
Logistikkområdet gir vekst for Posten

Per tredje kvartal 2013 var driftsinntektene 17 121 millioner kroner og driftsresultatet (EBITE) før engangseffekter og nedskrivninger 498 millioner kroner.
Logistikkområdet står for 60 prosent av konsernets omsetning. Flere pakker, større aktivitet i Offshore og Energy-området og oppkjøp ga omsetningsøkning. Postområdet hadde omsetningsreduksjon på grunn av volumnedgang for både adressert og uadressert post.
–Resultatet er svakere enn målsatt hittil i år, men vi ser en positiv utvikling i tredje kvartal for både volum- og resultatutviklingen, sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge AS.
Sterk konkurranse
I logistikkbransjen er det sterk konkurranse og kundene velger i større grad tjenester med lavere marginer. Postvolumene fortsetter å falle på grunn av overgang til epost og digitale alternativer. Digitaliseringen skyter kraftig fart og fra 2014 skal offentlig post som hovedregel formidles digitalt.
–Vi har som mål at Postens digitale postkasse, Digipost, skal bli valgt i konkurransen om offentlig digital post. Hvert år sender det offentlige Norge brev for rundt en milliard kroner. Det er samfunnsøkonomisk riktig å digitalisere brevposten, men det får konsekvenser for Posten. Med Digipost er Posten klare til å bli den foretrukne aktøren i fremtidens digitale postmarked, sier Mejdell.
Friere rammer
Regjeringen Solberg ønsker å gi Posten større handlingsrom til å tilpasse seg økt konkurranse og endrede brukerbehov samtidig som det sikres et godt og likeverdig posttilbud over hele landet. Regjeringen har uttalt at de vil oppheve reservasjonen mot EUs tredje postdirektiv og videreføre lik porto over hele landet.
– Posten er godt rustet til å møte økt konkurranse dersom gjenværende enerett på brev under 50 gram oppheves. Samfunnet endrer seg raskt og Posten må løpende tilpasse virksomheten i takt med nye behov. Hittil har vi lykkes med å omstille i tide. Det må vi fortsette med for å sikre et godt landsdekkende posttilbud også i fremtiden, sier Mejdell.
God kvalitet og lavt sykefravær
Per tredje kvartal i 2013 hadde Posten en leveringskvalitet på A-post levert over natt på 86,6 prosent, som var 1,6 prosentpoeng over konsesjonskravet. De øvrige fem konsesjonskravene ble også innfridd.
Sykefraværet i konsernet fortsetter å gå ned. Hittil i år var sykefraværet 6,6 prosent, som er en reduksjon på 0,2 prosentpoeng i forhold til samme periode i 2012.
Nøkkelord
Kontakter
John EckhoffPressesjef
Tel:+47 913 97 071john.eckhoff@posten.noBilder
Dokumenter
Om Posten Norge
Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.
Følg pressemeldinger fra Posten Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Posten Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Posten Norge
Grønt og blått frimerke markerer Oslo som europeisk miljøhovedstad26.12.2018 12:00:00 CET | Pressemelding
Blå fjord, grønn skog – og den europeiske miljøhovedstaden i midten.
Juleposten kom fram24.12.2018 12:00:00 CET | Pressemelding
Fra Postens terminaler over hele landet meldes det om rekordmange pakker i desember – og rent bord julaften.
Denne helgen MÅ du huske to ting15.12.2018 12:41:01 CET | Pressemelding
Fristen for å sende post som skal rekke frem til jul er i morgen, søndag. Og så må du hente pakkene dine så fort som mulig.
Mye julepost med digitale frimerker15.12.2018 08:45:00 CET | Pressemelding
For første gang kan juleposten sendes med digitale frimerker. Bare den siste uken er det skrevet hele 50.000 koder.
Posten vurderer ytterligere sentralisering13.12.2018 14:34:13 CET | Pressemelding
Fallet i brevvolumene skjer raskere enn noensinne, og Posten varsler ytterligere tiltak for å møte de økonomiske konsekvensene av dette.