757 000 kroner til ung kulturnæring

Del

Over 757 000 kroner gis i støtte til unge kulturnæringsaktører gjennom den andre tildelingen til den by:Larm-initierte tilskuddsordningen Neste Generasjon.

Nordic Screens er en av tilskuddsmottagerne. F.v.: avdelingsleder Lars Hansen og musikalsk konseptutvikler Egil Skurdal. Foto: Nordic Screens
Nordic Screens er en av tilskuddsmottagerne. F.v.: avdelingsleder Lars Hansen og musikalsk konseptutvikler Egil Skurdal. Foto: Nordic Screens

I denne runden er det til sammen 13 prosjekter som har fått støtte til å honorere en ung kulturnæringsaktør. Det er stor spennvidde i prosjektene – alt fra utsmykning av studiolokaler til oppdrag for produsenter, grafiske designere og filmmusikere.

– Norge har åpnet opp, men selv om restriksjonene er borte, betyr ikke det at kulturnæringen er helt stablet på beina igjen ennå. Denne nye runden med tildelinger fra Neste Generasjon skal bidra til å bygge opp igjen bransjen, sier Erik Egenes, pressesjef i by:Larm.

Tildelingene varierer mellom 16 000 og 100 000 kroner. Neste søknadsfrist for ordningen er førstkommende fredag, 15. oktober. 

Gjør at flere prosjekter realiseres

En av tilskuddsmottagerne i denne runden er produksjonsselskapet Nordic Screens. De har fått støtte til å hyre inn Egil Skurdal som musikalsk konseptutvikler. 

– At by:Larm har denne ordningen gjør at vi kan få realisert flere av prosjektene vi har sammen og fortsette å utvikle hverandre videre. Egil er et stort talent, som det er veldig gøy å få jobbe med, sier avdelingsleder Lars Hansen i Nordic Screens. 

Lyskunstfestivalen Fjord Oslo har også mottatt tilskudd, og skal hyre inn 21 år gamle Sindre Scavenius fra filmselskapet Goodiebag til å lage video til bruk i markedsføringen av festivalen.

– Tilskudd fra Neste Generasjon gir oss en mulighet å støtte dem som vi tror på og som ikke hadde det lett under pandemien. Tross sin unge alder, har Sindre Scavenius og hans team i Goodiebag bevist at de produserer film av festivaler og kulturbegivenheter av høy teknisk og kunstnerisk kvalitet, sier grunnlegger Anastasia Isachsen i Fjord Oslo.

Skal få unge tilbake i jobb

Neste Generasjon ble lansert i juni 2021 av by:Larm i samarbeid med Creo Oslo, MØST og Oslo kommune. Oppdragsfinansieringen har en ramme på fem millioner kroner og retter seg mot prosjekter som hyrer inn unge kulturnæringsaktører under 29 år i Oslo.

De yngste i bransjen har mistet viktige år i etableringsfasen det siste halvannet året. Dette rommet for utvikling får man ikke tilbake på et blunk. Gjennom Neste Generasjon legger vi handling bak ordene om å få de unge tilbake i jobb i kulturbransjen, sier pressesjef i by:Larm, Erik Egenes.

– Gjennom disse prosjektene har vi sett at kreativiteten og skapertrangen lever i beste velgående der ute, og hjulene ruller for alvor igjen i Oslos kulturliv. Vi håper denne støtteordningen kan utvides til resten av landet også, sier Egenes.

Håper på nasjonal ordning

Kulturbyråd Omar Samy Gamal er godt fornøyd med ordningen Neste Generasjon.

– Kulturlivet har blødd under korona og særlig gjelder det de som er unge, de som driver for seg sjøl eller de som holder på å etablere seg. Jeg mener kompensasjonsordningene må forlenges fram til neste år. Men det må også lages ordninger som tetter hullene, sørger for at det kommer nye prosjekter og bidrar til rekruttering framover, sier Gamal. 

Han trekker også fram hvor godt samarbeidet mellom by:Larm, Creo Oslo og MØST fungerer for utdelingsprosessen, og håper støtteordningen kan utvides til å bli nasjonal.

– Neste Generasjon gir mindre byråkrati og større bransjekunnskap, fordi pengene deles ut nærmest mulig dem som skal få dem. Det er en god modell for Oslo som også staten bør se på. 

Tildelingsutvalget har bestått av Samsaya Sharma, Magnus Boyd og Margaret Berger. Sekretariatet har bestått av Mina Evenrud og Pernille Tårnes fra by:Larm, Trond Moe-Larsen fra MØST og Jan Koop fra Creo Oslo.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Nordic Screens er en av tilskuddsmottagerne. F.v.: avdelingsleder Lars Hansen og musikalsk konseptutvikler Egil Skurdal. Foto: Nordic Screens
Nordic Screens er en av tilskuddsmottagerne. F.v.: avdelingsleder Lars Hansen og musikalsk konseptutvikler Egil Skurdal. Foto: Nordic Screens
Last ned bilde
Aktørene som står bak tilskuddsordningen Neste Generasjon. Fra venstre: Mina Evenrud (by:Larm), Erik Egenes (by:Larm), Leif Haaland (MØST), Jan Koop (Creo Oslo) og kulturbyråd Omar Samy Gamal. Foto: Jørgen Myhr Stokke
Aktørene som står bak tilskuddsordningen Neste Generasjon. Fra venstre: Mina Evenrud (by:Larm), Erik Egenes (by:Larm), Leif Haaland (MØST), Jan Koop (Creo Oslo) og kulturbyråd Omar Samy Gamal. Foto: Jørgen Myhr Stokke
Last ned bilde

Lenker

Om by:Larm

by:Larm
Maridalsveien 15
0178 Oslo

http://bylarm.no/

Neste Generasjon skal gi oppdragsfinansiering til næringsaktører som ønsker å hyre inn en ung person til sitt prosjekt. Ordningen skal favne bredt og gi penger til prosjekter over hele kulturfeltet.

Ordningen dekker opp mot 80% av honoraret til personen under 29 år som hyres til produksjonen/prosjektet det søkes om. Det kan være prosjekter i enhver profesjonell sammenheng der det trengs et kunstnerisk uttrykk, som for eksempel tv/radio/media/nett, film, sceneproduksjon, litteratur, design, og så videre.

Søknadsportalen er åpen og neste tildelingsrunde er i oktober. Søknadene behandles månedlig av et fordelingsutvalg nedsatt av by:Larm, Creo og MØST. Du kan søke tilskudd på mellom 10 000 og 100 000 kroner. Det er oppdragsgiver som søker, men vi oppfordrer både oppdragsgivere og unge, uetablerte personer i kulturbransjen til å ta initiativ til nye oppdrag eller arbeidsforhold.

Følg pressemeldinger fra by:Larm

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra by:Larm på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra by:Larm

Strømmetjenesten Strim blir ny hovedpartner til by:Larm8.9.2021 09:08:15 CEST | Pressemelding

– I by:Larm løfter vi frem nye talenter, ny musikk og nye idéer. Vår oppgave er å utfordre det etablerte ved å tenke annerledes og gi nye artister et springbrett til verden. Strim har det samme visjonære grunnlaget, og er derfor en perfekt samarbeidspartner for oss. De utfordrer det etablerte når det kommer til å hjelpe dagens «TV-seere» å finne frem i jungelen av godt strømbart innhold. De tenker nytt når det kommer til samarbeid. Vi elsker måten de byr hele markedet opp til dans. Vi er en perfekt match med Strim, forteller Peter Eikeland, sponsorsjef i by:Larm.