
E-handel er blitt mobil

En ny undersøkelse fra Posten Norge viser at stadig flere nettshopperne foretrekker mobil og nettbrett når de skal finne informasjon om fysiske varer de vil kjøpe. Hele 45 prosent flere enn i fjor oppgir at de bruker mobil og nettbrett til å orientere seg før netthandel. Samtidig er det bare knappe 20 prosent som oppgir at de gjennomfører kjøp av fysiske varer på mobilen eller nettbrettet.
- I Norge velger fremdeles svært mange kunder PC når de skal gjennomføre kjøp av varer. Det er omtrent på samme nivå som i fjor, og veksten ligger nå langt etter den økningen vi ser hos våre skandinaviske naboer. Det kan henge sammen med at brukervennligheten på mange norske nettbutikker er for dårlig på de mobile enhetene, eller har tungvinte betalingsløsninger som skaper problemer på mindre skjermer. Det er også foreløpig langt mer komplisert å handle fysiske varer på mobil enn det er å handle tjenester, som for eksempel billetter eller reiser, sier konserndirektør for e-handel i Posten Norge, Gunnar Henriksen.
Kampen vil stå på mobil
Henriksen tror kampen om nettshopperne vil være på mobil, og mener at nettbutikkene må se på hele kundereisen og være tilstede i alle kanaler og på alle enheter der kundene er. Flere norske nettbutikker enn før har nå fokus på mobil, noe som kommer klart fram i en gjennomgang Posten har gjort av vel 900 norske nettbutikker. I år er seks av ti norske nettbutikker mobiltilpasset, mot knappe halvparten i fjor, en økning på hele 34 prosent.
- Er ikke nettbutikken mobiltilpasset ennå, er 2015 året for å bli det. Nå kan man ikke lenger ha planer om mobiltilpassing, det må handling til. 21. april endret søkemotorgiganten Google sine algoritmer slik at mobiltilpassede sider blir rangert høyere på søk. Endringen gir mobiltilpassede nettbutikker økt synlighet og dermed en klar konkurransefordel. Nettbutikkene må ikke stå igjen på plattformen når det mobile e-handelstoget går, sier Henriksen.
Trendskifte
Google ser nå et tydelig trendskifte der mobil er den vinnende plattformen.
- Vi vil gjøre det enklere for forbrukerne å orientere seg på mobil når de leter etter informasjon på nett. Mange nettshoppere ønsker å løse behovet sitt der og da. Da er det de mobiltilpassede nettbutikkene som vinner øyeblikket, sier Industry Leader for Google Norge, Oddgeir Garnes.
Han viser til at det har vært en formidabel økning i andelen søk via mobil de siste årene. Veksten på mobil er over 70 prosent sammenlignet med samme tid i fjor.
- Akkurat nå er mobilen i ferd med å overta som den enheten vi bruker mest når vi orienterer oss på nett. Nettbrett og mobil har allerede stått for over halvparten av trafikken en stund, og nå ser vi at trafikken fra mobilen alene i flere tilfeller er større enn fra PC. Har du som butikkeier ikke en mobiltilpasset side i dag risikerer du at majoriteten av kundene ikke bare snur i døren som i dag - de vil ikke engang finne frem til inngangsdøren.
Fakta om undersøkelsen
- Hvert år gjennomfører Posten Norge E-handel spørreundersøkelser blant nordiske forbrukere og nettbutikker.
- Undersøkelsen tallene er hentet fra er gjennomført av IPSOS MMI på oppdrag fra Posten Norge i april 2015 og omfatter et representativt utvalg av i overkant av 3000 forbrukere i Norge, Sverige og Danmark.
- Les mer om Posten og Brings e-handelsinnsikt- og rapporter her: www.bring.no/netthandel
Nøkkelord
Kontakter
John EckhoffPressesjef
Tel:+47 913 97 071john.eckhoff@posten.noElisabeth GjølmeKonserndirektør kommunikasjon
Tel:+47 901 40 449elisabeth.gjolme@posten.noGjelder kun pressehenvendelser
Tel:+ 47 95 14 80 00presse@posten.noBilder
Om Posten Norge
Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.
Følg pressemeldinger fra Posten Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Posten Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Posten Norge
Grønt og blått frimerke markerer Oslo som europeisk miljøhovedstad26.12.2018 12:00:00 CET | Pressemelding
Blå fjord, grønn skog – og den europeiske miljøhovedstaden i midten.
Juleposten kom fram24.12.2018 12:00:00 CET | Pressemelding
Fra Postens terminaler over hele landet meldes det om rekordmange pakker i desember – og rent bord julaften.
Denne helgen MÅ du huske to ting15.12.2018 12:41:01 CET | Pressemelding
Fristen for å sende post som skal rekke frem til jul er i morgen, søndag. Og så må du hente pakkene dine så fort som mulig.
Mye julepost med digitale frimerker15.12.2018 08:45:00 CET | Pressemelding
For første gang kan juleposten sendes med digitale frimerker. Bare den siste uken er det skrevet hele 50.000 koder.
Posten vurderer ytterligere sentralisering13.12.2018 14:34:13 CET | Pressemelding
Fallet i brevvolumene skjer raskere enn noensinne, og Posten varsler ytterligere tiltak for å møte de økonomiske konsekvensene av dette.