
7 av 10 har hatt problemer med tekniske feil hos nettbutikker

Under koronaåret 2020 handlet vi for 156 milliarder kroner på nett. Og aldri før har vi handlet så mye på nett som under Black Friday i fjor. Med det øker presset på nettbutikkene.
Foretrekker å kjøpe varen et annet sted
3 av 5 foretrekker å kjøpe varen et annet sted eller ikke kjøpe varen i det hele tatt om de har problemer med en nettbutikk. Det viser en ny undersøkelse gjennomført av Pollstatt på oppdrag fra teknologiselskapet Epinova, som er spesialister på digitalisering og e-handel.
Tidligere har det blitt estimert at 40 prosent av kundene vil forlate et nettsted som tar mer enn 3 sekunder å laste inn.
– 7 av 10 av oss har opplevd at vi ikke fikk kjøpt det vi skulle, fordi nettsiden vi skulle handle på var nede, eller det oppstod en feil, og når så mange da gir opp er det klart at det får konsekvenser for nettbutikken, sier Borg
Nøkkeltall fra undersøkelse viser at:
- 69 prosent av oss har opplevd at vi ikke fikk kjøpt det vi skulle fordi nettsiden vi skulle handle på var nede eller det oppstod en feil.
- At en side har vært nede eller feilet har ført til at halvparten av oss har latt være å handle hos butikken.
- 64 prosent av oss foretrekker å kjøpe varen et annet sted eller ikke kjøpe varen i det hele tatt om vi opplever problemer med en nettbutikk. 36 prosent vil helst vente og gjennomføre handelen på et senere tidspunkt i samme nettbutikk.
- Undersøkelsen viser også at dette er en utfordring som er på vei til å bli løst. Kun 34 prosent har opplevd å ikke kunne kjøpe en vare på nett fordi siden var nede eller det oppsto en feil det siste året.
- Kilde: Undersøkelse fra Pollstat gjort på oppdrag fra Epinova
Et problem på vei ut
– Utfordringen har vært at nettbutikker tidligere hadde egne servere med kapasitet til normal trafikk. Akkurat som man ikke bygger motorvei for de største utfartsdagene i året, hadde heller ikke nettbutikkene kapasitet til å ta unna for Black Friday, noe som igjen førte til frustrerte kunder, forklarer Borg.
Black Friday og den store julehandelen er like om hjørnet. Virke anslår at vi skal bruke nærmere 11 milliarder på netthandel i november og desember i år, men ifølge Borg er det grunn til å tro at problemene med nettbutikker som ikke tåler trykket er på vei ut.
– Nå har de aller fleste nettbutikker gått over til en skyløsning. Det gjør det enklere å skalere opp kapasiteten når man vet at trafikken kommer til å øke. Den tekniske flaskehalsen på Black Friday er snart et tilbakelagt problem, for noen av de største nettsidene er det allerede løst.
Varelager den nye utfordringen
Fraktproblemene i forbindelse med pandemien, som har ført til en knapphet på importvarer som elektronikk og klær, har vært en utfordring for mange butikker i år. Men selv når fraktkrisen er løst, kan nok varelageret bli en utfordring for mange aktører på de store handledagene, tror Borg.
– Når man har fått bukt med nedetiden til nettbutikkene vil irritasjonsmomentet for kunden heller være at det er utsolgt. Det blir spennende å se hvordan butikkene velger å løse dette. Her blir kanskje svaret å finne gode løsninger på hvordan åpne opp for deler av lagerbeholdningen gjennom dagen, sier Borg.
Nøkkelord
Kontakter
Therese JensenEpinova
Tel:99792882therese.jensen@epinova.noBilder
Om Epinova
Konsulentselskapet Epinova er spesialister på digitalisering, e-handel og samhandling laget på plattformen Optimizely. Epinova er en del av NOVA Consulting Group, et konsern med 7 spesialistselskaper som til sammen tilbyr alt innen digitale tjenester. Epinova har over 80 ansatte og kontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Epinova
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Epinova på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.