MFU - Matbransjens Faglige Utvalg

COOP, Nestlé, Weetabix og Kelloggs frikjent i MFU

Del
Forbrukerrådet fikk ikke medhold i klage

Matbransjens faglige Utvalg ( MFU) har ikke gitt Forbrukerrådet medhold i deres klage på emballasje og design av seks ulike frokostblandinger. Forbrukerrådet hevdet at emballasje og design på Lions Cereals, Nesquick, Honni-Korn, Weetos choco, Coco Pops Crunchers og Honey Bees var i strid med MFUs retningslinjer. Retningslinjene forbyr markedsføring særlig rettet mot barn. Med «markedsføring» menes salgsfremmende tiltak. Selve produktet, inkludert emballasje skal ikke regnes som markedsføring i retningslinjenes forstand, fordi man ellers i realiteten ville fått et produktforbud. Det er fremdeles lov å selge barnerettede produkter, men det er ikke lov å markedsføre dem særlig rettet mot barn. Et enstemmig MFU fant at Forbrukerrådets klage ikke kunne tas til følge fordi de konkrete produktenes emballasje og design ikke er i strid med regelverket.

Nøkkelord

Kontakter

Dokumenter

Lenker

Om MFU - Matbransjens Faglige Utvalg

MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
MFU - Matbransjens Faglige Utvalg



+47 411 04 055http://www.mfu.as
Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) ble etablert i 2013 for å sikre at markedsføring av visse typer mat og drikke til barn er innenfor bransjens retningslinjer. Alle kan klage på markedsføringstiltak via www.mfu.as. Helse og Omsorgsdepartementet og Barne, Likestillings og Inkluderingsdepartementet er inneforstått med det arbeidet som foregår i MFU.
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye