6 personer mistet livet i trafikken i september

97 mennesker har omkommet i trafikken så langt i år. Det er 31 menneskeliv mer enn i samme periode i fjor.
Foto: Colourbox

I 2019 var det første gang ingen barn under 16 omkom i trafikken. Dessverre er det også det eneste året hvor ingen barn har omkommet. I år har to barn under 16 år mistet livet i trafikken.

- Det går spesielt inn på oss når ett barn mister livet i trafikken. Dessverre omkom det ei jente i september. Noe av det viktigste vi kan gjøre er å jobbe for null drepte og hardt skadde barn i trafikken, men i år har allerede to barn under 16 år mistet livet. I fjor ble Barnas Transportplan utarbeidet, og det blir ikke mindre relevant neste år med å fortsette arbeidet med å sikre våre mest sårbare i trafikken, sier fagsjef trafikksikkerhet Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.

Eldre over 65 år dør oftest i trafikken

I år det de over 65 år som omkommer oftest i trafikkulykker, som er en endring fra tidligere år hvor middelaldrende menn mellom 45 og 64 år har omkommet oftest.

- Vi registrerer at den eldste delen av befolkningen som dør i trafikken har økt med 150 prosten sammenlignet med året før. Årsaken er nok sammensatt og vi har foreløpig ikke noen spesifikk forklaring på dette, men må jobbe for å skaffe oss mer kunnskap om disse ulykkene, sier Johansen.

Åtte kvinner og 22 menn over 65 år har mistet livet i trafikken i år, flesteparten i personbil.

- Dette er en gruppe vi må intensivere trafikksikkerhetsarbeidet rundt. Både kompetansekrav knyttet til sjåførrollen og hvordan vi kan ivareta de bedre som myke trafikanter. Helseattesten er et viktig verktøy i dette arbeidet, sier fagsjefen.

Økning over hele landet

Samtlige fylker har hatt en økning i antall trafikkdrepte sammenlignet med fjoråret, med ett unntak, Møre og Romsdal.

- Møre og Romsdal er vårt eneste fylke som kan vise til en nedgang i antall drepte i trafikken sammenlignet med i fjor. Ellers har samtlige fylker samme antall omkomne eller en økning fra fjoråret. Nordland er det fylket med størst økning fra i fjor, avslutter Johansen.

Foto: Colourbox