ASKO vil bli ledende innenfor solenergi

Dersom styreleder i ASKO, Torbjørn Johannson, får det som han vil, kan ASKO om noen få år ha solpaneler på takene på samtlige lagerbygg i Norge. Det vil gjøre ASKO til en av Europas største produsenter av solenergi.
I dag foretok olje- og energiministeren den høytidelige «tilkoblingen» som markerer oppstarten av det nye solcelle-anlegget i Vestby. Anlegget er på 2.500 m2 med solpaneler, og vil årlig produsere ca. 300 000 kWt.
Dette er kun første steg i retning av det som kan bli en storstilt satsing på solenergi i regi av ASKO. Dersom pilotprosjektet i Vestby viser seg vellykket, er det sannsynlig med en offensiv satsing på solenergi i ASKO-regi. Allerede i dag foreligger det konkrete planer om å bygge solcelletak på ASKO SENTRALLAGER KJØL som er planlagt ferdig i 2017. Solcellene på dette taket vil bli på over 10 000 m2 og kunne produsere ca. 1.3 GWh.
NorgesGruppen og ASKO har som ambisjon å bli bærekraftig og klimanøytral. Satsingen på solpaneler er et viktig tiltak for å nå dette målet. Vindkraft/vindmøller og fornybart drivstoff er også viktige tiltak.
For å stimulere norsk næringsliv til økt satsing på solenergi, mener ASKO det er viktig at myndighetene legger til rette for en slik satsing. Dette kan blant annet skje ved at Regjeringen ber ENOVA og NVE gi økonomisk stimulans til bedrifter som velger å satse på solenergi fremfor tradisjonelle energikilder, for eksempel gjennom gunstigere avskrivningssatser og skattefradrag for ENØK-investeringer.
- Det er bra at noen går foran i arbeidet frem mot det nye lavutslippssamfunnet. Regjeringen har som mål å øke andelen sol- og vindenergi. Jeg håper andre aktører følger etter, slik at vi i fellesskap oppnår samfunnet miljøorganisasjonen Zero etterspør, sa olje- og energiminister Tord Lien.
Nøkkelord
Kontakter
Bård GultvedtDirektør Næringspolitikk og myndighetskontakt
Tel:+47 913 35 104bard.gultvedt@norgesgruppen.noBilder

Lenker
Om NorgesGruppen
Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.
NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.
Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.
Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.
Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.
Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
Lavere kostnader vil gi lavere pris for forbrukeren23.5.2025 14:27:25 CEST | Pressemelding
Konsernsjef Runar Hollevik i NorgesGruppen har i dag hatt et møte med statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Cecilie Myrseth om konkurransesituasjonen i dagligvarebransjen. I møtet forklarte NorgesGruppen hvordan de økte kostnadene i hele verdikjeden har bidratt til de økte prisene og hvordan selskapet jobber for å holde prisene nede.
NorgesGruppen gir prisgaranti ved redusert matmoms19.5.2025 10:17:38 CEST | Pressemelding
15. mai la regjeringen frem sitt forslag til alternativt statsbudsjett for 2025. Nå skal dette behandles i Stortinget. I denne debatten er det nå kommet forslag om å redusere matmomsen. Nå kommer NorgesGruppen med prisgaranti.
KIWI kutter prisene på alt alkoholfritt øl – igjen22.4.2025 15:59:06 CEST | Pressemelding
Sist KIWI kuttet prisene på alkoholfritt øl, økte salget med 135 prosent. Nå gjentas suksessen, og kjeden kutter prisene med minst 30 prosent på alt alkoholfritt øl. Priskuttet varer ut festmåneden mai.
Priskrig på frukt og grønt gir salgsboom10.4.2025 14:48:23 CEST | Pressemelding
Etter tre uker med dobbel bonus og kraftige priskutt hos KIWI, har kundene kjøpt 20 prosent mer frukt og grønt. – En seier for folkehelsa, sier KIWI-sjef Vegard Kjuus.
Prisdryss til NorgesGruppens leverandører10.4.2025 11:16:13 CEST | Pressemelding
På et stort arrangement for NorgesGruppens leverandører på Vippa i Oslo i går kveld ble prisen for årets leverandør, årets nyhet, årets KAM og årets entreprenør delt ut. Her er vinnerne:
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom