Magnus Carlsen skriver Donaldhistorie!

I ukens Donald-blad dukker verdens beste sjakkspiller opp i Andeby! Sammen med Donald-forfatter Knut Nærum og Donald-tegner Arild Midthun har Magnus Carlsen skrevet seg selv inn i en splitter ny Donald-historie.

– Jeg er veldig glad i Donald, så det er en stor ære for meg å bli tegnet i en Donald-historie. Og attpåtil være med å skrive den, sier Magnus Carlsen i en lykkelig kommentar.

Magnus har vært Donald-fan helt siden faren leste bladet for ham som treåring. Gjennom karrieren har han ofte brukt Donald til å koble av mellom sjakkpartiene. Senest under forrige VM-kamp mot Annan (Andand i Andeby).

– Det var et vellykket sjakktrekk å få med Magnus på dette. Vi visste han var ihuga Donald-fan, dessuten hadde han rykte på seg for å være både klok og morsom. De gode ryktene stemte, Magnus har bidratt mye underveis, både med artige innspill og smarte sjakkreferanser, sier Donald-redaktør Marius Horn Molaug i en kommentar.

Historien foregår i Andeby. Magnus (kalt Makspuls Clarsyn) er på besøk for å spille oppvisningskamper og utfordres av Donald Duck, Andebys selverklærte sjakkgeni. Det er duket for kongen av sjakk vs. kongen av Andeby! Partiet kommenteres av sjakkreporter Fjas Olav Blahblahlum og utvikler seg til å bli et av verdenshistoriens mest dramatiske …

– Det har vært en spennende prosess å følge historien fra idéstadiet til ferdig verk. Jeg kjenner godt til Donald-universet, så det var ganske enkelt for meg å sette meg inn i motivasjonen til figurene underveis. Jeg følte jeg hadde en del å bidra med, og det var særlig gøy å få tøyse med et par av konkurrentene mine. Jeg ønsker å lage flere Donald-historier i fremtiden, hvis Donald vil ha meg da! avslutter Magnus Carlsen.

Fjærkledde fakta om Magnus Carlsens unike Donald-historie:

• Fjas Olav Blahblahlum dukker opp som ivrig og rappkjeftet kommentator.
  • Carlsens erkefiende Nakamura (Kvakkamura) får gjennomgå. Et av partiene i historien er en kopi av en av partiene dem imellom. Vi møter også en ulvehylende Grischuk.
  • Magnus Carlsen heter Madmoves Calmson i den engelske versjonen.
  • Det dukket opp mange alternative Donald-navn for Magnus underveis. Både Mangesuss Clarsyn, Mageplask Clarsen, Magnus Littav N. Kar L. Sen og Mattnus Sjakksen ble diskutert.
  • Historien vil trykkes i mange land. Blant annet Sverige, Danmark, Island, Finland, Østerrike, Sveits, Polen, Indonesia og Tyskland.

Bladet, som er i salg fra 7. november, inneholder foruten sjakkhistorien også et intervju med Magnus og en konkurranse der du kan vinne signerte tegninger av ham.

Under sjakk-VM vil Fjas Olav Blahblahlum kommentere sjakkpartiene direkte på Facebook-siden til Donald, https://www.facebook.com/donald.no og via sin egen Twitter-side: https://twitter.com/Blahblahlum

For mer informasjon, kontakt Donald-redaktør Marius Horn Molaug
Mail: marius.molaug@egmont.no