6 av 10 vil ikke bruke hjertestarter ved gjenoppliving

Norske eksperter bekymret på Verdens hjerte- og lungeredningsdag. En av dem er overlege Conrad A. Bjørshol ved Stavanger Universitetssykehus. (Foto: Marie von Krogh)

Hvert år får 3700 mennesker her i landet hjertestans utenfor sykehus. I snitt rammes ca. 10 personer hver dag, men kun 1-2 overlever. Selv om Norge har akuttmedisinsk beredskap i verdensklasse utgjør livreddende innsats eller bruk av hjertestarter fra de som tilfeldigvis befinner seg i nærheten ofte forskjellen på liv og død.

Risikerer at liv går tapt helt unødig

En undersøkelse med 3000 respondenter som NorStat gjennomførte for Gjensidigestiftelsen i september, viser at 6 av 10 ikke ville brukt hjertestarter ved gjenopplivning. Blant de under 30 år svarer hele 7 av 10 at de ikke ville gjort dette selv om det fantes en i umiddelbar nærhet.

Det er liten nytte i å investere i, plassere ut og registrere tusenvis avhjertestartere hvis over halvparten av oss ikke tør å bruke den når det gjelder. Da risikerer vi at liv går tapt helt unødvendig, sier Bjørshol som også er fagrådsleder i den nasjonale førstehjelpsdugnaden «Sammen redder vi liv».

AMK-sentralene har nøyaktig oversikt over hvor mer enn 6000 hjertestartere er plassert utenfor sykehus i Norge. Ring 113 og du får vite hvor nærmeste hjertestarter befinner seg. Ifølge Bjørshol klarer alle å bruke en.

Hjertestartere gir stemmeveiledning om hvordan den skal brukes, og kan også brukes av personer som ikke har gått på kurs. Ringer du 113 blir du guidet gjennom prosessen av sykepleiere med spesialkompetanse helt til ambulanse ankommer, sier Bjørshol som legger til at man har spesielt stor nytte av hjertestarter der utrykningstiden er lang.

34 gjenopplivet med hjertestarter i 2019 før ambulanse ankom

Ifølge Norsk hjertestansregister hadde noen startet HLR før ambulansen ankom i 85 prosent av hjertestanstilfellene i 2019. Dette er en høyere andel enn i noen andre hjertestansregistre i verden, sier professor og overlege i anestesi Jo Kramer-Johansen ved legeambulansen i Oslo og Nasjonalt kompetansesenter for prehospital akuttmedisin (NAKOS).

392 personer overlevde hjertestans utenfor sykehus i minst 30 dager i fjor. I 34 tilfeller hadde pasienter fått støt fra en hjertestarter og var allerede gjenopplivet når ambulansen kom fram. Dette er en økning på 50 prosent sammenlignet med året før.

Dette er en veldig positiv utvikling, og tyder på at tiltakene i «Sammen redder vi liv»-dugnaden gir resultater. I praksis betyr dette at hver tolvte som overlevde hjertestans i 2019, kom fra denne lille gruppen hvor noen i nærheten ville og kunne bruke en hjertestarter. Dette utgjør en liten busslast med mennesker, sier Kramer-Johansen.

Conrad A. Bjørshol, overlege anestesi ved Stavanger Universitetssykehus.
Mobil: 997 33 818.

Jo Kramer Johansen, professor ved NAKOS.
Mobil: 975 39 429.

Sammen redder vi liv logo

«Sammen redder vi liv» er en nasjonal førstehjelpsdugnad som skal gjøre befolkningen best mulig skikket til å yte livreddende førstehjelp utenfor sykehus. Helse- og omsorgsminister Bent Høie tok i 2017 initiativ til en nasjonal dugnad for å lære befolkningen livreddende førstehjelp, og Helsedirektoratet har fått ansvaret for å implementere dette.

Gjensidigestiftelsen er største økonomiske bidragsyter og har så langt bidratt med 65 millioner kroner.

Dette er deltakerne i «Sammen redder vi liv»-dugnaden

I tillegg til Helse- og omsorgsdepartementet og Helsedirektoratet, inngår Norges Røde Kors, Norske Kvinners Sanitetsforening, Landsforeningen for Hjerte- og lungesyke, Redningsselskapet, Norsk Folkehjelp, Fotballstiftelsen, Norges KFUK og KFUM Speidere, Norges Skiskytterforbund, Norges idrettsforbund og olympiske og paraolympiske komité, Stiftelsen Norsk Luftambulanse, Norges Speiderforbund, Rovernes Beredskapsgruppe, Lærdal Medical, Lærdal Foundation, Norsk Resuscitasjonsråd, Nasjonal kompetansetjeneste for traumatologi, Nasjonalt kompetansesenter for legevaktmedisin, Norsk Førstehjelpsråd, Norges livredningsselskap, Ida Eides Minnefond, Mira Ressurssenter for innvandrer og flyktningekvinner, Nasjonal kompetansetjeneste for prehospital akuttmedisin, Regionalt akuttmedisinsk kompetansesenter i Helse Vest, Nasjonalt Kompetansetjeneste for Traumatologi, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap og Gjensidigestiftelsen i førstehjelpsdugnaden.