
Handle på nett og hent pakken i automat

Netthandel opplever en formidabel vekst. Ni av ti nordmenn handler på nettet. Kundene vil selv velge hvordan de skal motta pakken. Posten Norge satser derfor stort på pakkeautomater som gjør at du kan hente pakken din på enda flere steder.
– Posten har allerede et bredt utvalg av utleveringsalternativer og nå ønsker vi å tilby de som handler på nett enda større valgfrihet i en hektisk hverdag, sier konserndirektør for e-handel i Posten Norge, Gunnar Henriksen.
Undersøkelser Ipsos MMI har gjort for Posten viser at yngre personer handler oftere på nett, og at de er spesielt opptatt av at det skal være enkelt å motta pakkene. Sju av ti sier de er interessert i å få varene sine levert i pakkeautomater.
Automatene kan stå på sentrale områder der mange ferdes, som for eksempel ved universiteter og høyskoler eller trafikknutepunkt. Posten starter med pakkeautomatene i de store byene.
– Vi jobber med en plan for hvor vi skal plassere ut automatene. Vi ser dette i sammenheng med hvor vi har postkontor eller Post i Butikk. Dette skal være et supplement til vårt eksisterende tilbud i postkassen, hjem på døren og Post i Butikk, sier Henriksen.
Pakkeautomater er blitt en veletablert utleveringskanal i mange land i Europa. Posten og Brings e-handelsrapport viser at folk ønsker større valgfrihet med hensyn til hvor de kan få pakkene sine.
– Det er en trend i samfunnet at vi betjener oss selv i stadig større grad. Automatiserte løsninger i kombinasjon med apper gjør at daglige gjøremål blir stadig enklere. Dette ønsker vi også at pakkeautomatene skal bidra til, avslutter Henriksen.
Slik bruker du pakkeautomaten – enkel og greit:
- I nettbutikk velger du utleveringssted (valgfri pakkeautomat, den plasseringen som passer best med hensyn til hvor du bor/reiser/jobber).
- Gjennom Postens sporingsapp kan du følge pakken.
- Når pakken blir levert i pakkeautomaten får du en hentekode på sms.
- Du går til automaten og taster koden.
- Luken åpner seg og du kan hente ut pakken.
Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk i Norden. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring. Posten betjener privatkunder i det norske markedet og har ansvaret for daglig postdistribusjon og det landsdekkende salgsnettet med over 1400 salgssteder i Norge. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden og består av forretningsområder med ulik spisskompetanse.
Nøkkelord
Kontakter
Elisabeth GjølmeKonserndirektør kommunikasjon
Tel:+47 901 40 449elisabeth.gjolme@posten.noGjelder kun pressehenvendelser
Tel:+ 47 95 14 80 00presse@posten.noJohn EckhoffPressesjef
Tel:+47 913 97 071john.eckhoff@posten.noBilder
Om Posten Norge
Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.
Følg pressemeldinger fra Posten Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Posten Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Posten Norge
Grønt og blått frimerke markerer Oslo som europeisk miljøhovedstad26.12.2018 12:00:00 CET | Pressemelding
Blå fjord, grønn skog – og den europeiske miljøhovedstaden i midten.
Juleposten kom fram24.12.2018 12:00:00 CET | Pressemelding
Fra Postens terminaler over hele landet meldes det om rekordmange pakker i desember – og rent bord julaften.
Denne helgen MÅ du huske to ting15.12.2018 12:41:01 CET | Pressemelding
Fristen for å sende post som skal rekke frem til jul er i morgen, søndag. Og så må du hente pakkene dine så fort som mulig.
Mye julepost med digitale frimerker15.12.2018 08:45:00 CET | Pressemelding
For første gang kan juleposten sendes med digitale frimerker. Bare den siste uken er det skrevet hele 50.000 koder.
Posten vurderer ytterligere sentralisering13.12.2018 14:34:13 CET | Pressemelding
Fallet i brevvolumene skjer raskere enn noensinne, og Posten varsler ytterligere tiltak for å møte de økonomiske konsekvensene av dette.