
Fagbrev til tusen

22-åringen kom til Norge fra Sri Lanka for ni år siden. Han har alltid drømt om å få kjøre vogntog, og nå er drømmen i ferd med å gå i oppfyllelse. Til sommeren skal han opp til fagprøven.
Drømmelærling
Rasendram er lærling i yrkessjåførfaget ved Postens godssenter i Oslo (PGO) sammen med fire andre. Den unge mannen må være en toppkandidat for en arbeidsgiver: pliktoppfyllende, dyktig og svært nøye med hvordan han selv ser ut og hvordan bilen fremstår både utvendig og innvendig.
– Dette er skikkelig gøy, for nå har jeg begynt å kjøre modulvogntog. Det er 25,5 meter, seks meter lengre enn vanlig vogntog og kan veie 60 tonn. Jeg gikk på Sogn videregående skole, og etter fire uker utplassering på PGO var jeg ikke i tvil. Godssenteret er en veldig god arbeids- og lærlingeplass med et flott miljø. Transportleder Leif Aasum er kjempegrei som sjef, så her ønsker jeg å jobbe når jeg er ferdig, sier Partheepan.
Kvalitetsstempel
Antall lærlinger og medarbeidere med fagbrev i Posten-konsernet øker for hvert år. Ambisjonen er at flest mulig skal ha dokumentert yrkeskompetanse. Tilsammen 962 medarbeidere har fagbrev, og målet for 2016 er 1150 faglærte. Antall fagbrev har økt mest i transport- og logistikkfag. Egne ansatte i Norge med fem år godkjent praksis innen faget kan søke på ordningen som praksiskandidat. Dette må avtales med den enkeltes leder. Lærlinger går to år på skole og tar to år i lære i konsernet.
HR-rådgiver Norunn Alling forteller at 69 av totalt 78 lærlinger befinner seg i Logistikk Norge og i regionene. Yrkessjåførfaget og logistikkfaget er mest relevant, men det er også mange med fagbrev i salg og kontor/administrasjon.
– Konsernet har en ambisjon om å øke antallet. Det, sammen med aktive ledere som pådrivere, gir resultater. Det er et kvalitetsstempel å bruke faglært arbeidskraft, og fagbrev bidrar til yrkesstolthet hos den enkelte. Det å legge til rette for utdanning for voksne, bidrar også til godt omdømme. Vi tar samfunnsansvar og tar inn flere lærlinger enn tidligere, men kunne tatt inn enda flere, understreker Alling.
Driftige sunnmøringer
Veronica Reiakvam og Marte Sofie Sjøholt begynte som lærlinger i logistikkfaget ved Post og Bring-terminalen i Ålesund i høst. Begge gikk transportlinjen ved Ålesund videregående skole. De neste to årene skal jentene innom ulike avdelinger på terminalen.
– Akkurat nå sitter jeg på linjetrafikk og lager turer, tar i mot bookinger og registrerer. Jeg ser fram til å komme rundt på terminalen for virkelig å få full oversikt over logistikken, sier Veronica, som roser det gode miljøet hun er en del av.
Kollega Marte er for tiden på kjørekontoret for lokal trafikk.
– Det er spennende med transport. Her registrerer jeg fraktbrev, tar i mot bestillinger og svarer på e-post. Ålesund-terminalen er helt klart et bra sted å være lærling, sier Marte.
Distriktssjef i Logistikk, Rune Vinjevoll forteller at terminalen satser på arbeidstakere under utdanning. 41,7 prosent av medarbeiderne i Transport og 23,7 prosent i Logistikk har fagbrev. Totalt har 32,4 prosent av alle ansatte i Ålesund fagbrev, eller 24 av totalt 74 ansatte.
– Det er positivt at vi kan være med på å forme medarbeidere underveis mot fagprøven, sier Vinjevoll, som hver høst og vår presenterer mulighetene ved Posten og Bring-terminalen på Digernes for blant andre videregående skoler i distriktet.
TEKST OG FOTO: BIRGER MORKEN
FAGBREV I POSTEN OG BRING
962 fast ansatte i konsernet har tatt fagbrev fordelt på:
469 logistikkoperatører
389 yrkessjåfører
84 salg og kontor/adm(fleste er i kundeservice)
20 annet (teknisk, grafisk design m.m.)
Mål for 2016 er 1150 med relevant fagbrev
78 lærlinger i Posten og Bring nå i 2012 var antallet 50)
Vi fikk de første praksiskandidater med fagbrev i 1996
Nøkkelord
Kontakter
John EckhoffPressesjef
Tel:+47 913 97 071john.eckhoff@posten.noElisabeth GjølmeKonserndirektør kommunikasjon
Tel:+47 901 40 449elisabeth.gjolme@posten.noGjelder kun pressehenvendelser
Tel:+ 47 95 14 80 00presse@posten.noBilder




Om Posten Norge
Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.
Følg pressemeldinger fra Posten Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Posten Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Posten Norge
Grønt og blått frimerke markerer Oslo som europeisk miljøhovedstad26.12.2018 12:00:00 CET | Pressemelding
Blå fjord, grønn skog – og den europeiske miljøhovedstaden i midten.
Juleposten kom fram24.12.2018 12:00:00 CET | Pressemelding
Fra Postens terminaler over hele landet meldes det om rekordmange pakker i desember – og rent bord julaften.
Denne helgen MÅ du huske to ting15.12.2018 12:41:01 CET | Pressemelding
Fristen for å sende post som skal rekke frem til jul er i morgen, søndag. Og så må du hente pakkene dine så fort som mulig.
Mye julepost med digitale frimerker15.12.2018 08:45:00 CET | Pressemelding
For første gang kan juleposten sendes med digitale frimerker. Bare den siste uken er det skrevet hele 50.000 koder.
Posten vurderer ytterligere sentralisering13.12.2018 14:34:13 CET | Pressemelding
Fallet i brevvolumene skjer raskere enn noensinne, og Posten varsler ytterligere tiltak for å møte de økonomiske konsekvensene av dette.