Vi spiser over 20 millioner appelsiner i påsken

Totalt økte frukt ut av butikk med hele 348,5 million kr fra 2012 til 2013. Appelsinens andel var 15,8 %. Vårt totale forbruk er på 38.000 tonn, som igjen innebærer at hver og en av oss i gjennomsnitt spiser 7,5 kg.
I langt over 100 år har vi importert appelsiner. I årtider var det en eksotisk og høyt skattet frukt. Den hadde sin sesong fra jul til påske. Og i påsken ble den lagt ned i norske ryggsekker sammen med matpakke, varm kakao og solkrem. Appelsiner var tidligere ikke så søte som dagens, derfor ble det en påsketradisjon å putte sukkerbiter i appelsinen, kna godt slik at sukkeret løste seg opp, og så kunne appelsinen nærmest drikkes i skiløypa eller foran hytteveggen mens påskesola varmet.
I dag har vi søte, deilige appelsiner som slett ikke trenger å tilføres sukkerbiter. Vi bruker appelsiner i påskematen så som i steikeformer med lam og kylling, i grønne matsalater, i fruktsalater, i påskens bløtkake, i milkshake, juice og i kalde, gode smoothies. Men mest av alt spiser vi appelsiner som den uforlignelige frukten den er.
Det er masse C-vitaminer, antioksidanter, mineraler, sporstoffer og naturlig fiber i appelsin. For flere tusen år siden hadde den sine røtter i Kina. Allerede da forsto folk at det ga helse å spise appelsiner. Den kunnskapen holder vi oss til fortsatt.
Kontaktperson: Informasjonssjef Britt Kåsin, Opplysningskontoret for frukt og grønt, mobil 916 36 870, e-post: britt.kasin@frukt.no.
Nøkkelord
Kontakter
Informasjonssjef Britt Kåsin, Opplysningskontoret for frukt og grønt, mobil 916 36 870, e-post: britt.kasin@frukt.no.
Bilder

Lenker
Om Opplysningskontoret for frukt og grønt
Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å inspirere hele Norges befolkning til mer fargerike måltider med frukt, bær og grønnsaker.
Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer. Vår hovedstrategi er å stimulere til "5 om dagen" for hele Norges befolkning, ved å fylle halve tallerkenen med grønt. Vi fremhever fordelene ved produksjon av frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for frukt og grønt på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt
«5 om dagen»-barnehager gir barna mer frukt og grønt29.8.2025 08:11:36 CEST | Pressemelding
Ny undersøkelse fra Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) viser markant forbedring de siste ni årene.
Dårligere matpakker når barna blir eldre – grønt faller bort og lyst brød tar over20.8.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
En fersk undersøkelse fra Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) viser tydelige forskjeller i hva barn får med seg i matpakken – avhengig av alder. Mens barneskoleelever (5–12 år) i stor grad får med seg frukt, grønnsaker og grove brødvarer, blir matpakkene både enklere og mindre næringsrike når barna blir tenåringer.
Altfor mange barn får energibar i matpakken – burde vært mer frukt og grønt11.8.2025 10:30:12 CEST | Pressemelding
Én av fire barn i alderen 11–12 år får med seg energibar i skolesekken. Samtidig mangler mange noe av det aller viktigste: frukt og grønnsaker. Over halvparten av elever mellom 11-16 år får ikke med frukt eller bær, og over 70 prosent mangler grønnsaker eller salat.
7 av 10 barnehageansatte rapporterer om klemmeposer i matpakkene8.8.2025 13:44:56 CEST | Pressemelding
En ny undersøkelse viser at 72 % av barnehageansatte sier de ser klemmeposer i barnas matbokser (1). Søte klemmeposer hører ikke hjemme i matboksen, sier ernæringsrådgiver Iselin Bogstrand Sagen fra Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG).
Ligger an til rekordår for norske epler29.7.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
De siste fruktprognosene fra Grøntprodusentenes samarbeidsråd (GPS) antyder at det kan høstes rekordmye epler i år. Det lover godt for alle som ønsker å nyte norske epler langt utover høsten – og kanskje helt til påske.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom