
Posten vil gjøre fortolling enklere og billigere

Posten ønsker at det skal være så enkelt som mulig å behandle fortollingspliktige pakker som kommer fra utlandet. Ordningen med forenklet fortolling har eksistert i 10 år, og har vært en suksess. Siden 2004 har det vært en syv-dobling av antallet pakker som Posten tollbehandler etter en forenklet prosedyre.
Posten har nå tatt initiativ overfor Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet for å få utvidet ordningen med forenklet tollbehandling av pakker.
- Erfaringene med forenklet fortolling er gode. For norske forbrukere har vi gjort det enklere, rimeligere og raskere å kjøpe varer fra utlandet. Posten ordner alt det formelle i tollbehandlingen. Det eneste kunden behøver å gjøre er å betale ved mottak av sendingen, sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge AS.
For Posten innebærer forenklet fortolling store kostnadsbesparelser som kommer kundene til gode.
- Vi mener en enklere tollbehandling vil gavne folk flest mer enn å øke frigrensen på vareimport utover 200 kroner, sier Mejdell.
Mejdell forstår at norske næringsdrivende ønsker å ha like rammevilkår som utenlandske nettbutikker, men mener at det av praktiske årsaker er hensiktsmessig å opprettholde toll og avgiftsfritak på varer under 200 kroner.
Posten vil gjøre det enkelt å handle på nett både i Norge og fra utlandet – blant annet ved å gjøre tollbehandlingen enklere.
Posten tilbyr i dag forenklet fortolling for 135 kroner, mens ordinær fortolling koster 270 kroner. Hver mottaker vil altså spare 135 kroner per sending på ordningen.
I fjor sparte norske netthandlere 84 millioner kroner på den forenklede fortollingen av varene. Dersom verdigrensen økes til 5000 kroner vil så godt som alle fortollingspliktige pakker til forbrukere komme inn under ordningen.
Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk i Norden. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring. Posten betjener privatkunder i det norske markedet og har ansvaret for daglig postdistribusjon og det landsdekkende salgsnettet med over 1400 salgssteder i Norge. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden og består av forretningsområder med ulik spisskompetanse.
Nøkkelord
Bilder
Om Posten Norge
Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.
Følg pressemeldinger fra Posten Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Posten Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Posten Norge
Grønt og blått frimerke markerer Oslo som europeisk miljøhovedstad26.12.2018 12:00:00 CET | Pressemelding
Blå fjord, grønn skog – og den europeiske miljøhovedstaden i midten.
Juleposten kom fram24.12.2018 12:00:00 CET | Pressemelding
Fra Postens terminaler over hele landet meldes det om rekordmange pakker i desember – og rent bord julaften.
Denne helgen MÅ du huske to ting15.12.2018 12:41:01 CET | Pressemelding
Fristen for å sende post som skal rekke frem til jul er i morgen, søndag. Og så må du hente pakkene dine så fort som mulig.
Mye julepost med digitale frimerker15.12.2018 08:45:00 CET | Pressemelding
For første gang kan juleposten sendes med digitale frimerker. Bare den siste uken er det skrevet hele 50.000 koder.
Posten vurderer ytterligere sentralisering13.12.2018 14:34:13 CET | Pressemelding
Fallet i brevvolumene skjer raskere enn noensinne, og Posten varsler ytterligere tiltak for å møte de økonomiske konsekvensene av dette.