7 av 10 rektorer beskriver jobben som helsefarlig
Halvparten av kommunene har ingen skolepolitikk
7 av 10 rektorer, altså 70 prosent av skolelederne beskriver sitt eget arbeid som helsefarlig. De får begrenset støtte fra kommunene, og opplever at det statlige regelverket presser dem knallhardt.

7 av 10 rektorer beskriver jobben som helsefarlig
Hvorfor er det så få som ønsker seg landets viktigste lederjobb? En ny forskningsrapport fra Universitetet i Agder viser urovekkende funn.
Skolelederskap er en av de viktigste, men også vanskeligste lederfunksjonene i samfunnet. Skolen bygger samfunnet, også denne forskningen viser at landets skoleledere har eleven, barn og unge i fokus, men får ikke mulighet til å jobbe god nok med skoleutvikling.
- Arbeidshverdagen til mange norske rektorer er preget av toppstyring, uklare linjer og høyt press. Dette begrenser evnen deres til å utvikle skolene, og påvirker både trivselen til skolelederne og resultatene til elevene, sier forbundsleder Stig Johannessen i Skolelederforbundet.
Halvparten av kommunene har ingen skolepolitikk
7 av 10 rektorer, altså 70 prosent av skolelederne beskriver sitt eget arbeid som helsefarlig. De får begrenset støtte fra kommunene, og opplever at det statlige regelverket presser dem knallhardt.
– Det er alvorlig at halvparten av norske kommuner ikke har en etablert skolepolitikk. For mange steder mangler vi et godt støttesystem rundt rektorene og skolene våre. lett å forstå at mange velger å forlate yrket, mens andre mulige ledere velger å ikke søke på disse stillingene, sier professor Morten Øgård fra UiA.
Forbundsleder Stig Johannesen kommer med et tydelig budskap til politikerne:
– Det må handles og det nå! Vi står overfor en rektorkrise, og nå må kommunene ta ansvar. Høstens valg må bli et valg for gode skoler og barnehager, der kommunene må prioritere barn og unge.
Opplæringsloven drar ned motivasjonen
Opplæringsloven er noe av det skolelederne oppgir som en stressfaktor. Dette gjelder særlig paragraf 9A, som handler om skolemiljø og mobbing.
– Denne skaper vansker i hverdagen for skolelederne, og det drar ned motivasjonen. Flere av rektorene som må stå i en tunge juridiske prosesser, slutter i etterkant, sier forsker Linda Hye på UiA.
Dette må tas alvorlig, mener Skolelederforbundet.
– Kommunene må bygge støtte rundt rektorene og gi dem klarere rammer for hva de har lov til å gjøre og hva som forventes av dem. Undersøkelsen viser at rektorene har stor frihet til å påvirke det pedagogiske utviklingsarbeidet, men få muligheter til å påvirke. Skal vi styrke kvaliteten i skolen og sikre at ungene våre har en de beste skolene og barnehagene, . må kommunene prioritere de viktigste lederene, avslutter Stig Johannessen.
Fakta/Om forskningen
- Rapporten er bestilt av Skolelederforbundet, og har tittelen Skolene i den kommunale styringskjeden, og betydningen for skolelederes arbeidsvilkår.
- Forskningen er gjort av Harald Baldersheim, Linda Hye og Morten Øgård ved Senter for anvendt kommunalforskning ved Universitetet i Agder.
- Rapporten handler om skoleledere i offentlige grunnskoler og videregående skoler, og deres erfaringer med kommunal og fylkeskommunal styring.
- Tallene baserer seg på en spørreundersøkelse til skoleledere i hele landet. 539 svarte, i hovedsak rektorer og enhetsledere fra grunnskoler og videregående skoler. Dette gir en responsrate på 45 prosent.
- Rapporten ble offentliggjort under et arrangement på Arendalsuka den 16. august.
Kontakter
Lena JensenKommunikasjonsansvarlig
Tel:91300169lena.jensen@skolelederforbundet.noBilder
Dokumenter
Skolelederforbundet
Fagorganisasjon for ledere i oppvekst- og opplæringssektoren.
Følg pressemeldinger fra Skolelederforbundet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Skolelederforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Skolelederforbundet
Kommuner mangler kunnskap om hvordan de skal lede skolene12.8.2025 22:19:05 CEST | Pressemelding
Kommuner mangler kunnskap om hvordan de skal lede skolene. Norske kommuner vet for lite om hvordan de skal være gode arbeidsgivere for lærere og ledere. En ny studie fra Universitetet i Agder viser store hull i forskningen om kommunenes rolle som lokal skolemyndighet.
Flere rektorer og skoleledere sier at de vurderer å slutte i jobben12.8.2025 11:29:56 CEST | Pressemelding
I en ny rapport fra NTNU Samfunnsforskning forteller flere skoleledere at de vurderer å forlate yrket.
Storsatsing på skole og barnehage: Nødvendig for fremtiden28.7.2025 15:18:08 CEST | Pressemelding
Skolelederforbundet er glad for at regjeringen foreslår at det satses på lesing i barnehage og skole. Lesegleden, kunnskap, forståelsen og leselysten må styrkes. Denne satsingen vil gi mestring, trygghet og inkludering for våre barn og unge. Lesing er en forutsetning for at barn og unge skal føle mestring, ha det bra og lykkes i livet sitt. Vi er fornøyd med at Arbeiderpartiet i regjering signaliserer 1. milliard til lesing.
- Ikke fjern bøker fra skolebibliotekene!18.6.2025 16:15:37 CEST | Pressemelding
Skolelederforbundet er fornøyd med at barn og unge prioriteres i forliket om revidert nasjonalbudsjett for 2025. Samtidig advarer forbundet mot kutt i bevilgningene til bøker i skolebibliotekene og ber Stortinget sende tydelige signaler til kommunene om å bruke de økte frie midlene på barnehage og skole, når Stortinget behandler saken på fredag.
Viktig og riktig melding om barns digitale oppvekst11.6.2025 08:17:49 CEST | Pressemelding
Regjeringen har lagt frem stortingsmeldingen «Trygg oppvekst i et digitalt samfunn». Dette er den første helhetlige meldingen om barns oppvekst i en digital tidsalder. Skolelederforbundet er positive til regjeringens satsing og mener meldingen anerkjenner den virkeligheten barn og unge lever i.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom