange - Sølvguttene som synger julen inn og juleforestillingen Putti Plutti Pott.
Sølvguttene er et av motivene på årets julefrimerker for 2014. Verdi kr 10,00 (valør A innland). Opplag 3 705 000. Design: Magnus Rakeng. Foto: Erik Dyrhaug/NRK
Sølvguttene er et av motivene på årets julefrimerker for 2014. Verdi kr 10,00 (valør A innland). Opplag 3 705 000. Design: Magnus Rakeng. Foto: Erik Dyrhaug/NRK

Hver julaften klokken fem synger Sølvguttene julen inn på NRK 1. For veldig mange er det nettopp da julen starter. Koret ble stiftet i 1940 av Torstein Grythe og har lang tradisjon med å holde julekonserter. 

Eventyret om Putti Plutti Pott og julenissens skjegg ble skrevet av Per Asplin og utgitt i 1969. I 1970 kom en fjernsynsversjon. I 1987 lagde Per Asplin en musikaloppsetning, som siden er blitt vist på turné rundt i hele Norge. I 2014 spilles 55 forestillinger rundt omkring i Norge, fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør.

– Vi vet at nordmenn er opptatt av tradisjoner i julen, og en av disse er å sende julehilsener i posten. For mange er det ekstra hyggelig å bruke julefrimerkene når de sender julekort og julebrev til familie og venner. Årets motiver er kjente og kjære for det norske folk, sier frimerkedirektør Halvor
Fasting i Posten.

Årets frimerker er i salg fra mandag 10. november, og er beregnet på vanlige kort og brev under 20 gram.


Julefrimerker

Nummer:  NK 1892-1893
Motiver:  Sølvguttene, Putti Plutti Pott
Design: Magnus Rakeng
Foto:  Sølvguttene: © Sølvguttene. Foto: Erik Dyrhaug/NRK
Putti Plutti Pott: © Troll Production AS. Foto: Geir Even Asplin
Verdi:  Kr 10,00 (valør A-Innland) x2
Opplag:  3 705 000 av hvert  frimerke 
Trykk: Offset fra Joh. Enschedé Security Print, Nederland

NK 1892 Sølvguttene.
NK 1893 Putti Plutti Pott

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Sølvguttene er et av motivene på årets julefrimerker for 2014. Verdi kr 10,00 (valør A innland). Opplag 3 705 000. Design: Magnus Rakeng. Foto: Erik Dyrhaug/NRK
Sølvguttene er et av motivene på årets julefrimerker for 2014. Verdi kr 10,00 (valør A innland). Opplag 3 705 000. Design: Magnus Rakeng. Foto: Erik Dyrhaug/NRK
Last ned bilde
Putti Plutti Pott er et av julefrimerkene i 2014. Verdi: 10,00 kr. Opplag: 3 705 000 kr av hvert frimerke. Design: Magnus Rakeng Foto: Geir Even Asplin.
Putti Plutti Pott er et av julefrimerkene i 2014. Verdi: 10,00 kr. Opplag: 3 705 000 kr av hvert frimerke. Design: Magnus Rakeng Foto: Geir Even Asplin.
Last ned bilde
Under presselansering for årets julefrimerker på Posthuset i Oslo sang en gjeng fra Sølvguttene inn sitt eget frimerke. Her sammen med korleder Frikk Heide-Steen. Foto: Håvard Jørstad/Posten
Under presselansering for årets julefrimerker på Posthuset i Oslo sang en gjeng fra Sølvguttene inn sitt eget frimerke. Her sammen med korleder Frikk Heide-Steen. Foto: Håvard Jørstad/Posten
Last ned bilde
Frimerkedirektør i Posten, Halvor Fasting, sammen med Geir Even Asplin og skuespillere fra Putti Plutti Pott - under avdukingen av julefrimerket. Foto: Hege Grubben/Posten
Frimerkedirektør i Posten, Halvor Fasting, sammen med Geir Even Asplin og skuespillere fra Putti Plutti Pott - under avdukingen av julefrimerket. Foto: Hege Grubben/Posten
Last ned bilde
Axel Lomann Christensen (14) og Karl Alme (16) er avbildet på årets julefrimerke av Sølvguttene. Bildet som er brukt er tatt for en tid tilbake. Frimerket de pryder kommer i et opplag på 3 705 000. Foto: Håvard Jørstad/Posten
Axel Lomann Christensen (14) og Karl Alme (16) er avbildet på årets julefrimerke av Sølvguttene. Bildet som er brukt er tatt for en tid tilbake. Frimerket de pryder kommer i et opplag på 3 705 000. Foto: Håvard Jørstad/Posten
Last ned bilde

Om Posten Norge

Posten Norge
Posten Norge
Biskop Gunnerusgate 14
0185 Oslo

22 03 00 00http://www.postennorge.no

Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye