Vekst i salget av Fairtrade-produkter

Stor etterspørsel etter Go Eco-bananene og SPARs beslutning om kun å selge rettferdige roser, er hovedårsakene til at Fairtrade-salget økte med 40 prosent i NorgesGruppens butikker i fjor.
Til sammenligning var veksten på Fairtrade-produkter hos NorgesGruppen på 3 prosent fra 2012 til 2013.
Topp 5 Fairtrade-produkter NorgesGruppen 2014
1. Go Eco bananer
2. Farmers Coffee (filtermalt 250 g)
3. Starbucks kaffe (Skinny Latte 220 ml)
4. Ben&Jerrys (Cookie Dough 500 ml)
5. Roser (12 pk 40 cm)
Fairtrade hos butikkjedene
Ultra og Meny har det bredeste sortimentet av Fairtrade-produkter. Meny har størst omsetning, mens Kiwi og SPAR har størst vekst når det gjelder Fairtrade.
SPAR valgte i 2014 å bytte ut hele produktgruppen roser til Fairtrade.
– Dette gjør vi for å tilby våre kunder førsteklasses roser, og ikke minst for å øke bevisstheten rundt Fairtrade sitt viktige arbeid for å bedre arbeidernes levevilkår ved plantasjene i Kenya og Tanzania. Vi kan bidra til å gjøre en forskjell, sier Martin Munthe-Kaas, markedssjef i SPAR.
15 prosent vekst
– Vi håper på fortsatt sterk vekst. NorgesGruppen har et mål om 15 prosent årlig vekst på sertifiserte produkter innen etikk og miljø. Fairtrade er en merkeordning som kan redusere risiko for uverdige arbeidsforhold og bidra til utvikling for de fattigste bøndene i verden, sier Line Wesley-Holand, fagsjef etisk handel i NorgesGruppen.
Eldorado kakao
Fairtrade-sertifisering av Eldorado kakao er et av de nyeste tiltakene for å bidra til ytterligere Fairtrade-vekst.
– Det er spennende å følge utviklingen fremover og vi ønsker også fokus fra merkevareleverandørene når det gjelder sertifiserte produkter, sier Wesley-Holand.
Positiv Fairtrade-tendens
– Veksten av Fairtrade-sertifiserte varer er en tendens vi har sett de siste årene i det norske markedet. Økt salg gir mulighet til å investere i bærekraftig utvikling. Stadig flere forbrukere og andre er opptatt av hvordan produktene er produsert, og dette gir seg tydelig utslag i veksten av Fairtrade-produkter. Det er bananer og roser som er volumgruppene, mye takket være NorgesGruppens satsing på bananer og SPAR som i fjor byttet ut hele kategorien av roser til Fairtrade. Dette er viktige skritt i riktig retning og vi håper enda flere følger etter, sier Hélène A. Formo, kommunikasjonsansvarlig i Fairtrade Norge.
Kontakter
Daniel SellevollKommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 959 71 597daniel.sellevoll@norgesgruppen.noBilder


Om NorgesGruppen
Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
Lavere kostnader vil gi lavere pris for forbrukeren23.5.2025 14:27:25 CEST | Pressemelding
Konsernsjef Runar Hollevik i NorgesGruppen har i dag hatt et møte med statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Cecilie Myrseth om konkurransesituasjonen i dagligvarebransjen. I møtet forklarte NorgesGruppen hvordan de økte kostnadene i hele verdikjeden har bidratt til de økte prisene og hvordan selskapet jobber for å holde prisene nede.
NorgesGruppen gir prisgaranti ved redusert matmoms19.5.2025 10:17:38 CEST | Pressemelding
15. mai la regjeringen frem sitt forslag til alternativt statsbudsjett for 2025. Nå skal dette behandles i Stortinget. I denne debatten er det nå kommet forslag om å redusere matmomsen. Nå kommer NorgesGruppen med prisgaranti.
KIWI kutter prisene på alt alkoholfritt øl – igjen22.4.2025 15:59:06 CEST | Pressemelding
Sist KIWI kuttet prisene på alkoholfritt øl, økte salget med 135 prosent. Nå gjentas suksessen, og kjeden kutter prisene med minst 30 prosent på alt alkoholfritt øl. Priskuttet varer ut festmåneden mai.
Priskrig på frukt og grønt gir salgsboom10.4.2025 14:48:23 CEST | Pressemelding
Etter tre uker med dobbel bonus og kraftige priskutt hos KIWI, har kundene kjøpt 20 prosent mer frukt og grønt. – En seier for folkehelsa, sier KIWI-sjef Vegard Kjuus.
Prisdryss til NorgesGruppens leverandører10.4.2025 11:16:13 CEST | Pressemelding
På et stort arrangement for NorgesGruppens leverandører på Vippa i Oslo i går kveld ble prisen for årets leverandør, årets nyhet, årets KAM og årets entreprenør delt ut. Her er vinnerne:
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom