7 tips til de som skal kjøpe hytte i sommer

- Sjekk hytten godt før du kjøper den, er rådet fra forbrukersjef Carsten Pihl i Huseierne! Dette er det du skal se etter.
Forbruker- og kommunikasjonssjef i Huseierne, Carsten Pihl

Nordmenn er på hyttejakt denne våren og sommeren. Salget av hytter ved sjøen og fjellet har gått kraftig opp sammenlignet med i fjor.

- Det er viktig at man sjekker tilstanden til hytten godt før man legger inn bud. Dermed unngår man at drømmehytten blir et mareritt, sier Carsten Pihl, forbrukersjef i Huseierne.

Strenge regler i mange hyttekommuner

Noen hytter er kanskje litt mindre enn man skulle ønske. Men det er ikke sikkert at det er så lett å få bygget på hytten:

-Det er også lurt å sjekke hvilke muligheter det er for å bygge på eller endre fasaden. Noen kommuner er ganske strenge, så selv de å få inn større vinduer kan bli en utfordring og kreve mye papirarbeid, advarer Carsten Pihl.

Sjekk nøye for fukt!

- Hytter ved sjøen står ofte i mer fuktig klima og mer værharde områder enn vanlige boliger. Derfor er det viktig å sjekke nøye hvordan tak, kjeller og kledning er. Hvis hytten har stått tom eller vært lite brukt er det viktig å sjekke hvordan vedlikeholdet er, forteller Carsten Pihl i Huseierne.

- En del eldre hytter er også bygget i etapper, og ofte på dugnad. Da er overgangen mellom de ulike etappene steder man skal sjekke ekstra nøye, forteller Carsten Pihl.

Han oppfordrer til å lese salgsdokumentasjonen nøye:

- Les særlig tilstandsrapporten og selgerens egenerklæring for å få vite den tekniske tilstanden. I eiendomsmeglerens beskrivelse vil man for eksempel kunne finne oversikt over hvilke rettigheter som følger med hytten. Er det strandrett, båtplass eller bryggerett? Og hva med parkeringen? Sjekk nøye, så du ikke får noen overraskelser, råder Huseiernes forbrukersjef.

7 punkter du må sjekke før hyttekjøpet!

Her er Huseiernes huskeliste når du går på hyttejakt!

1. Taket: Sjekk takbelegget og kryploftet. Se etter lekkasjespor innvendig.

2. Kjeller/krypkjeller: Se etter fukt / vannskader.

3. Utvendig kledning og vinduer: Hvor gamle er vinduene? Sjekk kledningen, og særlig nederst mot grunnmuren. Råte er et dårlig tegn, mens manglende maling er forholdsvis enkelt å gjøre noe med.

4. Vann og kloakk: Er hytten tilkoblet det kommunale vann og kloakk-anlegget eller er det brønn og septik? Kommer det da pålegge om tilkobling om noen år? Det vil koste penger!

5. Tomten: Få klarlagt hvor tomtegrensene går: Noen ganger er det gjerder, men det er ikke gitt at grensen går der.

6. Området rundt: Er det planlagt for flere hytter, eller vil omgivelsene forbli som de er?

7 Brygge / strand / vei: Følger det rett til bryggeplass eller strandrett med hytta? Slike rettigheter skal det opplyses om i salgsoppgaven.

Kilde: Huseierne

Forbruker- og kommunikasjonssjef i Huseierne, Carsten Pihl

Huseierne er en uavhengig og medlemseiet forbrukerorganisasjon for alle boligeiere uavhengig av boform. Huseiernes 278.000 medlemmer bor i blokk, rekkehus og enebolig. Organisasjonen har 6.000 boligsameier og frittstående borettslag som medlemmer.