
Posten vil bygge ny terminal i Trondheim
Posten vil investere om lag 500 millioner kroner i det nye post- og logistikksenteret som er planlagt å stå ferdig i 2016 og vil være arbeidsplass for nærmere 500 medarbeidere.
– Når vi samler all terminalvirksomheten i Trondheim på ett sted, vil det gi kundene et bedre tilbud og styrke Posten og Brings konkurransekraft i området. Vi vil oppnå stordriftsfordeler, samtidig som trafikk- og miljøbelastningen blir mindre, sier regiondirektør Per Ivar Tiller i Posten Norge.
Beregninger viser at samlokaliseringen vil føre til nesten 250 000 færre kjørte kilometer med bil i året for Postens og Brings virksomhet i Trondheim.
Positivt for de ansatte
De tillitsvalgte i Postkom, Postens største fagforening, er positive til beslutningen om å bygge en ny, felles terminal i Trondheim.
– Vi er veldig fornøyd med at vi har en arbeidsgiver som samhandler og samler all post- og logistikkvirksomhet i en felles terminal. Det vil åpne for arbeidsplasser med større mulighet for å ivareta heltidsarbeid framover, sier Tove Kristin Brekke, som er leder for Postkom krets Midt-Norge.
Vurderer tomtealternativer
Posten Norge arbeider nå med å kjøpe egnet tomt til nybygget, og har flere gode alternativer sør for Trondheim sentrum. Kjøp av tomt er planlagt i løpet av våren 2014.
Samtidig vil Postens terminal på Sluppen bli lagt ut for salg. Når det nye logistikksenteret står ferdig vil Bring flytte sin virksomhet fra Brattøra.
Det nye post- og logistikksenteret vil bli det største i Norge for samproduksjon både av brev, pakker, gods og termo. Følgende tjenesteområder vil bli samlet på det nye logistikksenteret:
- Brevproduksjon
- Pakke- og godsvirksomhet (innland og utland)
- Termovirksomhet
- Lagervirksomhet
Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk i Norden. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring. Posten betjener privatkunder i det norske markedet og har ansvaret for daglig postdistribusjon og det landsdekkende salgsnettet med over 1400 salgssteder i Norge. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden og består av forretningsområder med ulik spisskompetanse.
Nøkkelord
Om Posten Norge
Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.
Følg pressemeldinger fra Posten Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Posten Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Posten Norge
Grønt og blått frimerke markerer Oslo som europeisk miljøhovedstad26.12.2018 12:00:00 CET | Pressemelding
Blå fjord, grønn skog – og den europeiske miljøhovedstaden i midten.
Juleposten kom fram24.12.2018 12:00:00 CET | Pressemelding
Fra Postens terminaler over hele landet meldes det om rekordmange pakker i desember – og rent bord julaften.
Denne helgen MÅ du huske to ting15.12.2018 12:41:01 CET | Pressemelding
Fristen for å sende post som skal rekke frem til jul er i morgen, søndag. Og så må du hente pakkene dine så fort som mulig.
Mye julepost med digitale frimerker15.12.2018 08:45:00 CET | Pressemelding
For første gang kan juleposten sendes med digitale frimerker. Bare den siste uken er det skrevet hele 50.000 koder.
Posten vurderer ytterligere sentralisering13.12.2018 14:34:13 CET | Pressemelding
Fallet i brevvolumene skjer raskere enn noensinne, og Posten varsler ytterligere tiltak for å møte de økonomiske konsekvensene av dette.