
Postens topp tre juletips

Riktig navn og adresse. Pakk skikkelig i en god eske. Send juleposten før 16. desember.
Riktig navn og adresse
- Over 10 prosent av all posten i Norge er feiladressert. Andelen øker i jula på grunn av årlig gjenbruk av gamle adresselister
- Sjekk opp gateadresse og postnummer dersom du er i tvil
- Feil adresse kan forsinke posten din; i verste fall finner vi ikke mottaker
Pakk skikkelig i en god eske
- Da hindrer du at julepakkene faller ut på veien. Posten håndterer hvert år noen hundre «herreløse» julepakker
- Legg ved en privat adresselapp på avsender og/eller mottaker også inni pakken, i tilfelle adressekortet faller bort
- Dårlig innpakning fører hvert år til at julepakker faller ut av hovedinnpakningen. En julepakke som bare har «Til vesle Lise, kjærlig hilsen bestemor og bestefar» som eneste spor, gjør oss i Posten urolig.
Send juleposten før 16. desember
- Posten oppfordrer folk til å sende juleposten innen 16. desember.
- Egne frister gjelder for julepost til utlandet. Disse finner du på http://www.posten.no
- Pakker har dårligere tid enn brev, fordi disse har lenger fremsendingstid (2-5 virkedager)
– Postens medarbeidere jobber for fullt at all julepost skal komme fram, og vi setter inn ekstra ressurser på mange plan for å få det til. Kundene kan hjelpe oss ved å være tidlig ute med å sende brev og pakker, så skal vi stå på helt frem til julaften med å få frem Posten, sier pressesjef Hilde Ebeltoft-Skaugrud.
For å få juleposten raskt fram til riktig mottaker er nøyaktig adresse det aller viktigste. Selv små feil kan gi forsinkelser, sier pressesjef Hilde Ebeltoft-Skaugrud i Posten. Bare de to siste ukene før jul sendes det mer enn 36 millioner brev og pakker i Norge. 6.500 postbud deler ut julepost i 4.300 postruter.
Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk i Norden. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring. Posten betjener privatkunder i det norske markedet og har ansvaret for daglig postdistribusjon og det landsdekkende salgsnettet med over 1400 salgssteder i Norge. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden og består av forretningsområder med ulik spisskompetanse.
Nøkkelord
Bilder
Om Posten Norge
Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.
Følg pressemeldinger fra Posten Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Posten Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Posten Norge
Grønt og blått frimerke markerer Oslo som europeisk miljøhovedstad26.12.2018 12:00:00 CET | Pressemelding
Blå fjord, grønn skog – og den europeiske miljøhovedstaden i midten.
Juleposten kom fram24.12.2018 12:00:00 CET | Pressemelding
Fra Postens terminaler over hele landet meldes det om rekordmange pakker i desember – og rent bord julaften.
Denne helgen MÅ du huske to ting15.12.2018 12:41:01 CET | Pressemelding
Fristen for å sende post som skal rekke frem til jul er i morgen, søndag. Og så må du hente pakkene dine så fort som mulig.
Mye julepost med digitale frimerker15.12.2018 08:45:00 CET | Pressemelding
For første gang kan juleposten sendes med digitale frimerker. Bare den siste uken er det skrevet hele 50.000 koder.
Posten vurderer ytterligere sentralisering13.12.2018 14:34:13 CET | Pressemelding
Fallet i brevvolumene skjer raskere enn noensinne, og Posten varsler ytterligere tiltak for å møte de økonomiske konsekvensene av dette.