60 prosent omsetningsvekst på festivaler i juni
Festivalene og konsertene opplever tidenes sommer. Forbruket på mat og drikke og annet tilbehør har økt med over 60 prosent sammenlignet med normalsommeren 2019, viser tall fra BankAxept.

Det er ikke rart at folk strømmer til festivaler og konserter etter koronatiden.
– Endelig kan vi nyte musikken, stemningen og fellesskapsfølelsen igjen. At festivaler og konserter går så bra, tyder på at mange har fått litt brakkesyke etter to år med oppussing og sofatilværelse med familien, sier Kjetil Bøe, leder for BankAxept.
Blir det rekord i sommer?
Det ble omsatt varer på festivalene i juni for 140 millioner kroner, opp fra 85 millioner i 2019. Noen av festivalene har økt omsetningen, mens noen har hatt en liten reduksjon.
Veksten er beregnet ved å sammenligne festivalene som har vært arrangert både i 2019 og i 2022, blant andre Bergenfest, Tons of Rock, Over Oslo, Piknik i parken, Kadetten og noen til.
Det er flere grunner til at omsetningen har økt. Flere festivaler har økt kapasiteten betydelig og har kunnet ta imot mange flere publikummere. Prisøkning på matvarer er en forklaring. Ikke minst kan bra vær bidra positivt på forbruket, og noen har nok også satt av et større festivalbudsjett etter et par magre festivalår.
Flere konserter og festivaler i år
I år har det også dukket opp mange flere konserter og festivaler enn noen gang, forteller Johannes Øvland, markedsansvarlig og forretningsutvikler i Espos, som leverer terminaler med kasse integrert til de fleste festivalene i Norge.
– Det er rundt 40 prosent flere arrangement i juni i år enn i juni 2019. Vi ser derfor en omsetningsvekst på 100 prosent hvis man tar med alle. Dette blir trolig sommeren med flest festivaler og konserter og pengeflyt noensinne, sier Øvland.
Nøkkelord
Kontakter
Hege Steinsland
Kommunikasjonssjef BankID BankAxept
Hege SteinslandKommunikasjonssjef BankID BankAxept
Tel:+47 900 12 748hege.steinsland@bidbax.noBilder




Om BankID BankAxept
BankID og BankAxept er Norges mest brukte tjenester innen ID og betaling. Denne infrastrukturen som eies av banker i Norge leverer trygg og enkel betaling og innlogging for hele Norge.
BankAxept er Norges desidert mest brukte og kostnadseffektive betalingssystem. BankAxept har gjort Norge til verdens mest kontantløse samfunn og håndterer over 80 prosent av alle korttransaksjoner i fysisk handel. Nesten 9 av 10 betalinger skjer med tæpping av kortet. Butikkene foretrekker BankAxept på grunn av pris, stabilitet, sikkerhet og raskt oppgjør.
4,3 millioner nordmenn har BankID som brukes til alt fra nettbank, offentlige tjenester og private tjenester innenfor mange bransjer. BankID gir trygg og enkel identifisering og signering på nett, og brukes nær 1 milliard ganger i løpet av et år.
Følg pressemeldinger fra BankID BankAxept
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra BankID BankAxept på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra BankID BankAxept
BankID BankAxept kjøper Kundesjekk.no for å bidra til kampen mot hvitvasking15.8.2022 12:00:00 CEST | Pressemelding
Kundesjekk.no, som spesialiserer seg på å forenkle kundekontrollen for såkalte rapporteringspliktige foretak under hvitvaskingsloven, blir nå en del av selskapets portefølje.
Snart forsvinner BankID på mobil til fordel for BankID på app4.7.2022 12:00:00 CEST | Pressemelding
BankID på mobil fases gradvis ut til fordel for app, og dette begynner allerede i september. Utfasingen skjer for å gi brukerne en enda enklere BankID-hverdag. Appen skal gi mer relevant informasjon som trygger brukerne, og ambisjonen er at flere skal kunne bruke BankID gjennom hele livet.
Festivaleksplosjon: BankAxept korter ned køene på 80 festivaler i sommer22.6.2022 08:38:17 CEST | Pressemelding
I år blir det folksomt på festival. – Vi oppfordrer alle til å tæppe BankAxept-kortet så køene går raskest mulig unna, sier Anne Bergwitz-Larsen, markedsansvarlig for BankAxept.
Full feiring i mai: Folkeferd til lekeland og fornøyelsesparker3.6.2022 14:36:55 CEST | Pressemelding
Lekelykken er stor etter to års pause med tomme fornøyelsesparker. – Mai ble en festmåned uten sidestykke. Suget etter opplevelser har gitt nesten 400 prosent omsetningsvekst for de største fornøyelsesparkene, sier Kjetil Bøe, leder for BankAxept.
Coop først ut med kontaktløs betaling i dagligvarehandelen: Kan spare 23 døgn med køtid i året16.12.2019 14:36:06 CET | Pressemelding
Første nyttårsdag blir kontaktløs betaling tilgjengelig på alle betalingsterminaler i Norge. På samme tid vil alle betalingskort fra norske banker også ha støtte for kontaktløs betaling. Av dagligvareaktører er det Coop som var først ut med å tilrettelegge for tæpping med kort. Det kan gi dem store fordeler.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom