
Fortell oss hvor du flytter, så vet vi hvor du bor

Hvert år mottar Posten Norge over en halv million adresseendringer, og flest varsler flytting i august. Postbudenes favoritter er dem som sørger for å merke postkassen godt dit de flytter, og som har varslet adresseendring.
Trenger hjelp
– Postbudene kan ikke gjette seg fram til riktig adresse. Vi ber derfor at du forteller oss hvor du flytter så vet vi hvor du bor, sier pressesjef John Eckhoff i Posten Norge.
Ukjent adressat kan forsinke posten med flere dager. Det er en ulempe både for dem som sender og de som skal motta post, i tillegg til at det skaper hodebry for Posten.
Fort gjort
Det er en enkel sak å melde adresseendring ved å logge inn på Postens nettsider eller levere melding på postkontor/Post i Butikk.
Dette gjelder ikke minst studentene som tar fatt på et nytt studieår i disse dager.
– Brev og pakker kan bli både forsinket og returnert til avsender dersom Posten ikke får melding om ny adresse. Studenter er ivrige nettshoppere og de mottar post fra både private og offentlige avsendere. Da kan det være greit å ha orden i sysakene, oppfordrer Eckhoff.
For de fleste studenter er det best å bestille Varig adresseendring. Det er gratis, og du får ettersendt posten gratis fra din gamle til din nye adresse de første to månedene. For studenter er det ikke nødvendig å melde fra til Folkeregisteret.
Se listen over antall adresseendringer for 2014 i din kommune nederst i denne saken.
FAKTA
- I fjor mottok Posten melding om varig adresseendring for 519.895 personer.
- Å melde adresseendring er viktig for å sikre rask og korrekt levering av post.
- Posten blir gratis ettersendt til ny adresse i to måneder.
- Når du melder varig adresseendring, kan du også få gratis skilt til postkassen din og gratis melding til dine kontakter om ny adresse.
Nøkkelord
Kontakter
John EckhoffPressesjef
Tel:+47 913 97 071john.eckhoff@posten.noElisabeth GjølmeKonserndirektør kommunikasjon
Tel:+47 901 40 449elisabeth.gjolme@posten.noGjelder kun pressehenvendelser
Tel:+ 47 95 14 80 00presse@posten.noBilder
Dokumenter
Om Posten Norge
Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.
Følg pressemeldinger fra Posten Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Posten Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Posten Norge
Grønt og blått frimerke markerer Oslo som europeisk miljøhovedstad26.12.2018 12:00:00 CET | Pressemelding
Blå fjord, grønn skog – og den europeiske miljøhovedstaden i midten.
Juleposten kom fram24.12.2018 12:00:00 CET | Pressemelding
Fra Postens terminaler over hele landet meldes det om rekordmange pakker i desember – og rent bord julaften.
Denne helgen MÅ du huske to ting15.12.2018 12:41:01 CET | Pressemelding
Fristen for å sende post som skal rekke frem til jul er i morgen, søndag. Og så må du hente pakkene dine så fort som mulig.
Mye julepost med digitale frimerker15.12.2018 08:45:00 CET | Pressemelding
For første gang kan juleposten sendes med digitale frimerker. Bare den siste uken er det skrevet hele 50.000 koder.
Posten vurderer ytterligere sentralisering13.12.2018 14:34:13 CET | Pressemelding
Fallet i brevvolumene skjer raskere enn noensinne, og Posten varsler ytterligere tiltak for å møte de økonomiske konsekvensene av dette.