7045 Munkvoll - URverk 5 fra Ulf Risnes

URverk er en vinyl-serie på 12 utgivelser med låter skrevet og spilt inn av Ulf Risnes i perioden 1977 til og med 1988. Nå har vi kommet til URverk 5 som består av låter skrevet i 1980, og som viser en sterk modning i både låtskriving og musikalske ferdigheter.

Lytt til "7045 Munkvoll" her!

"Jeg hadde blitt med kompis Morten Bygstad på  kibbutz i Israel fra september 79 til mars 80, og følte at jeg hadde opplevd mye mens jeg var borte. Men tiden hadde ikke stått stille i Trondheim heller.

Sola hadde lånt gitaren min, og var blitt ganske god. I tillegg hadde han blitt med i et band, Tjoms and the Hamburgers, med Tjoms på vokal, og Peder på bass. De spilte tøff rock, låter skrevet av bandets maestro, Lars Abelseth.

Jeg kunne ikke være dårligere selv og ble med i et band den 5 september, med Knut Juel, Anders Haagensli og Bjørn Erik Munkvold.  Dette bandet fikk også navnet det Gurgles, jeg kaller det Gurgles MK II. På Urverk 5 finner du låter som Trude og Nåla Mi, som kom på single i mai 82, og også finnes på albumet "det Gurgles!" som kom i 2013, med besetningen fra MK II.

Denne plata har mer samfunnsengasjerte tekster, med låter som "(Itjnå Ska Få Ødlegg) Lykka Mi", og "En Vei Ut". I "Hjernevask" får militæret passet sitt påskrevet. Jeg hadde vært ivrig på sesjon tidlig i 79, men året i mellom hadde dempet iveren betraktelig, og jeg dimma etter en uke på Trandum.

"7045 Munkvoll" viser også at flere enn meg hadde talent for å skrive låter, her finner du "Skittrøndervær" av Torkel Mohn, og "Kjækk Æ" av Sola. I tillegg hadde Peder med seg to låter, "Svineri" og "Bart På Tissen". Sistnevnte er en artig sak som ble framført flere ganger som ekstranummer på konserter med Tre Små Kinesere rundt 89-90.

URverk nr 5 åpner med punkete "Bjarne Beinhard", en låt jeg skrev etter å ha sett Wannskrækk for første gang. De hadde bl.a en låt som het noe sånt som "Vann Ut Pilsen" som vi syntes var utrolig latterlig. Det skulle vise seg ved bedre bekjentskap at disse gutta var langt fra latterlige, og på høsten 81 ble Sola med i Wannskrækk. Det hører med til historien at Sola har fremført denne på mangt et nachspiel med bandet, og de har tatt det med godt humør.

7045 Munkvoll var min postadresse på denne tiden, da jeg fortsatt bodde i Stabells Veg 7B." - Ulf Risnes, mai 2021

Flukten - "Velkommen håp" - singel ute i dag!18.6.2021 10:33:52 CEST | Pressemelding

Flukten skapte stor ståhei koronahøsten 2021, etter at dei hadde sin debutkonsert på Nasjonal Jazzscene. Blant anna skreiv kritikarane: «er det noen banddebuter som virkelig har satt merker i sjel og hjerte er det denne.» Bandet, beståande av dei profilerte musikarane Hanna Paulsberg, Hans Hulbækmo, Marius Klovning og Bárður Reinert Poulsen, kjem endeleg med første smakebit frå albumet som kjem i september 2021.

Stian Carstensen is nominated for The Nordic Council Music Prize 20218.6.2021 15:17:06 CEST | Pressemelding

Intrepid composer and myriad instrumentalist Stian Carstensen from Norway is nominated for The Nordic Council Music Prize 2021. Read more about the nominees here. Stian Carstensen released the single "Hippocampus Serenade" alongside an epic music video on May 21st. This is the first taste from his forthcoming album "Musical Sanatorium", which is due Fall 2021. Watch "Hippocampus Serenade" music video Stian Carstensen is the renowned multi-talented musician and leading light of the critically acclaimed Farmers Market. He is a multiple prize-winning recipient of the Norwegian Music Industry Awards and has collaborated with several renowned artists on many projects. Musically he is recognized for groundbreaking work blending different styles and traditions to push the boundaries of what is considered feasible. He has received glowing reviews from critics and fans who warm to his generous and personal stage performances. His new single release Hippocampus Serenade is a perfect precursor of

Debutalbum fra Ævestaden - "Ingen Mere Gråter"28.5.2021 08:00:50 CEST | Pressemelding

Den svensknorske trioen Ævestaden slipper endelig debutalbumet “Ingen Mere Gråter”. Nykomponert og tradisjonell musikk, med gamle og moderne instrumenter, der lyrer, fele, munnharpe, kantele, vokal og elektronikk klinger sammen i et nytt lydbilde. Musikken er altså folkemusikk, men i en nyere form og med et større klangrom å boltre seg i. Hør albumet her: https://orcd.co/ingenmeregraater - “Låtene handler om det bevisste og det underbevisste - det verdslige og det hellige - om liv og død. Her skildres de store følelsene; alt fra en intensiv bønn om å få innslipp i Guds rike og et ønske om at noen, noen gang, skal tenke på deg om kveldene.” - Ævestaden Ingen Mere Gråter er et album av tre folkemusikkfantaster som fant frem til hverandre gjennom sin sans for det dunkle og melankolske.Rent musikalsk byr denne plata på elementer som i sin forening vil føles nye og friske. Ikke bare er nyskrevne sanger flettet inn med salmetoner og gamle viser, her er også eldre folkemusikkinstrument blande