ForskningsrådetForskningsrådetForskningsrådet

Nye vekstnæringer trenger kunnskapsmiljøene

Del
Norge går i dag glipp av store verdier fordi vi ikke er gode nok til å få forskningsresultater ut på markedet.

Fallende lønnsomhet på eksport av gass og olje viser at økonomien vår trenger flere bein å stå på. For å dyrke frem nye kunnskapstunge næringer og skape samfunnsløsninger trenger vi et velfungerende system og en kultur for å hente ut det uutnyttete potensialet i norske bedrifter og forskningsmiljøer. 

Dette var blant temaene som ble diskutert på Kommersialiseringskonferansen 2015 som ble arrangert av Oslotech, Abelia og Forskningsrådet. Arrangementet ble gjennomført i anledning 20-årsjubileet til Forskningsrådets FORNY-program og Forskningsparkens 30-årsjubileum.

Kultur for kommersialisering
Forskningsrådets FORNY-program har siden oppstarten for 20 år siden vært en pådriver for å skape en kommersialiseringskultur ved forskningsinstitusjonene og bidra til at ny kunnskap og teknologi når fram til markedene. 

Forskningsrådet har nå en strategi som er tydelig på at forskning i enda større grad skal resultere i innovative og bærekraftige løsninger. Universitetene spiller en særlig viktig rolle for utdanning og langsiktig forskning. Vi må kunne forvente at de tar sitt tredje oppdrag, innovasjon, på alvor ved å utvikle kultur og ledere som bidrar til at forskningsresultater omsettes til kommersielle og bærekraftige produkter og tjenester, sier Anne Kjersti Fahlvik, innovasjonsdirektør i Forskningsrådet.

Politikk må styrke kommersialiseringen
Abelia mener det er behov for en ny helhetlig innovasjonspolitikk i Norge. 

Som det ble påpekt på konferansen, er det stor forskjell på å ha et sveitserur og å ha alle delene til et ur liggende på et bord, uansett hvor perfekte enkeltdelene er. Det er et tankekors at virkemidlene for kommersialisering av forskning og offentlige innkjøpsordninger er så dårlig sammenkoplet, sier administrerende direktør i Abelia, Håkon Haugli. 

Pay it forward
Karl-Christian Agerup, administrerende direktør i Oslotech, mener avstanden mellom industri og forskning i Norge er for stor. 

«Pay it forward»-kulturen virker. Næringslivsledere må slippe nye bedrifter til, åpne døren og si ja til å møte gründere, dele av sine kontakter og vise vei. Vi må åpne opp og endre holdningene våre. Det skal være lov å feile som gründer og vi skal vise frem de gode historiene. I inkubatoren StartupLab i Forskningsparken jobber 70 nye bedrifter, de jakter på den første kunden og retter seg mot globale markeder, sier Agerup.

Nøkkelord

Kontakter

Kommunikasjonsrådgiver Kristin Dawes, Forskningsrådet, krid@forskningsradet.no, +47 94149351
Kommunikasjonssjef Astrid Bjerke Lund, Oslotech, astrid@oslotech.no +47 92828808
Kommunikasjonsrådgiver Vibeke Munthe-Kaas, Abelia, vmk@abelia.no, +47 90700074

Om Forskningsrådet

Forskningsrådet
Forskningsrådet
Drammensveien 288
0283 OSLO

22 03 70 00https://www.forskningsradet.no

Forskningsrådet er den nasjonale organisasjonen for finansiering av forskning og eksperimentell utvikling (FoU) og FoU-støttet innovasjon. Forskningsrådet skal være en markert forsknings- og innovasjonspolitisk aktør nasjonalt og internasjonalt, en strategisk investor, en synlig og inkluderende samfunnsaktør og en kunnskapsbasert rådgiver. Gjennom disse rollene skal vi legge til rette for utviklingen av sterke forsknings- og innovasjonsmiljøer som hevder seg i den internasjonale konkurransen, skaper innsikt, bidrar til verdiskaping og til å løse de samfunnsutfordringene Norge og verdenssamfunnet står overfor. Forskningsrådet skal gi næring til nye ideer, gjøre grensesprengende forskning og radikal innovasjon mulig og jobbe for et samfunn der forskning brukes og deles. 

Følg pressemeldinger fra Forskningsrådet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Forskningsrådet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Forskningsrådet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye